Nieuws 2005

Nieuwspagina 2005:



29 september 2005

Als straks de nieuwe milieuvergunning van kracht wordt (er moet eerst nog het nodige overleg gevoerd worden en de procedures afwachten) dan krijgt ieder lid de bijbehorende stukken toegestuurd. Om daar alvast eens in te kunnen kijken zijn die stukken in geplastificeerde vorm in de frequentiekast opgehangen (het oranje boekwerkje). Blader ze gerust eens door.
Het vliegveldreglement en de uitgangspunten voor de instructeurs verschillen overigens niet zo erg veel van de huidige, hooguit wat completer en gedetailleerder.
Het kan geen kwaad om ons gedrag hier al vast op te richten.

De stukken, waarom het gaat zijn de volgende:
- Bereikbaarheid vliegterrein (1 A4)
- Vliegterrein en vlieggebied (1 A4)
- Veiligheidsregels en vliegveldreglement (3 A4)
- Instructeurs, uitgangspunten (1 A4)
- Modelkeuringsformulier (1 A4)
- Vliegfiguren A-brevet (1 A4)
- Examenformulier Zweefbrevet (1 A4)
- Examenformulier Electro Zweefbrevet (1 A4)
- Examenformulier Motorbrevet (1 A4)
- Examenformulier Helibrevet (1 A4)


3 september 2005
Hier krijgt Dirk Rijsman zijn vliegbrevet A uitgereikt door zijn instructeur Egbert Hamberg. Dirk is daarmee de jongste gebrevetteerde modelpiloot in onze vliegclub. Gefeliciteerd Dirk! We wensen je nog vele behouden vluchten en "happy landings" toe. 


3 september 2005
Op de vliegbasis Twenthe vond onder een stralende zon de modelvliegshow van "Phantasy in Blue" plaats. Van 10.00 tot ruim na 16.00 uur zagen we de mooiste modellen voorgevlogen worden, waaronder vele met straalturbinemotoren, heel indrukwekkend. Helaas crashten er vier van deze prachtige schaalkisten en wensen we de bouwers sterkte bij hun opnieuw te bouwen modellen.
De bezoekersaantallen vielen wat tegen. De verwachte 30.000 toeschouwers waren er bij lange na niet, jammer, want de show had het zeker verdiend! 


23 augustus 2005
Op deze dag werd de milieu-aanvraag, die wij bij de gemeente Tubbergen hebben (moeten) aanvragen behandeld bij de Raad van State in Den Haag. Van de bezwaar-makenden waren de heer Hankamp en diens woordvoerder de heer J. Martens aanwezig. De gemeente Tubbergen was vertegenwoordigd door milieu-ambtenaar mevrouw M. F. Verbree , een plaatsvervangster van mevrouw J. Logtenberg (verhinderd wegens vakantie).
Verder was ook ons clublid Piet Lassche namens Ikarus als deskundige aanwezig.
Deze stap in de procedure is nodig om te kijken of de gemeente Tubbergen de procedures wel juist heeft gevolgd. Uitspraak volgt over 14 dagen. Wordt de milieuvergunning verleend, dan zal vervolgens de Raad van State nog uitspraak moeten doen over de beroepsprocedures, die zijn aangespannen door de families Snijders en Hankamp.
We zullen daar met hen nog over komen te spreken, want er is blijkbaar veel onnodige bezorgdheid over de consequenties van de nieuwe milieuvergunning.
Voorlopig wachten we de uitspraak af en zullen bij de verdere procedