Nieuws 2013


Zondag 15 december 2013
Luchtopnames vanuit een quadcopter

Richard maakt deze dag fraaie video-opnames met zijn GoPro Hero 3 camera onder een DJI F450 quadcopter.
Dat de beelden zo mooi stabiel blijven, ondanks de windvlagen, is te danken aan de toepassing van de beeldstabiliserende DJI GoPro Zenmuse H3-2D.

 Bekijk het YouTube-filmpje maar eens, dan kun je zien hoe de luchtfotografie voor modelvliegtuigen steeds perfectere beelden oplevert.
We zijn natuurlijk benieuwd naar Richard's volgende videofilmpjes!

Alle gemaakte videofilmpjes zijn ook te bekijken op onze video-filmpjes-pagina.


Woensdag 11 december 2013
Mistig en toch vliegen!


Jammer, dat er niet meer piloten naar ons veldje waren gekomen.
Er was wel mist en het was ook best wel fris maar Jeroen en ik hebben ons prima vermaakt met onze Funcuppies. Flaps eruit en op nog geen 10 meter boven het veld allerlei kunstjes uithalen is ook een uitdaging.
En tussendoor ook nog tijd kunnen besteden aan een beetje tuinieren, was wel nodig ook!
Wij hebben ons dus weer prima vermaakt!

Groeten,
Paul.


Zondag 1 december 2013
De Yak 54 ingevlogen

Vandaag heeft ons aspirantlid Richard Nijhof zijn nieuwste aanwinst, de Yak 54, ingevlogen.
De aanwezige modelpiloten waren allemaal onder de indruk van dit fraaie toestel en zijn mooie vlieggedrag.
Richard was er zelf ook erg tevreden over en typeerde deze zondagmiddag, ondanks zo af en toe een beetje motregen, als een "topmiddag".

Technische gegevens:

Merk: RC-Pilot
Motor: DLE-55 (55 cc, 5,5 pk benzine)
Stroomvoorziening: Powerbox RC, met Sparkswitch
(vanaf zender de ontsteking aan/uit)
Propeller: 23 x 8" carbon
Servo's: 6 stuks Savox 20 kg
Demper: Pefa 4-kamer met smoke aansluiting
Spanwijdte: 2,30 meter
Lengte: 2,00 meter
Gewicht: circa 8 kg



Woensdag 23 oktober 2013
Filmpjes van het Sauerland-vliegen

Na wat uploadproblemen met YouTube hier dan toch nog een aantal filmpjes van onze vliegkunsten in het Sauerland van 3 t/m 6 oktober 2013.
Klik op het betreffende plaatje en het -filmpje zal verschijnen...

Duur: 4:07
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Landing van Paul's Mosquito, Harald's Ridge Runt, enkele Easy Gliders, Wim's zwever en een landing van Jeroen's Easy Glider.
  Duur: 0:28
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Wim en Jako geconcentreerd aan het vliegen. Modellen hoog en klein.
Duur: 0:42
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Vier piloten in de lucht en landingen van twee Easy Gliders.
  Duur: 0:14
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Harald gaat van start met zijn Ridge Runt.
Duur: 1:12
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Twee Ridge Runts in de lucht.
  Duur: 0:12
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Landing van Paul's Ridge Runt.
Duur: 0:31
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Jeroen vliegt een mooi rondje met zijn Easy Glider.
  Duur: 0:42
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Botsing van Wim's zwever met Albert's been.
Duur: 0:46
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Jako met zijn "Nurflügel".
  Duur: 0:13
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Landing van Paul's Mosquito.
Duur: 0:55
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Jeroen start zijn Tenerife.
  Duur: 1:08
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Drie Easy Gliders in de lucht met lage "showvluchten".
Duur: 0:35
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Low flight van Easy Glider en ...... Harald's zwever GEM?
  Duur: 0:16
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Low flight van Haralds snelle zwever GEM.
Duur: 1:00
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Alles vliegt lekker door elkaar heen...
  Duur: 9:36
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Luchtopnames vanuit Egbert's zwever.
Duur: 2:15
Datum: 6 oktober 2013
Inhoud:
Frans, Harald en Albert vliegen. Jako en Egbert komen er bij en tenslotte een fraaie landing van Haralds GEM.
  Duur: 0:38
Datum: 4 oktober 2013
Inhoud:
Op de ski-helling bij Neuastenberg.
Duur: 1:38
Datum: 3 oktober 2013
Inhoud:
Op een weilandje bij Hesborn, heerlijk vliegen met een tikkie termiek.
  Duur: 0:38
Datum: 3 oktober 2013
Inhoud:
Onze eerste helling bij Hesborn, waar ook echt werd "helling gevlogen", zonder motorhulp.


Frans Hoppenbrouwer


Zondag 13 oktober 2013
Ook Raymond Domingo haalt zijn brevet

Vandaag heb ik Raymond zijn motorbrevet overhandigd. Voor ongeveer 2 weken terug was Raymond zo goed als klaar voor het examen. Helaas ging bij hem elke keer het landen niet lekker.
Na veel oefenen was hij afgelopen zaterdag, na vele accu’s te hebben leeg gevlogen, zover dat hij zijn examen kon doen. Paul keek op de achtergrond mee, gaf nog hier en daar wat tips en het ging helemaal prima. De eerste serie was gevlogen. Toen kwam de spelbreker: REGEN.
Het examen moest hierdoor worden afgebroken ….
Zondag 13-10 2013: het weer zou goed worden, weliswaar een windje, maar dat kan en mag de pret niet drukken.
Van half 2 tot bijna 3 uur vloog Raymond zeer gestaag zijn rondjes en verplichte figuren, zonder maar 1 keer in te hoeven grijpen. Zelfs een gecontroleerde rol kon er nog wel even bij ….

Het gevolg was dat ik Raymond zijn brevet heb overhandigd.
Raymond, gefeliciteerd!

Harald Hudepohl.


Donderdag 3- t/m zondag 6 oktober 2013
Hellingvliegen in het Sauerland.

Dag 1
De oproep van Paul op het modelbouwforum.nl met de vraag "Wie heeft er zin in een weekendje hellingvliegen in het Sauerland" had zijn doel niet gemist!
Op donderdag 3 oktober rond 9.30 uur vertrokken 7 enthousiaste modelpiloten vanuit Ootmarsum richting Sauerland om daar een lang weekend te gaan hellingvliegen: Paul en Jeroen (tevens onze chauffeurs), Egbert, Harald, Albert, Jako Koel (van de VGG) en ikzelf. De achtste piloot, Wim Peltenburg uit Oudenbosch, zouden we op de Duitse autobahn ontmoeten.
De beide auto's zaten volgepropt met piloten, heel veel modellen en alle proviand voor de komende 4 dagen.
Direct na aankomst bij ons apartement in Hesborn zijn we de omgeving wat aan het verkennen gegaan. We kwamen vrij snel op een plekje, dat we zelfs vanuit ons appartement konden zien.
We zijn daar allemaal de lucht in geweest bij een matig windje, maar gelukkig ook lichte thermiek. Gevolg was dat er ook zonder elektro gevlogen kon worden. Zelf klom ik met mijn motorloze Domino lekker omhoog en hoefde pas na een klein half uurtje weer te landen.
We waren net zo lekker bezig totdat de locale boer kwam en duidelijk te kennen gaf, dat hij onze activiteiten niet op prijs stelde, i.v.m. met zijn schaapskudde in een naastgelegen gebied. Jammer, maar niet getreurd, want later op die middag vonden we een net gemaaid weiland, waar we met toestemming van de boer naar hartelust mochten vliegen! Lekker in het zonnetje en met (op hoogte) alweer wat thermiek, hebben we ons daar met veel plezier kunnen uitleven.
Jeroen, onze "kok", had die avond een heerlijke nasi-schotel op het menu staan. We hebben er van gesmuld!
 Dia-voorstelling van de 1e dag


Dag 2
Alweer mooi droog weer en een zacht briesje vanuit het zuid-oosten. De meesten hadden goed geslapen, dus we konden er weer tegenaan. Dit keer kwamen we na wat zoek- en speurwerk terecht op een fraaie skiehelling in Neuastenberg. De dame van de vlakbij gelegen VVV gaf ons na enige ruggespraak toestemming om hier te mogen hellingvliegen!
Ook hier hadden we wel onze elektro-hulpjes nodig om op hoogte te komen, maar het was daarna fantastisch vliegen, waarbij regelmatig "nulletjes" werden gedraaid.
We hebben ons hier dan ook de hele dag uitstekend kunnen vermaken en gezellig tussen de modellen geluncht.
's Avonds verraste Jeroen ons op een stevige pot boerenkool met veel "toebehoren".
 Dia-voorstelling van de 2e dag


Dag 3
Regen...
Vanaf 's morgens vroeg tot in de middag viel er een gestage motregen.
Maar modelpiloten zijn vindingrijk en niet zo snel van hun stuk te krijgen. De voorraad FMT-tijdschriften van Wim vonden gretig aftrek, modellen kwamen op tafel, zenders werden verfijnd afgesteld, variometers ingebouwd, bouwtips uitgewisseld en natuurlijk werd er koffie gedronken en veel geouwehoerd, zoals je dat met 8 kerels bij mekaar natuurlijk kunt verwachten!
Toen de regen later op de dag wat minder werd moesten we er toch "even uit" en dus reden we nog maar eens naar Neuastenberg... Daar troffen we onze fraaie skiehelling van de vorige dag aan, maar nu gehuld in een dichte laaghangende wolkenpartij: mist!
Wat een verschil met gisteren.
Daarom nog maar wat verder rondgetoerd en uiteindelijk een fraai gelegen modelvliegveldje bij Bromskirchengevonden, maar er was geen enkele locale piloot te bekennen. Wel een mooi clubhuis(je) en overige voorzieningen. We hebben er een Ikarusfolder achtergelaten met een boodschap er op. Later zou Paul contact krijgen met één van de bestuursleden en we zijn voortaan altijd welkom om daar te komen vliegen, dus alweer een adres met toestemming!
Ondanks het slechte weer op deze derde dag hebben we het heel gezellig met elkaar gehad en natuurlijk was er weer een gemeenschappelijke maaltijd: spagetti met weer van alles "d'r op en d'r aan". Hulde aan onze kok Jeroen!
Natuurlijk werd er diezelfde avond, zoals alle vorige avonden, nog gezellig doorgekuierd onder het genot van een drankje en een knabbeltje. Daarna naar bed en... er werd steeds beter geslapen.
 Dia-voorstelling van de 3e dag


Dag 4
Weliswaar de dag van vertrek, maar aangezien het weer droog en helder was geworden, gingen we weer op zoek naar een vlieggebied o.a. geschikt voor wat (lichte) wind vanuit het noorden. Via een tip van een tankstationbeheerder kwamen we terecht op een verlaten, maar prachtig gelegen ski-centrum in Züschen: Snow World. Later zou de beheerder nog even komen en konden we met hem overleggen of we hier mochten blijven vliegen. Dat mocht en de aardige man ontsloot zelfs nog even de toiletten, zodat o.a. Harald een "zekere" nood kon lenigen.
Wij hadden het hele terras met banken en tafels voor ons zelf, zodat ieder een plekje kon uitzoeken voor zijn modellen. Wat een fantastische stek hadden we hier gevonden. Wel moesten we weer gebruik van onze elektromotoren maken om op hoogte te komen, want het was bijna windstil geworden, maar we genoten van het landschap en de ruimte die we tot onze beschikking hadden. Er was ook hier weer af en toe lichte thermiek, ondanks het ontbreken van de zon (heel even is die aarzelend doorgekomen, om daarna ook weer direct te verdwijnen). We hebben hier nog heel lang gevlogen en konden maar met moeite besluiten om naar huis te gaan...
Rond een uur of half 5 vertrokken we dan uiteindelijk huiswaarts, aten onderweg aan de autobaan nog even een warme hap, en kwamen rond 21.00 uur weer in Ootmarsum aan. Wim was uiteraard weer rechtstreeks naar zijn Oudenbosch vertrokken en ook daar goed aangekomen.
We kunnen terugkijken op een zeer geslaagd vliegweekend en iedereen verlangt alweer naar een volgende...
 Dia-voorstelling van de 4e dag


Van de vele foto's heb ik zoals jullie kunnen zien inmiddels per dag een diapresentatie gemaakt en als ik er tijd voor krijg volgt er nog een video-impressie van onze Sauerlandse "vliegkunsten".

Frans Hoppenbrouwer.


Alle Sauerlandvliegers bij elkaar.

Inmiddels staan er op het modelbouwforum de nodige foto's en ook een paar filmpjes:
Holländer am Hang - Tour 2013


 

Zondag 22 september 2013
Een lekker vliegmiddagje

Deze zondagmiddag ben ik even op ons veldje geweest. Het begint grijs maar later op de middag wordt het weer veel beter.
De gunstige weersvoorspelling heeft een aantal piloten naar ons veld gelokt: Egbert, Jeroen, Theo, Wil en Han.
Niet zo veel piloten dus, maar het is wel een bijzondere middag geworden.

Wil haalt zijn vliegbrevet met zijn gele Mentor. Egbert, die hem het examen afneemt, laat Wil alle verplichte figuren meerdere keren vliegen, zonder dat Wil weet dat hij met brevetvliegen bezig is. Na afloop kan Egbert met veel genoegen het begeerde "papiertje" aan Wil overhandigen, die zeer blij verrast is! Ook Wil mag nu zonder hulp solo vliegen.

Cees Wester, die een lange tijd niet op ons veld is geweest, heeft een bijzonder model meegenomen. Volgens hem is het een Sagita 900 uit de jaren '80 en zoals wij gewend zijn van Cees heeft hij altijd wel iets bijzonders. In dit model heeft hij bijvoorbeeld een zelf gebouwde variometer (hoogtemeter) ingebouwd en de ontvanger met antenne op zijn Ikaruspet gemonteerd. Het model vliegt perfect.

Jeroen heeft ook twee aparte modellen meegenomen, waaronder de “Lancer”, een grote elektro-zwever.
Theo helpt hem met het model vliegklaar maken zodat hij vervolgens zijn "maidenvlucht" kan maken. Na nog wat kleine aanpassingen vliegt zijn Lancer zoals het hoort: fantastisch!

Al met al een hele leuke middag met veel verschillende activiteiten

Han Daniëls 

Wil is (zonder dat hij het weet) druk in de weer zijn vliegbrevet te halen.
En natuurlijk komt dat in orde!

Wil is zo opgetogen over zijn opvang binnen onze club, dat hij de redactie een uitgebreide e-mail stuurt, die ik de andere clubleden niet wil onthouden en dus in volle omvang op onze website plaats. Een toffe brief, Wil!

Webmaster Frans Hoppenbrouwer.

 

Cees heeft deze fraaie oldtimer Sagita 900 meegenomen.
Natuurlijk wil de fotograaf dat Cees er even mee poseert...
De variometer werkt uitstekend via de "pet"-antenne!
Wat een leuk vlot (helling?)zwevertje heeft Jeroen daar!
Trouwens, deze fraaie Lancer kon het ook wel eens goed doen straks op de Sauerlandse hellingen...
Algemene hulp bij het vliegklaar maken van Jeroen's Lancer.
Theo's snelle elektrozwever Vitesse is ook weer van de partij.

 


 

Zondag 15 september 2013
VGG-treffen in Ootmarsum

Er ligt een keur aan (VGG)modellen op het grote weiland aan de Hezebergweg.
En ook het zonnetje breekt door...
Dat wordt genieten!
Omhoog met de elektrische lier...
... of met de elastieklier.

Vanwege de wateroverlast in Wichmond is de VGG-vliegdag op het laatste moment door Paul verplaatst naar Ootmarsum.
De weersvoorspelling is wat somber: bewolkt, stevige wind en kans op een bui, maar dat valt achteraf enorm mee.
Geen regen, maar een heerlijk zonnetje en slechts af en toe wat windvlagen. Thermiek wordt ook gevonden en er wordt heerlijk gevlogen door de naar Ootmarsum getogen piloten (wat minder in aantal dan normaal; mogelijk wat angstig door de weersvoorspelling???).

Zij die niet gekomen zijn hebben echt wat gemist.
Zelfs Frans komt na zijn kluswerk in Lonneker nog even aan het eind van de middag kijken en maakt op aandringen van Harald ook nog een vluchtje met de club-Easy Glider.

 

Ook Frans maakt aan het eind van de dag nog even een vluchtje.

 


Meer foto's van deze dag zijn te zien op het modelbouwforum:
www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/190994-vintage-glider-group-treffen-15-september-ootmarsum.html


 

Zondag 15 september 2013
De VGG streek al eerder neer in Ootmarsum: 3 juli 2011.Het VGG-treffen in Wichmond gaat niet door in verband met nogal wat wateroverlast in Wichmond.

Maar op het laatste nippertje heeft Paul Weierink deze VVG-vliegdag nog kunnen redden door het wel in Ootmarsum te laten plaatsvinden, na overleg met de locale boer.

De locatie is het weiland aan de Hezebergweg (achter de Kuiperberg) en de briefing vindt plaats om 10:00 uur ter plekke.
Gelieve de auto's half in de berm te parkeren in de lengte van het veld. De Hezebergweg is namelijk niet al te breed en de weg mag natuurlijk niet geblokkeerd worden.

Het wordt nu een "Open" treffen, zodat iedereen met alle kisten, jong en oud, kan komen vliegen. Er komen namelijk ook niet-VGG-ers (o.a. enkele Ikarus-piloten) en die gunnen we ook de mogelijkheid om met de VGG-ers mee te vliegen.
De wind zal redelijk stevig zijn en zeker "op de bult" ga je hem goed voelen, wel iets om rekening mee te houden qua kleding en vliegen.
De rest van de info zal tijdens de briefing worden gegeven.

Tot ziens allemaal!


 

Maandag 9 september 2013
Vintage Glider Group (VGG) vliegt zondag 15 september in Wichmond

Hallo clubgenoten,

Aanstaande zondag is er weer een VGG treffen en dit keer in de buurt! Namelijk in Wichmond bij Vierakker (vlak onder Zutphen).
Er hebben zich inmiddels 20 piloten aangemeld en omdat ik de meesten ken weet ik dat het niet de minsten zijn die er komen en er erg mooie modellen gevlogen gaan worden. Ook het slepen zal regelmatig te zien zijn, zeker met het grote spul :-).
Wij gaan er met een man of wat heen en mocht er nog meer belangstelling zijn dan laat het me even weten, kunnen we misschien gaan carpoolen.
Zeker voor degenen die al wel van de VGG gehoord hebben maar er nog nooit geweest zijn, is dit een mooie gelegenheid om het eens van dichtbij mee te maken.
Als jullie denken dat wij fanatiek zijn dan moet je deze kerels eens zien! Echt een lust voor het oog wat daar allemaal voorbij komt en gevlogen wordt.
Echt de moeite waard dus en op nog geen 3 kwartier rijden.

Misschien tot dan,

Paul Weierink.

Wil je het "draadje" op het modelbouwforum lezen over het VGG-treffen in Wichmond, klik dan hier...

In 2010 was er ook al een VGG-treffen in Wichmond en ook daar hebben we toen melding van gemaakt in ons Ikarus-nieuws.


 

Zondag 25 augustus 2013
Funvliegdag groot succes en erg gezellig


De cateringtent wordt opgezet.


Familie en vrienden volgen met belangstelling onze "vliegkunsten".

Wat boffen we deze zomer toch enorm met het weer! Want ook onze Fun-vliegdag werd een schot in de roos.
Hoewel het in de nacht van zaterdag op zondag hier en daar behoorlijk geregend had, trok de bewolking in de loop van de zondagochtend zuidwaarts en kwam er een behaaglijk zonnetje voor in de plaats met temperaturen die ronduit aangenaam waren.

Het organiserend team was om 12.00 uur al op het veld om alle voorbereidingen te treffen. Tent opzetten voor de catering, palen in de grond ter bevestiging van het 2 meter hoge veiligheidsnet en verdere voorbereidingen.
Even later stroomden de andere deelnemers ook binnen en sommigen hadden zelfs de nodige familie en vrienden meegebracht, wat zeer op prijs werd gesteld.
Wil verwende ons af en toe met heerlijke koeken, die hij had meegebracht. Lekker, hoor!

We hadden in totaal 14 deelnemers, die probeerden in een drietal vliegonderdelen zoveel mogelijk punten te scoren.
Er waren daarbij de nodige verrassingen en ook enkele pechvogels, maar ja, ook dat hoort er wel eens bij.
Het bleek af en toe lastig vliegen bij de zo nu en dan opstekende windvlagen, vooral laag bij de grond.
Toch heeft vrijwel iedereen het programma uitgevlogen, waarbij gezegd moet worden, dat het laatst geplande onderdeel, afstand vliegen, werd geschrapt vanwege de verradelijke windvlagen. Bij het met de hand wegwerpen van onze clubzwever zou er een te groot risico zijn op een crash van ons zo dierbare clubmodel!
Door dit onderdeel te laten vervallen konden we wat eerder "aan tafel" voor de "barbecue" dan gedacht, maar eerst moesten er nog even wat prijsjes worden uitgedeeld.

De eerste prijs, een 32 Gb USB-stick, ging naar Harald. Paul veroverde de tweede prijs, een 16 Gb USB-stick en zijn zoon Nick wist de derde prijs in de wacht te slepen, een 8 Gb USB-stick.
De poedelprijs, een 4 Gb USB-stick, ging naar ons dappere lid Albert, die nog maar net zijn brevet had gehaald en toch al meedeed. Klasse!
Wie weet, kunnen de prijswinnaars op hun sticks al hun Ikarus-foto's en filmpjes verzamelen als een leuke herinnering voor later.

Vervolgens konden we dan, bij een inmiddels behaaglijk avondzonnetje, zoals gezegd aan tafel. Jeroen had voor ons op zijn professionele manier niet zomaar een barbecue geregeld, maar een compleet koud- en warm buffet! Ongelooflijk wat hij voor slechts een tientje per persoon ons wist voor te schotelen! De foto's spreken daarbij boekdelen. Heerlijke salades met haring, zalm, paling en makreel, meloen met ham, pasta en diverse sausen. Diverse (gekoelde) dranken hoorden er gewoon bij en dan die heerlijke warme vleesgerechten: kippeboutjes, varkenshaasjes, karbonades, ribbetjes, draadjesvlees met champignons in heerlijke saus, balletjes gehakt en natuurlijk krielaardappeltjes gebakken in pittige spekjes....mmmm...
Het was een ware feestmaaltijd die de 14 piloten zich heel goed lieten smaken tot de buikjes meer dan gevuld waren.

Rond 18.30 uur was alles weer keurig opgeruimd en ingeladen en keerden de meeste piloten na deze geslaagde funvliegdag tevreden en voldaan naar huis. Let wel, "de meeste piloten", want enkelen konden er niet genoeg van krijgen en reden op de terugweg langs de Zonneberg in Ootmarsum, waar zij in een oranjerood avondzonnetje en nauwelijks wind, hun modellen nog even weer het luchtruim instuurden op een plek waar zij uiteraard toestemming van de lokale boer hebben.

Deze "die-hards", die het maar niet laten konden, waren Harald, Paul, Nick, Jeroen en ondergetekende...
Het was me het dagje wel!

Frans Hoppenbrouwer

 


Ook het veiligheidsnet staat en de modellen worden in gereedheid gebracht.


Frits heeft één van zijn "oldtimers" meegebracht.


Albert, nogmaar net in het bezit van zijn vliegbrevet, vliegt al dapper mee en geniet nog na van zijn perfecte landing na de tijdvlucht.


Raymond (links), de zoon van Wil Domingo en ons nieuwste Ikarus-lid, krijgt hier in de pauze een vliegles van Egbert met de Mentor van zijn vader.


Nick komt aanvliegen met zijn snelle Funjet bij het Limbo-vliegen.


Hij vliegt met zo'n 25 cm boven het gras ruim onder de 1 meter-markering!


Fotograaf Jaap is hier bezig met een precisie-stiplanding, maar glijdt helaas een eind verder door vanwege het goed sporende landingswieltje...

 


Jeroen, helemaal achteraan, verrast ons met een zeer uitgebreid en compleet buffet!

Na het koud buffet deze ruime keus aan o.a. warme vleesgerechten. Frans serveert alvast de heerlijke kriel-aardappeltjes.

Graag verwijs ik naar een link van onze "funvlieg-fotograaf", Jaap Greve, die meer dan 140 prachtige foto's heeft gemaakt in een uitgebreide fotoreportage van onze geslaagde funvliegdag.



Voor hen, die zich nog in de uiteindelijke scores willen verdiepen, volgt hieronder een overzicht.
De puntentelling bij de onderdelen was als volgt:

Tijdvlucht - vliegtijd zo dicht mogelijk bij 120 seconden.
30 punten tussen 110 en 130 seconden
20 punten tussen 100 en 140 seconden
10 punten tussen 90 en 150 seconden
0 punten bij tijden minder dan 90 seconden of meer dan 150 seconden

Doellanding - zo dicht mogelijk landen bij stip en lijn.
30 punten tussen 0 en 1,50 meter
25 punten tussen 1,50 en 3,00 meter
20 punten tussen 3,00 en 6,00 meter
15 punten tussen 6,00 en 10,00 meter
10 punten tussen 10,00 en 15,00 meter
5 punten tussen 15,00 en 20,00 meter
0 punten bij meer dan 20,00 meter

Limbo-vliegen - vlieg zo laag mogelijk langs paal met merken op 2 en 1 meter hoogte.
20 punten bij vlieghoogte onder de 1,00 meter
10 punten bij vlieghoogte tussen de 1,00 en 2,00 meter
0 punten bij vlieghoogte boven de 2,00 meter of voortijdige landing

De prestaties van deze dag nog even op een rij:

Naam: Tijdvlucht - 120 sec. Doellanding Limbovliegen (3 pogingen) Totaal
punten
tijd punten afstand
tot stip
binnen
50 cm
van lijn
punten doorkomst onder de
2 of 1 meter
punten
Harald 115 30 1,15 m ja 40 (30 + 10) 10 + 20 + 0 = 30 100
Paul 160 0 1,55 m nee 25 20 + 20 + 20 = 60 85
Nick 140 20 3,40 m nee 20 0 + 20 + 20 = 40 80
Ton 103 20 6,40 m nee 15 20 + 10 + 0 = 30 65
Frits 122 30 2,50 m nee 25 0 + 10 + 0 = 10 65
Frans 110 30 17,10 m nee 5 20 + 10 + 0 = 30 65
Egbert 143 10 2,65 m nee 25 0 + 20 + 0 = 20 55
Han 67 0 5,25 m nee 20 0 + 0 + 20 = 20 40
Jaap 175 0 15,50 m nee 5 20 + 10 + 0 = 30 35
Herman 163 0 7,00 m nee 15 0 + 20 + 0 = 20 35
Peter 178 0 3,70 m nee 20 0 + 0 + 10 = 10 30
Jan Bouke 132 20 x x 0 x 0 20
Jeroen 156 0 14,15 m nee 10 0 + 0 + 0 = 0 10
Albert 191 0 > 20,00 m nee 0 x 0 0


x = niet deelgenomen aan dit onderdeel vanwege motorische pech, crash of ongeschiktheid van model.


 

Woensdag 21 augustus 2013
Albert van Garling haalt zijn vliegbrevet

Vanavond heeft ons nieuwe clublid Albert van Garling zijn brevet electro zweven gehaald.
Het was een perfecte avond om te vliegen en Albert had er zichtbaar lol in en daarom vroeg ik hem terloops of hij zin had om af te vliegen. Dat wilde hij wel en een minuut of 10 later was hij al bezig de verplichte figuren te vliegen.
Albert had totaal geen moeite om 3 keer alles zonder problemen te vliegen en na een 3 kwartier mocht ik hem zijn welverdiende brevet uitreiken.
Albert, proficiat ! Je hebt hem verdiend!

Paul Weierink

Foto: Jan Bouke Zijlstra


 

Dinsdag 20 augustus 2013
Maiden-flight van de Fighter 200

Er zijn deze middag 5 piloten aanwezig: Bert, Herman, Wil, Jos en ikzelf.
Het blijkt een prima dag te zijn om mijn nieuwe model, de Fighter 200, in te vliegen: rustig, deels bewolkt weer, droog, lekker temperatuurtje en vrijwel windstil.
Krap drie maanden heb ik gebouwd aan dit vlotte rolroertrainertje. Oorspronkelijk een brandstofmodel van het merk Pilot en nu opnieuw en aangepast gebouwd in elektrische uitvoering.
Wie de bouw van dit model in detail wil bekijken kan terecht bij het bouwverslag.

De "maiden-flight" van de Fighter 200 verloopt uitstekend. Het model vliegt vlot, is wendbaar en draait braaf zijn loopings en rollen. Ook de landingen verlopen soepeltjes. Wel worden de lipo's door het model nogal snel "leeggeslurpt" maar er zal nog geëxperimenteerd worden met verschillende propellers, regelaarinstellingen en 4s lipo's.

Ook de andere piloten vermaken zich deze middag uitstekend. Wil vliegt ondanks zijn geblesseerde hand weer met zijn heli en dat gaat nog prima! Bert vliegt met zijn motorkist Vicomte en zwever Relax. Jos stuurt zijn witte zwever (hoe heet die ook al weer?) een aantal keren het luchtruim in, maar Herman is helaas wat minder fortuinlijk en breekt de neus van zijn zwever Thijs.

Frans Hoppenbrouwer


 

Woensdag 14 augustus 2013
Weer zo'n heerlijk vliegavondje


Het is weer eens zo'n prachtavond om met onze vlieghobby bezig te zijn.
Veel zon, lekkere temperatuur en weinig tot geen wind.
Er zijn deze avond de volgende piloten naar ons vliegveldje gekomen: Egbert, Nick, Paul, Harald, Peter, Han, Jeroen, Jan Bouke, Albert en Jaap.
Op de foto’s zie je Albert aan het “lessen” samen met Jaap en Paul.
Albert krijgt het steeds beter onder de knie en het brevetvliegen zal niet zo lang meer op zich laten wachten.
Er wordt ook weer volop gesleept. Egbert heeft met zijn Piper Pawnee de Cirrus 75 van Jaap gesleept.
Op de foto zie je de heren druk in overleg voordat ze met het slepen beginnen. Beide piloten kijken wel wat gespannen, maar het verloopt allemaal probleemloos.
Al met al weer een prachtige avond en nu maar hopen dat we de nog meer van deze avonden krijgen.

Han Daniëls

 



 

Maandag 12 augustus 2013
Een gebeurtenis om buikpijn van te krijgen

Wil Domingo is nog maar kort geleden lid geworden van onze vliegclub. Een enthousiaste en plezierige man, die naast zijn voorliefde voor het helivliegen nu ook is aangestoken door Paul, Harald en wat andere piloten om eens een "gewoon" modelvliegtuig te vliegen.
Hij wist daarvoor zowaar een fraaie tweedehands Mentor op de kop te tikken.
Met succes gevlogen door Paul op de zender van Harald (zie het bericht van 3 augustus) bleek deze Mentor een prima kist voor Wil te zijn. Maar diezelfde avond slaat het noodlot toe voor Wil.
Paul berichtte het volgende relaas:

Wil gaat die avond aan de slag om zijn nieuw aangeschafte 2,4 MHz zender en ontvanger voor dit model te installeren. Op een gegeven moment moeten zender en ontvanger op elkaar afgestemd worden, het zogenaamde "binden". En dan gaat het mis.
Wil zit op zijn knieën voor het toestel op de grond en op het moment dat de "binding" plaats vindt gaat het gas vol open en komt de draaiende propeller in zijn rechterhand en zijn linkerknie.
Het gevolg is dat hij een half uur later bij de plastisch chirurg zit die bijna vier uur met hem bezig is. Geen prettig verhaal en we hebben danook erg met Wil te doen.
De knie komt wel weer in orde, maar de ringvinger van zijn rechterhand lag behoorlijk uit elkaar en de artsen hopen dat het weer min of meer goed komt...

We wensen Wil veel sterkte en beterschap toe. Laten we hopen, dat alles weer in orde komt met zijn hand.
Laat dit voorval ook een waarschuwing zijn voor al onze andere clubleden. Wees altijd uiterst voorzichtig met motoren en draaiende propellers. De krachten zijn groot en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Blijf bij het installeren en/of proefdraaien van de motor altijd achter het model of zet het model stevig vast aan staart of landingsgestel.

Wil gaf zich onlangs wel op voor onze Fun-vliegdag, niet om te vliegen, want dat kan nog niet met zijn hand, maar wel om te komen kijken en mee te doen aan de barbecue. Heel tof, Wil!


 

Zaterdag 10 augustus 2013
Peter houdt zijn verhaal niet "onder de pet"

Dat Peter ons vliegveldje altijd voorbeeldig weet te maaien is algemeen bekend in onze club. Dat het af en toe stevig kan waaien op ons veld is ook een feit.
Beide zaken tesamen hebben geleid tot het trieste einde van Peter's ikaruspetje.

Hiernaast volgt zijn relaas:


De trieste restanten van Peter's ikarus-petje...

Het was weer eens zover. Als het niet mijn vliegtuig is, dan crasht voor de verandering mijn pet! Alsof ik er altijd maar met de pet naar gooi.
Het is 10 augustus als mijn mooie ikaruspetje sneuvelt. Terwijl ik druk doende ben ons veld te maaien, waait door een hevige windvlaag mijn petje van het hoofd, vlak naast het maisveld.
Ik denk: ik rij nog gewoon een rondje en dan stop ik straks wel op die plek om mijn petje op te rapen. Zo gezegd zo gedaan. Ik stap op de bewuste plek van de trekker, struin wat door het hoge gras en de brandnetels aan de rand van ons veld, maar zie geen spoor van mijn mooie zwarte ikaruspet. Toch hopelijk niet in de mais gewaaid?
Teleurgesteld loop ik uiteindelijk terug naar de trekker en wat zie ik daar tussen de maaimessen? Een zwart verscheurd en gehakseld vod wat ooit mijn mooie petje was...
Nou ja, ik heb hem in ieder geval teruggevonden, een schrale troost. De aanwezige leden hebben mij goed opgevangen, zodat er van frustratie gelukkig geen sprake meer is.
Dat zelfs na al mijn gecrashte modellen ook mijn ikaruspetje kon crashen had ik nooit gedacht, maar ik heb nu wel de enige echte "CRASH-pet" van de club!

Peter Wicherink.

 


 

Dinsdag 6 augustus 2013
Jan Bouke Zijlstra haalt zijn tweede vliegbrevet

Op deze zomeravond heeft Jan Bouke Zijlstra zijn motorbrevet gehaald met zijn Mini Mag. Hij had al zijn zweefbrevet en nu dus ook zijn motorbrevet.
Nadat hij drie keer zonder al te veel moeite de verplichte figuren heeft gevlogen mag hij het brevet van onze nieuwste instructeur Harald in ontvangst nemen.
Ook voor Harald is het dus een primeur: zijn eerste vliegexamen, dat hij afneemt en dat verloopt rustig en beheerst. Beide heren, proficiat!

Ons nieuwe lid Albert heeft zich een (nieuwe) Easy Glider aangeschaft, die door Paul is gekeurd en vanaf nu als AG-01 door het leven gaat.

Het is weer eens zo'n gezellig vliegavondje op ons veld.

Foto's: Paul Weierink

 


Jan Bouke (links) ontvangt van Harald zijn motorkist-vliegbrevet.

Wat een heerlijk avondje vliegen in een behaaglijk avondzonnetje!

 

Zaterdag 3 augustus 2013
Wat hebben we een mooi vliegseizoen!

Het is weer gezellig druk op ons veldje, want de fraaie zomerdagen rijgen zich aaneen de laatste tijd.
Op deze ook weer zonnige zaterdag komen Theo, Nick, Paul, Harald, Wil, Peter, Bert, Frits en Jaap hun hart ophalen.
Jaap heeft een serie zeer fraaie foto's gemaakt, waarvan er hier enkele (verkleind) zijn weergegeven. Wie alle foto's van Jaap wil zien kan voorlopig hier terecht, maar ze zullen daar niet heel lang blijven staan, dus bekijk ze meteen maar even.
De eerste foto is overigens van Harald, die bewust eens wat andere "koppen" op onze website wilde laten zien, een daad die mede geïnspireerd werd door Paul, die vond dat anders Harald's "kop" er te vaak op kwam te staan. Paul kan er trouwens ook wat van en is vaak "in the picture"! En daarom van beide heren toch ook maar weer een foto, vlak voor één van hun sleepvluchten.


Geestelijke voorbereiding op een vlucht. Het kringetje rond vanaf links: Frits, Wil, Bert, Paul, Jaap en Nick.
 
Maar er wordt ook volop gevlogen.

Nick en Theo in een technische bespreking.
 
Vlak voor de vlucht spreekt Theo de passagiers in zijn Piper Cub nog even moed in...

Deze zwever van Frits wordt nog "ouderwets" omhoog gebracht: met een brandstofmotortje...
 
... en dat gaat nog als vanouds!

Dit stuntwerk wordt verricht door een blond pilotenvrouwtje!
 
... Wil heeft deze fraaie Mentor te pakken gekregen. Hier vlak voor de landing.

Paul en Harald: lekker "slepp'n".
 
En terwijl de anderen recreëren is er altijd eentje aan het werk: Peter!

 

Zondag 21 juli 2013
We hebben er twee nieuwe instructeurs bij

Op voorstel van Paul hebben we Harald Hudepohl bereid gevonden om zich bij ons groepje instructeurs aan te sluiten.
Welkom, Harald!
Voor instructie bij je motorkist of (elektro)zwever kun je dus vanaf vandaag ook terecht bij Harald. En ook het brevetvliegen zit in zijn pakket.

We hopen hiermee de overige actieve instructeurs een beetje te kunnen ontlasten.

Helicoptervliegen
We hebben er dit jaar enkele helipiloten bijgekregen en er hebben enkelen ook interesse getoond.
Binnen onze club hadden we tot nog toe slechts één ervaren helipiloot: Igo Holtkamp.

We hebben Igo inmiddels bereid gevonden om beginnende helipiloten te helpen en ze instructie te geven. Igo wilde nog niet zo ver gaan om zich meteen de heli-instructeur van Ikarus te noemen, maar misschien komt dat nog wel in de toekomst.

Voor hen onder de helipiloten die zich willen bekwamen op het helibrevet is er inmiddels een aparte pagina ingericht met de omschrijvingen en afbeeldingen van de figuren voor dat brevet.

Het bestuur van Ikarus


 

Zaterdag 20 juli 2013
Volop sleepwerk voor de Mentor

We worden de laatste tijd best wel een beetje verwend met al die mooie vliegdagen!
Vandaag sleept Egbert met de Mentor de zwever Pilatus van Paul omhoog (zie foto's hieronder).


 

Dinsdag 16 juli 2013
Weer een zomerse vliegdag

Het was inderdaad weer zo'n middag. Wat heb ik genoten!
Er is geen betere manier om na een prachtige vakantie de draad in Nederland weer op te pakken.
En het was er één met een lach, maar ook met een traan, helaas.
Allereerst vloog ons nieuwe lid Wil Domingo zijn grote heli helemaal aan barrels, erg sneu. Wil kan echt wel vliegen, maar was afgeleid en keek een tel te lang naar zijn zender...
Meteen daarna pakte hij zijn tweede heli en daarvan gaf de motor na 2 minuten de geest, waardoor hij eigenlijk te hard op het veld klapte en ook hier de nodige schade opliep. Wil, veel sterkte!

Dan het goede nieuws...
Jeroen heeft vanmiddag brevet gevlogen met zijn FunCub, en het gehaald. Door de zenuwen moesten 2 verplichte figuren overnieuw maar desondanks is hij met vlag en wimpel geslaagd. Jeroen, van harte proficiat!

Harald was ook lekker bezig en scoorde dit keer 22 (eerlijke !) minuten en 30 seconden met zijn Prelude. Hij bereikte met zijn model daarbij een hoogte van meer dan 600 meter! Zie foto van de variometer.
Helaas vonden we niet veel thermiek boven ons veld maar toch wist hij nog iets te vinden, weliswaar met behulp van de vario (ja, ik blijf hier verschil in maken..) maar toch een knappe tijd!

Ikzelf heb mijn best gedaan met de oudjes, de Mosquito en de Amigo, maar verder dan een schamele 8 minuten kwam ik niet.

Paul Weierink.


Harald's variometer geeft een hoogte van zijn zwever Prelude aan van 601 meter. Hij zal een zweeftijd halen van 22 minuten en 30 seconden, een fraaie tijd!

Wat zitten ze daar lekker relaxed. Op de voorgrond de Prelude van Harald en daarachter rechts zijn zwever Argo, een oldtimer voor deelname bij de VGG (Vintage Glider Group).

Hier krijgt Jeroen zijn welverdiende A-brevet uitgereikt door Paul. In Jeroen's hand de FunCub, waarmee hij dat deed.

Nog even de fraai afgewerkte Argo van Harald overeenkomstig het originele kleurenschema. Had niet ooit ons ex-lid Frans Rolefes een Argo?

 

Dinsdag 9 juli 2013
Rectificatie van Harald's vliegtijd

Ja, ja, we moeten eventjes iets recht zetten. Vooral naar Paul en Nick toe, die zich in Portugal een beetje zaten te verbijten, dat ze niet van de partij konden zijn op die mooie vliegmiddag van 6 juli en waar Harald zo'n fantastisch zweefvliegtijd liet noteren...
Wees gerustgesteld: het was een "fake"-tijd.
Een aantal piloten wilden de Portugal-boys nog even lekker "stangen" en hebben de webmaster "omgekocht" om die 42 minuten en 8 seconden op onze website te plaatsen.
De juiste tijd was bij één van Harald's vluchten net andersom, namelijk 8 minuten en 42 seconden, geklokt door de webmaster zelf.
Dus Paul en Nick, en natuurlijk ook onze andere piloten, jullie hebben nog alle kans op betere tijden.

Wel blijft overeind, dat de vakantie-vierende modelpiloten toch een aantal mooie vliegmiddagen en avonden op ons veldje gemist hebben!


 

Zaterdag 6 juli 2013
Eindelijk weer eens een zomerse vliegdag

Zeven piloten zijn deze dag naar ons vliegveldje getogen: Han, Theo, Harald, Egbert, Jeroen, Peter en Frans.
En ze hadden gelijk, want wat een heerlijke vliegmiddag hebben we gehad. Lekker warm (25 graden) met een vleugje wind voornamelijk over de lengte van het veld, dus dat kon niet mooier!
Peter was vanmorgen al bezig geweest om het veld te maaien en dat lag er dan ook zo strak bij als een biljartlaken, maar Peter vond het nog niet helemaal goed en harkte zo af en toe nog wat losliggende plukjes weg!

Iedereen kwam behoorlijk aan zijn trekken en alle modellen maakten diverse mooie vluchten.

En dan die fantastische thermiekbel aan het eind van de middag, waarin Harald met zijn thermiekzwever Prelude schier eindeloos rondjes draaide en uiteindelijk een evenzo fantastische tijd neerzette:42 minuten en 8 seconden. "Hier had Paul bij moeten zijn", zei Harald nog, "maar ja, die zit nog even in Portugal..., die arme jongen..."

Kortom, een mooie afsluiting van een prima vliegdag en niemand had schade!


Dit zijn natuurlijk de mooiste vliegdagen, heerlijk relaxed vliegen bij prachtig weer!

Theo heeft 2 fraaie nieuwe modellen meegenomen, de
Thunderbolt P47-D en de snelle zwever Vitesse.

En omdat ie zo mooi is nog even vlak voor de start.

De 20 cc viertaktmotor trekt deze kist met gemak omhoog.

Egbert lijkt zich hier af te vragen: waar blijven de zwevers, die ik omhoog kan trekken?

 

Maandag 1 juli 2013
Hellingvliegen in Berwang

Van Egbert kreeg ik het volgende berichtje:
We zijn weer thuis van onze vakantie in Berwang, Oostenrijk. Helaas door het slechte weer weinig kunnen vliegen en dus viel de Hangflugweek van de FMT ook in het water, maar ik heb toch enkele foto`s kunnen maken.
Het hotel, de omgeving en de sfeer maakten echter veel goed en we gaan dus volgend jaar weer.

Groeten,
Egbert

 


 

Dinsdag 18 juni 2013
Warm en zwoel, maar een prachtige vliegavond!

Het is deze avond met meer dan 30 graden warm en benauwd. Bovendien windstil en dus lange landingen, maar o, wat hebben we lekker gevlogen!
Negen piloten, twee nieuwe leden en enkele bezoekers maakten er een gezellig avondje vliegen van.
Er waren enkele nieuwe modellen bij, die voor het eerst ingevlogen moesten worden en dat verliep allemaal voorbeeldig. Het ontbreken van wind leverde mooie strakke vliegbeelden op met soms wel 5 modellen tegelijk in de lucht.
Het is op dit soort avonden weer eens ouderwets genieten!

Frans Hoppenbrouwer

Foto's: Jan Bouke Zijlstra

 

 

Harald helpt Egbert met de "maiden-flight" van zijn nieuwste zwever.

Ook de Cularis van Han gaat hier zijn "maiden" maken...

 

... en blijkt zich voorbeeldig te gedragen!

Paul moet natuurlijk ook nog even een sleepvluchtje doen.  

De Easy Glider is inmiddels op hoogte en hier gooit Paul de sleepkabel los. Je kunt de kabel nog net zien vallen.

Zelf ben ik er met o.a. de Vicomte...

 

... en ook die vliegt rustig zijn rondjes boven ons veld.



Ook van Han Daniëls kreeg ik nog wat foto's van deze geslaagde avond:

Links staan Paul en Jeroen klaar om een sleepvlucht te maken. De Easy Glider van Jeroen ligt er voor hun voeten ook helemaal klaar voor. Rechts vooraan maakt Harald zijn fraaie MXS klaar voor de start.

Egbert's nieuwe zwever IDEAL van dichtbij bekeken.

Frans toont aan het nieuwe clublid Albert van Garling de werking van een V-staart.

Harald gaat een vluchtje maken.

Albert krijgt van Paul zijn eerste vliegles en dat verloopt veelbelovend!


 

Woensdag 12 juni 2013
Tweede toegang naar onze website

Sinds vandaag is het mogelijk om onze Ikarus-website ook op te roepen via een kortere naam:
www.mvcikarus.nl

 


Het is te danken aan ons nieuwe Ikarus-lid Jaap Greve. Hij stuurde mij het volgende e-mailtje:

Hallo Frans,

Ik zag het website-adres www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/ in de krantenartikelen staan. Ik vond dat voor zo'n mooie complete website toch eigenlijk niet zo mooi staan. Daar hoort een echte eigen domeinnaam bij. Daarom ben ik zo vrij geweest een domein te registreren voor de club.
Als het goed is zal vanaf morgenmiddag www.mvcikarus.nl actief zijn en automatisch verwijzen naar jouw site. Voor jou verandert er dus niets, echter in stukjes in de krant en dergelijke kun je adverteren met www.mvcikarus.nl.
De kosten van deze domeinregistratie en bijbehorende doorstuurservice neem ik voor mijn rekening, en is een donatie aan de club (tevens blijk van waardering voor de mooie site).

Groet!

Jaap Greve.

Dit is natuurlijk een fantastisch cadeau van Jaap en wordt uiteraard zeer gewaardeerd!
Bedankt, Jaap, en nu maar hopen, dat je nog héééél lang lid blijft van onze club!

Nog even om misverstanden te voorkomen:
onze oude naam www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/ blijft ook gewoon bestaan.


Zondag 9 juni 2013
Alternatieve datum blijkt schot in de roos

Dat we vanwege de slechte weersomstandigheden op 26 mei onze Open Dag moesten opschuiven naar 9 juni bleek inderdaad een schot in de roos te zijn.
Die 9de juni was een heerlijke dag met veel zon en een prima temperatuur. Alleen de wind was af en toe wat stevig, maar er werd desondanks veel gevlogen.
Over de publieke belangstelling mochten we ook niet klagen, want die was goed.
De catering, verzorgd door Jeroen, was professioneel. Samen met de modelbouwwinkel was dat het centrale punt op deze gezellige open dag.

Er werd continue met modellen gevlogen en er was o.a. veel bewondering voor Frank met zijn ongelooflijke helicoptercapriolen en de zweversleep-demonstraties van Paul. Maar ook de andere modeldemonstraties kregen applaus van het publiek.
Aan een aantal bezoekers is een vliegles gegeven via het leerling/leraar-systeem en dat leverde enthousiaste reacties op.

Degenen, die niet aanwezig konden zijn hebben echt wat gemist, want het was een fantastische dag!
Voor een foto-impressie kan de dia-presentatie bekeken worden.

Ook de in "Op en rond de Essen" gepubliceerde krantenartikelen zijn in te kijken.


 

Zondag 26 mei 2013
Hoewel onze Open Dag afgelast was, zijn toch enkele piloten van het organisatiecomité naar het veld gegaan om eventuele bezoekers, die de afgelasting hadden gemist op te kunnen vangen.
Van Paul kregen we het volgende bericht:

Zoals we al verwacht hadden waren er vanmiddag nog redelijk veel belangstellenden, we stonden er niet voor niets dus.
Door de harde, vlagerige wind was het vliegen niet echt een makkie maar we hebben ons er goed doorheen geslagen, geen schade aan de modellen.
We waren op tijd op het veld en hebben toch maar de tent opgezet om nog een beetje uit de wind te kunnen staan.
Igo had een goede vriend meegenomen die met zijn helikopter het nodige spektakel wist te maken en Igo vloog zelf ook niet onverdienstelijk.
Hieronder een fotootje van vanmiddag.
Al met al een geslaagde middag en wil bij deze iedereen bedanken die toch nog gekomen is en er een leuke middag van hebben gemaakt.
Over 2 weken gaan we helemaal los!!!

Groeten, Paul.

 


 

Zondag 26 mei 2013
Open Dag op ons vliegveldje.

Bij goed weer houden we weer eens een Open Dag voor iedereen, die geïnteresseerd is in modelvliegen.
Wie meer hierover wil weten moet even klikken op onze:
Open Dag pagina 


Helaas moeten we vanwege de weersvoorspellingen onze Open Dag van 26 mei afgelasten!

Die weersvoorspellingen zijn op dit moment, vrijdag 24 mei, zo slecht (veel regen, temperaturen van rond de 10 graden en ook nog toenemende wind), dat we niet anders kunnen dan onze Open Dag door te schuiven naar zondag 9 juni.
Dat dit besluit nu al is genomen houdt verband met een aantal voorbereidingen, die na vandaag niet meer zijn terug te draaien, zoals bijv. cateringinkopen. Als organisatiecomité moet je dan tijdig de knoop doorhakken.
Natuurlijk kunnen de voorspellingen er naast zitten en dat het toch een redelijke dag wordt. Dan hebben we gewoon pech gehad en hopen we maar dat 9 juni een heerlijke zonnige en vooral ook wat warmere dag zal worden.
Ook al omdat voor zaterdag eveneens veel regen wordt voorspeld zal ons veldje wel eens behoorlijk doorweekt kunnen worden en dat komt de conditie van ons veldje ook niet ten goede.
Er zullen zondag a.s. overigens wel enkele leden van het comité op het veld aanwezig zijn om eventuele belangstellenden op te vangen en misschien tussen de buien door toch nog een vluchtje te maken.
Tot zover deze mededeling.

Namens het organiserend comité van de Open Dag - Ikarus.


 

Dinsdag 7 mei 2013
Info-avond elektro-setup


Hierboven zie je een drietal dia's van de powerpoint-presentatie, die Paul Weierink deze dinsdagavond voor een aantal geïnteresseerde Ikarusleden vertoonde.
Paul had veel tijd gestoken in zijn 81 dia's bevattende presentatie, maar het werd daardoor steeds duidelijker wat er allemaal komt kijken bij het zo goed mogelijk samenstellen van de elektro-componenten voor je elektromodel.
De 10 aanwezige Ikarusleden bleken erg weetgierig en bestookten Paul met veel vragen.
Ook al lijkt het wat ingewikkeld, met deze presentatie als naslagwerk kun je voor jezelf een redelijk goede inschatting maken welke motor, propeller, regelaar en lipo het meest geschikt zijn voor jouw model.

Paul's presentatie is overigens te downloaden via de link hieronder:
 Download: elektro-setup.pdf (ruim 41 Mb - © Paul Weierink)


 

Zondag 5 mei 2013
Weer zo'n heerlijke vliegdag en... 
ook weer een vliegbrevet erbij!

Vandaag is er heerlijk gevlogen bij ons op het veldje.
De piloten, die dan ook volop genoten hebben waren: Theo, Egbert, Peter, Arjen, Jeroen en Harald.

We mochten tijdens het mooie weer getuige zijn van het brevet-vliegen van Jeroen van Wanrooij.
Na het meerdere malen met goed gevolg vliegen van de verplichte figuren voor het examenonderdeel "elektrozweven" kon Jeroen zijn brevet in ontvangst nemen. Proficiat, Jeroen!

Het examen werd afgenomen door Egbert.

Foto: Harald Hudepohl


 

Zondag 21 april 2013
Een prachtige vliegdag

We beginnen de smaak van het nieuwe seizoen te pakken te krijgen. Elf piloten togen naar ons veldje en genoten van het zonnige weer. Er stond weinig wind, dus kon er mooi rustig geland worden in de lengte van het veld.
Laten we hopen, dat er nog veel meer van dit soort gezellige vliegdagen zullen volgen.
De foto's geven een impressie met extra aandacht voor enkele van de vele modellen.
Overigens was er ook een grote pechvogel: Egbert Hamberg. Had hij gisteren al de pech zijn Cularis in een harde windvlaag tegen de grond te zien slaan (gebroken romp), nu was zijn fraaie zwever Epsilon aan de beurt. Het model, met een spanwijdte van 3,50 meter, stortte neer omdat Egbert, even afgeleid, naar het verkeerde model stond te kijken.
Een rokende puinhoop was het trieste einde van zijn elektrozwever... Sterkte Egbert!...

Foto's: Han, Paul en Frans.


 

Donderdag 11 april 2013
Naar de Modelbouwbeurs in Dortmund


Onderweg even tijd voor een "sanitaire stop" en een lekkere bak koffie (daar hadden Jeroen en Paul voor gezorgd!).

Het was gezellig druk in de Westfalenhallen.

Om de reiskosten wat te drukken had Egbert een fraaie Duitse Mercedesbus gehuurd, waarmee we met 8 ikarusleden de Duitse Modelbouwbeurs "Intermodellbau" bezochten.
Paul, Jeroen, Harald, Han, Igo, Marinus en Frans waren de overige passagiers.

Om ongeveer 10:30 uur liepen we in de Westfalenhallen en konden we al het moois bekijken en hier en daar "een kleinigheid" kopen. De economische crisis was ook hier wel te merken, want er waren weer wat minder standhouders dan vorig jaar.
Maar dat mocht onze pret niet drukken, want we hebben allemaal genoten van dit dagje uit en met acht man in zo'n comfortabel busje is toch ook een stuk gezelliger!

Om 15:30 uur verzamelden we ons weer op een afgesproken punt en keerden we huiswaarts.
De eindafrekening van Egbert voor het gezamenlijk vervoer moet nog komen, maar dat zien we met vertrouwen tegemoet.

En Egbert, bedankt voor het prima chauffeurswerk!

 


Af en toe watertanden bij de fraaie modellen. Van deze "stevige jongen" was je eigenaar voor 219,- Euro.

 


 

Maandag 8 april 2013
Paul heeft de beloofde elektro-presentatie klaar

Het elektrovliegen heeft ook in onze vliegclub de overhand gekregen. Toch hebben nog velen moeite om de juiste elektro-uitrusting bij hun model te kiezen. Vragen als "bij welk gewicht van het model moet ik welke motor kiezen", "welke regelaar", "welke propellor", "welke lipo-accu's", enzovoorts, enzovoorts.

Paul beloofde op de jaarvergadering om hierover een powerpoint-presentatie te gaan maken en dat is hem dus nu gelukt. Het was een stevige klus, maar in 76 sheets weet hij alle "ins en outs" over het elektrovliegen duidelijk te maken, zodat iedereen zelf zijn elektromodel optimaal kan uitrusten met behulp van een aantal praktische rekenhulpjes.

Binnenkort, ergens in begin mei, wil Paul een avond organiseren om ons die "geheimen" voor een geschikte motor-setup voor je model te presenteren. Dat wordt dus een zeer interessante avond, waarbij alle leden worden uitgenodigd.
Er wordt nog even naar een geschikte locatie en avond gezocht. Vervolgens zal iedereen tijdig via een nieuwsbrief een uitgenodiging krijgen.


 

Zaterdag 6 april 2013
De "die-hards" zijn weer op het veld


Links bovenaan de twee les-toestellen, de Easy Glider en de Mentor.

De nieuwe zwever van Jaap.

Jeroen, Jaap en Paul laten zich door een beetje kou niet afschrikken.
Ze hebben op deze nogal frisse zaterdag (4 graden boven nul) toch "lekker gevlogen".
Er zouden de zondag hierop ook weer een aantal piloten hun voorbeeld volgen.

Is het seizoen dan nu echt losgebarsten?...

 


De Scheibe 330 van Jeroen.

 

Zaterdag 30 maart 2013
Tussen de sneeuwbuien door

Hier nog even een foto van vanmiddag.
Frank Senger (wordt misschien nog lid), Egbert, Hans Nijboer, Jeroen en ik waren van de partij.
Onze eerste clubkist, de Easy Glider, heeft het er druk mee gehad vanmiddag. Frank heeft er via het leraar/leerling kabeltje mee kunnen vliegen en zo alvast aan onze mooie modelvlieghobby kunnen ruiken.
We hebben tussen de sneeuwbuien door toch nog heerlijk kunnen vliegen.
Tsja, je moet een beetje gek zijn soms....
Prettige paasdagen,

Paul.


 

Zaterdag 23 maart 2013
Veiligheidsnet met palen aangeschaft


Op onze jaarvergadering werd het al naar voren gebracht: als we een open dag organiseren, moeten we goed aandacht besteden aan de veiligheid van de bezoekers. De suggestie om daarvoor een deugdelijk "vangnet" en afrasteringpalen aan te schaffen vond algehele instemming.
Onze activiteitencommissie is daarmee voortvarend aan de slag gegaan en heeft voor een schappelijk prijsje zes stevige palen en een ijzersterk nylon steigernet aangeschaft. De palen worden op evenementen dagen met een grondboor in het veld geplaatst en vervolgens wordt het 50 meter lange net (en 2.07 meter hoog) aan de haakjes van de palen opgehangen en ... klaar is Kees! 


 

Vrijdag 15 maart 2013
Toegang tot het veld voorzien van nieuwe ketting

Hallo Heren,

Vandaag de kou en de sneeuw getrotseerd en de ingang van het veld voorzien van een nieuwe roestvrijstalen ketting en sluiting, want ik stoorde me al geruime tijd aan het haveloze touwtje.
Nu kunnen we weer jaren verder.

Groeten,
Egbert


 

Zondag 10 maart 2013
Ons eerste lesvliegtuig is vliegklaar!

Op onze jaarvergadering van 7 februari j.l. is afgesproken om een tweetal lesvliegtuigen voor onze club aan te schaffen om bijvoorbeeld op "open dagen" geïnteresseerden een vluchtje te laten maken met een zwever of een motorkist.
Via het leraar-leerlingsysteem (kabeltje tussen de zenders) kan dan veilig instructie worden gegeven.
Paul en Frans wilden zich hier wel voor inzetten, waarbij Paul, als initiator van dit idee, het project zal gaan trekken.
Beide heren hebben met het bestuur overlegd op basis van welk budget er een tweetal lesvliegtuigen voor onze club zullen worden aangeschaft. Uitgangspunt daarbij is natuurlijk een scherpe prijs, dus wordt bij voorkeur gekeken naar tweedehands vliegtuigen: een zwever en een motorkist, beide elektrisch aangedreven.
Paul was al voor 30,- euro plus wat verzendkosten aan een prima MX12 zender weten te komen, zodat nu de modellen aan de beurt zijn. Al snel is besloten om uit te gaan kijken naar de "Easy Glider" en de "Mentor", ideale beginnerskisten.
Het was even zoeken, maar Paul wist een mooie aanbieding te vinden van een tweedehands Easy Glider, nog "nieuw in doos" met zelfs een tweede romp erbij! Ook de Mentor is uiteindelijk "via-via" gevonden en zal binnenkort ook bij Paul thuis worden bezorgd.
Paul kennende laat hij dit soort uitdagingen niet lang "in doos" liggen en inderdaad... op zondag 10 maart maakt hij de Easy Glider alvast vliegklaar!





Paul's e-mailberichten hierover:

Hallo heren,

Ik heb vanmorgen een grote doos uit Duitsland binnen gekregen met daarin de bestelde Easy Glider. Het is niet een ''Pro'' maar wel nieuw en met twee rompen. De ene romp is al geplakt en voorzien van servo's. Deze romp kan gebruikt worden voor slepen of aan het elastiek, maar als het nodig zou zijn kan hier ook een motor in.
Met de andere romp ben ik maar meteen aan het werk gegaan. Gezien het beroerde weer buiten was dat geen straf.
Het is een elektro romp en alles wat er nog aan en in moet zat netjes in de doos. De romp ligt nu voor me te drogen en het enige wat er nog gebeuren moet zijn de stuurkabels monteren. Deze kist kan volgende week al vliegen.

Dan de Mentor. Ik ben nu al een week of twee samen met Frans aan het zoeken naar een Mentor. Ik weet niet wat het is met die kist, maar tweedehands kom je hem bijna niet tegen... Vanmorgen op het forum een oproepje gezet en meteen daarna belde ons nieuwste lid Jaap mij op. Zijn Mentor was wel te koop.
Dit toestel ziet er nog prima uit en is voorzien van een goede setup en goede servo's. Ik heb met Jaap een prijs van 150 euro afgepraat wat zo ongeveer precies uitkomt met de schatting van Frans en mij tijdens onze "brainstorm-avond" en dus binnen het budget past.
Al met al zijn we op de accu's na klaar met onze lestoestellen, deze gaan we dan ook binnenkort bestellen.
Weer een zorg minder en mooi op tijd klaar voordat het seizoen begint lijkt mij.

Tot de volgende keer,
Paul.

Een tweede berichtje:

Hallo heren,

Ik wilde jullie toch niet onthouden, dat het eerste vliegtuig van modelvliegclub Ikarus een feit is.
Hij is vanavond (10 maart) gereed gekomen, gekeurd en goed bevonden.
Alles werkt naar behoren en enkele specificaties zijn:

Gewicht: 885 gram, vliegklaar.
Motor: Een 800 Kv, China motor. Hij is gemeten op bijna 200 Watt, bijna 15 A continu.
Regelaar: Eveneens China, 30 A.
Prop: Klapprop Graupner CAM 12" x 6".
Lipo: 3s, 2200 mAh.

Dit moet met één accu een vluchttijd van 27 minuten kunnen opleveren.
De foto's zijn 's avonds laat genomen met mijn mobiel, dus de kwaliteit laat te wensen over.

Groeten,
Paul.


 

Zondag 3 maart 2013
Ook Egbert heeft een zwever te "maidenen"

Han Daniëls maakte deze foto van Egbert met zijn nieuwste aanwinst:
de Cularis.

Egbert maakte er vandaag zijn maiden-vlucht mee en zoals eigenlijk verwacht: hij vliegt geweldig!

Het model is van Multiplex en hoofdzakelijk vervaardigd uit het uiterst sterke Elapor® Foam, evenals een aantal andere modellen uit de Multiplex-serie, zoals de EasyStar, de Twin Star II, de Acromaster, de tweedekker Gemini, de Mentor, MiniMag, ParkMaster 3D en de Blizzard.

De spanwijdte van de Cularis bedraagt 2600 mm.

Nu alleen nog een zweefrecord neerzetten dit jaar, Egbert!

 


 

Zaterdag 2 maart 2013
Gezellig druk op ons veld bij 4 graden Celsius!

Dat de mogelijkheid om te melden, dat je van plan bent om te gaan vliegen, direct al zoveel succes zou hebben, hadden we niet verwacht.
Maar het "draadje" van Paul op Modelbouwforum.nl "Wie gaat er mee vliegen" bracht vandaag 8 piloten naar ons veldje, ondanks het frisse temperatuurtje van slechts 4 graden Celsius!
Paul heeft een leuk verslag van deze middag gemaakt en het YouTube kwaliteitsfilmpje van Jaap laat het een en ander in detail zien. Zet de kwaliteit wel even op HD via het tandradertje, dat onderaan het beeld verschijnt zodra de video afspeelt. Kies dan ook voor volledig scherm en geniet van de hoge kwaliteit.

Opgelet: Bij het plaatsen van deze YouTube-link op 2 maart speelde het 6:58 minuten durende filmpje probleemloos af in "full screen"-mode en HD kwaliteit. Vandaag (3 maart) blijkt het filmpje plotseling af te breken bij 0:40. Bij andere beeldkwaliteit-instellingen ging het wat langer door. Tenslotte ging het in de hoogste kwaliteitstand weer wat langer, maar brak toch weer ergens halverwege af. Vreemd. Misschien keken er op dat moment te veel mensen naar ditzelfde filmpje? 

Paul's verslag:

Wat een middag! Er hadden maar liefst 8 (!) piloten de kou getrotseerd en er werd volop gevlogen, te weten Nick, Harald, Frans, Jeroen, Jaap, Peter, Justus en ik.
Justus was er met mijn voormalige Piper Cub en doordat hij hem stevig gemotoriseerd heeft is het een hele andere kist geworden, hij vloog er zelfs 3d mee. Ook was hij met een shock bezig en deed er dingen mee die ik nog nooit had gezien, knap vliegwerk Justus!
Jeroen vloog ook weer prima zijn rondjes met de Easy Glider en gaat steeds beter.
Harald en Peter scheurden overal tussendoor met hun Swiftjes en Frans heeft voor het eerst dit jaar zijn mooie Papilion uitgelaten.
Jaap had helaas minder geluk en moest een slechte sleepstart, veroorzaakt door het hoge gras, bekopen met een stukje uit de vleugel van zijn Mentor. Jammer maar goed te repareren.
Nick vloog als vanouds weer extreem met zijn Panic en raasde ook nog een aantal keren snoeihard met de Lift Off voorbij.

Voor mij was het wel een erg spannende middag want ik had 3 nieuwe toestellen te "maidenen", De Discus van Nick, de Scheibe van Jeroen en mijn eigen Mini Nimbus.
We zijn begonnen met de Nimbus en nadat ik de deskundige hulp van Jaap en Frans had gehad over de juiste instelhoek van het stabilo moest het maar gebeuren. Harald wilde de Nimbus wel weggooien en ik ben gelijk volgas omhoog gegaan. Hij ging mooi statig omhoog en na een aantal kleine bijstellingen op de trim ging hij perfect. Het was voor mij wel wennen om met zo'n grote bak te vliegen maar alles ging naar wens en na een aantal rondjes de landing ingezet. Dat ging ook goed behalve dat me de remkleppen tegenvielen, ik had gedacht dat ze meer zouden doen. Misschien toch nog kijken of ik die nog kan verbeteren.

Daarna was de Discus van Nick aan de beurt en die ging als een speer omhoog, je kunt wel merken dat daar een zware motor inzit. Toen hij net los was zag Nick dat één vleugel los kwam en ik ben toen gelijk geland. Het bleek dat de borging waarmee je de vleugelpennen vast zet niet goed recht zat en daardoor de vleugel wel een centimeter van de romp kwam.
Nadat dit verholpen was weer gestart en nu ging het beter. Hij is alleen nog niet optimaal omdat het zwaartepunt niet goed was en er geen richting bij de rolroeren gemixt is, aan beide zaken gaan we nog wat doen.

Als laatste de Scheibe van Jeroen gepakt en die ging ook gelijk goed. Mooi omhoog met vermogen genoeg en perfect te sturen, een erg prettig toestel (je hebt helemaal gelijk Frits!). Na een aantal rondjes de landing ingezet en de remkleppen eruit geklapt, dit ging toch wel erg grof en maar snel weer de schakelaar omgehaald. En toen ging het mis...... doordat de linkse remklep niet meer naar binnen wilde kwam ik in grote problemen en was de kist bijna niet meer te vliegen. Ik schrok me een ongeluk en wat Jeroen ook probeerde, de klep weigerde om in de vleugel te gaan. Na heel veel geluk en het uiterste van mijn vliegkunsten heb ik hem toch nog heel op het veld kunnen krijgen.
Ik had al eerder van Arjan gehoord dat een kist bijna niet meer te vliegen is met één remklep eruit en dat kan ik nu beamen. Het was een redelijke beproeving...
Bij nader onderzoek bleek dat de servo van het bedieningsstangetje was gegaan. Jeroen wil dat gaan verhelpen en als dat gelukt is dan heeft hij er een erg prettig toestel bij.
Jaap heeft het een en ander gefilmd in HD-kwaliteit (zie het YouTube filmpje hierboven).

Heren bedankt voor jullie komst en we moeten dit maar eens snel gaan herhalen :-).

Goed weekend,
Paul.




 

Zaterdag 23 februari 2013
Nieuwe knop op openingspagina

 Op onze algemene ledenvergadering van 7 februari kwam het als verzoek naar voren:
Kunnen we elkaar niet even een seintje geven als we gaan vliegen op ons veldje?
Een eventuele oplossing kwam al gauw via Paul Weierink. Hij wilde wel een zogenaamd "draadje" (onderwerp) openen op het Modelbouwforum waarop je dan een korte melding kunt zetten, dat je van plan bent om te gaan vliegen. Anderen kunnen dan kijken wie zich gemeld heeft en zich eventueel ook melden, zodat je weet, dat je niet alleen op het veld zult staan.
Om deze mogelijkheid snel en eenvoudig toegankelijk te maken heb ik bovenstaande knop op onze openingspagina geplaatst. Door er op te klikken ga je direct door naar het door Paul gemaakte draadje op Modelbouwforum.nl. Probeer het maar eens uit.

Frans Hoppenbrouwer 


 

Maandag 18 februari 2013
Paul heeft een sleepkist

O ja, ik heb sinds deze week mijn nieuwe aanwinst luchtwaardig. Een Multiplex Funcub, stevig gemotoriseerd en hij stijgt met vol flaps binnen twee meter op!
Heb afgelopen maandagmiddag vrij genomen en hem in mijn eentje "gemaidend" op de Es bij Ootmarsum. Stervenskoud, maar na een uurtje vliegen met 4 lege lipo's en een enorme grijns op mijn smoel huiswaarts gegaan. Wat een leuk speeltje!
Het is de bedoeling om hiermee (lichte) zwevers omhoog te slepen. Dus kom maar op met jullie motorloze zwevers. Wel natuurlijk een sleepkoppeling inbouwen.

Paul Weierink 


 


Links staat Nick te vliegen met zijn Panic en rechts op de achtergrond Jaap met zijn Mentor.

Zaterdag 16 februari 2013
Nieuw lid Jaap Greve haalt meteen zijn brevet
Bericht van Paul Weierink:

Daar ben ik dan weer met goed nieuws.
Sinds vanmiddag mogen we weer een nieuw lid voor onze club welkom heten.
Het is Jaap Greve uit Raalte. Ik ken Jaap al een aantal jaren via de VGG en hij is een vervent (zweef)wildvlieger. Maar omdat hij nu een grote kist, de Big Lift, aan het bouwen is en dit toestel toch wel erg groot en zwaar is, was hij op zoek naar een gezellige club met een eigen veld waar hij met de Big Lift uit de voeten kan. En dan zit ie bij ons natuurlijk goed :-).
Jaap zag vorige week mijn nieuwe "draadje" van Ikarus op het Modelbouwforum en kort daarna kreeg ik de vraag of hij een keer mocht komen om te kijken en te vliegen. Dat mocht dus uiteraard.

Vanmiddag na een kop koffie dus naar het veld getogen en Jaap was blij verrast. Hij vond het een mooi veld op een erg mooie lokatie.
Al pratende kwam zijn vraag wat er nodig was om lid te worden. Dat hebben we hem uitgelegd en hij besloot meteen maar om lid te worden.
Nog geen half uur later was zijn Mentor gekeurd en gelijk erna was hij druk bezig de verplichte figuren voor het motorbrevet te vliegen. Dat bleek geen enkel probleem, want vliegen kan hij al wel, en na een kwartiertje had hij drie keer de verplichte figuren probleemloos gevlogen en mocht ik hem zijn brevet uitreiken.
Ondanks dat het toch wel fris was hebben Nick, Jaap en ik de hele middag kunnen vliegen. Nick was weer flink met zijn Panic aan de gang en verbaasde Jaap wat je allemaal met dat kistje kunt doen.
Jaap heeft al zijn accu's voor de Mentor leeggevlogen en ook nog luchtopnames gemaakt, (zie het YouTube-filmpje onder dit artikel).
Zelf was ik met de Swift aan het stoeien maar na een erg natte landing gaf de regelaar de geest, jammer.
Daarna mijn Mosquito gepakt en wederom was er thermiek, ongelofelijk! Ik had bijna een geweer nodig om hem beneden te krijgen. Heb helaas geen tijd kunnen klokken door te koude handen, ik moest hem tot drie keer toe met de remkleppen erop vroegtijdig landen.

Al met al dus weer een erg leuke middag op ons veld!

Groeten, Paul.


Jaap Greve gaat van start voor het brevetvliegen met zijn Mentor.

 


Na drie perfect geslaagde vluchten overhandigt Paul hem het clubbrevet. Proficiat Jaap en welkom bij onze club!

 

Zie hier het YouTube-filmpje dat Jaap Greve maakte op ons vliegveldje vanuit zijn Mentor. Prima beeld!

Nog even een tip voor de liefhebbers van haarscherpe beelden:

Zodra het filmpje wordt afgespeeld, verschijnt een onderbalk en kun je de kwaliteit instellen op HD 1080p (zie schermafdruk hiernaast).
Kies dan ook maar meteen voor volledig scherm (klikken op het meest rechtse symbool) en je hebt een fantastisch scherpe weergave van dit leuke filmpje!


 

Zaterdag 9 februari 2013
Peter is ook weer druk aan het bouwen


Peter's Vicomte kort na de crash in de zomer van 2012.

 


Inmiddels weer helemaal vliegklaar: een volledig herstelde Vicomte.

 

Van Peter Wicherink kreeg ik het volgende epistel:

Hierbij wat plaatjes van de revisie van mijn Vicomte.
Op de eerste foto zie je de overblijfselen van de laatste crash. De oorzaak was gewoon te weinig snelheid bij de start.
Wonder boven wonder bleven hoogteroer en stabilo zo goed als intact. De propeller en de accu bleken ook nog in orde. De romp was gewoon middendoor gebroken.
De regelaar had ook flinke schade opgelopen, maar dankzij de deskundige hulp van Paul Weierink, is die afgelopen week ook weer gerepareerd.
Aldus doende is mijn Vicomte weer vliegklaar. Ik hoop er nu wel wat langer mee te kunnen vliegen dan met de eerste twee keer.

Met vriendelijke groeten,
Peter Wicherink.


Peter is ook nog met een ander project bezig en dat betreft een 40 jaar oude "Instructor", die hij van een buurman heeft gekregen.
Deze is hij helemaal aan het opknappen en ook daarvan hierbij enkele plaatjes en zijn begeleidend verhaal:


De Instructor nog in originele staat.

Je zou bijna denken, dat ie zo wegvliegt.

Alle oude folie is er afgehaald.

De oorspronkelijke Cambridge-sticker is zorgvuldig gespaard.

Hierbij wat bouwnijverheid van ondergetekende.
Deze kist heb ik van de achterbuurman gekregen. Hij had deze gebouwd toen hij op Cambridge studeerde, nu zo'n 40 jaar geleden.
Ik ben er mee aan de slag gegaan. Allereerst de motor proberen uit elkaar te halen. Dat lukte nadat deze drie weken in de week had gelegen. Daarna de oude apparatuur eruit gesloopt en vervangen door modernere servo's en ontvanger.
Er was veel geduld en voorzichtigheid nodig om het een en het ander voor elkaar te krijgen. Ik heb er bewust voor gekozen om de twee oude stickers zichtbaar te houden.
Door een flinke oneffenheid op de linkervleugel werd het toestel door Paul afgekeurd. Dit lastige euvel heb ik inmiddels ook weer verholpen en ik verwacht dat de Instructor de volgende keuring goed zal doorstaan.

Op de foto hiernaast is de Instructor al in een nieuw jasje gestoken.

P.S.
Tenslotte hier nog even de hele oude Puma hoogdekker, geschatte leeftijd: 35 jaar.
Deze heb ik overgenomen omdat van mijn eerste Puma (een laagdekker) de vleugels en het hoogte- en richtingroer nog in prima conditie waren.
Pas toen ik de kist thuis in mijn hangar opbouwde had ik in de gaten dat het een hoogdekker bleek te zijn.
Tja, ik was dus echt wel een beetje verblind geweest! Maar goed, niet getreurd.
Deze kist werd nog voortbewogen door een Webra 6½ cc motor met schuifcarburateur. Verder was de kist bespannen met papier, dat zo teer was geworden dat er al een gat in viel als je er een knopspeld op liet vallen.
Met de hulp van Frits van Zuilekom is de schuifcarburateur weer functioneel gemaakt.
Toen ik echter de motor probeerde te starten, wilde dat van geen kant lukken. De oorzaak lag hem in het feit dat de gloeiplug wat te strak was aangedraaid en daardoor bleek het schroefdraad in de kop gemold. Ik moet dus nu op zoek naar een nieuwe kop voor deze motor.
Voor de rest heb ik daar waar het spanpapier niet op een dragend vlak was gespannen, het vervangen door folie.
De kist is inmiddels goedgekeurd en om het ongeluk voor te blijven heb ik hem maar PW-13 gedoopt.

Met vriendelijke groeten,
Peter Wicherink.


 

Zaterdag 2 februari 2013
Met de winterdag vliegen heeft ook zo zijn bekoring


Jeroen van Wanrooij druk in de weer met het besturen van zijn Easy Glider.

 


Jeroen's nieuwste aanwinst, de Scheibe, is een juweeltje geworden.

 

Er wordt in het algemeen 's winters door onze clubleden vrijwel niet gevlogen. Maar heel af en toe zijn er wat "die hards" die toch gewoon naar het veld trekken en wat blijkt....? Het is eigenlijk prima te doen!
Ter illustratie stuurde Paul Weierink het volgende epistel met bijbehorende foto's:

 

Jeroen en ik konden het niet laten en moesten aan onze vliegdrang voldoen :-).
Het was op zich goed weer om te vliegen en tegen de kou hadden we ons gekleed. Met snowboots en een extra trui onder de jas hebben we het absoluut niet koud gehad. Enig nadeel was dat er een nogal stevig windje stond die ook nog eens uit een vervelende hoek kwam. Je moest vanuit het weiland en de beek dwars over het veld aanvliegen voor de landing, zelfs de motor moest aanblijven tijdens de final en landing omdat anders onze zwevers geen meter vooruit kwamen door de wind.

Ons nieuwe lid Jeroen van Wanrooij gaat met sprongen vooruit en bestuurde zijn Easy Glider zonder al teveel moeite, er was ondanks de wind geen moment dat hij de controle dreigde te verliezen. Nog een aantal van deze middagen en hij kan op voor zijn brevet! Ik had zelfs zoveel vertrouwen in hem dat ik hem even alleen heb gelaten om een foto van hem te maken tijdens zijn vlucht. Goed zo Jeroen!

Ook had hij zijn nieuwste aanwinst mee, de Scheibe, die hij van mij heeft overgenomen en die ik weer van Frits had gekocht. Omdat mijn eigen projecten me even voldoende waren en Jeroen graag een ''echte'' zwever wilde hebben heeft hij dit mooie model onder handen genomenn de laatste maanden. Hij heeft er heel veel tijd in gestoken en dat is te zien, hij is werkelijk prachtig geworden! Bedoeling was om hem deze middag te "maidenen", maar een klein technisch defect aan de rolroeren in combinatie met de stevige wind heeft ons doen besluiten om er deze dag toch maar vanaf te zien.
Maar het mocht de pret niet drukken en we hebben met onze andere modellen er toch nog een prima vliegmiddag van weten te maken. Er was zelfs nog iets thermiek waardoor de Easy Glider een aantal 'nulletjes' kon draaien. Met "nulletjes" bedoel ik rondjes waardoor je door middel van thermiek geen hoogte wint maar ook niet verliest.

Zo zie je maar weer dat je zelfs begin februari plezier kunt beleven aan het vliegen op onze mini-airport De Veldhoek!

Groeten,
Paul.


 

Vrijdag 25 januari 2013
Ikarus-stickers gesponsord door Bossink Techniek

Op onze bestuursvergadering in december vorig jaar kwam het even ter sprake: wat zou het leuk zijn als we weer een sticker op onze modellen of auto konden plakken met het logo van onze modelvliegclub, want onze oude voorraad was op.
Maar ja, de kosten moeten in deze tijd van crisis en bezuinigingen wel in de gaten worden gehouden.
Totdat Bertus plotseling opperde: bestel ze maar op naam van mijn installatiebedrijf Bossink Techniek.
Dat was dus niet aan dovemansoren gezegd en deze week mochten we van de drukker een pakketje met 250 stickers ontvangen.
De stickers hebben een diameter van 6,5 centimeter en er zullen op onze algemene ledenvergadering van 7 februari a.s. aan ieder aanwezig lid gratis twee stuks van deze stickers worden uitgedeeld.
Als je er meer wilt hebben dan zal daar een kleine vergoeding voor gevraagd worden om zodoende onze ikarus-kas nog een beetje te kunnen aanvullen, niet onredelijk, toch?
En Bertus, bedankt voor dit spontane cadeau!


 

Vrijdag 4 januari 2013
Het is weer zover!

Inderdaad, alle leden weten het al via de nieuwsbrief 56, maar we zetten het toch ook nog even op de nieuwspagina: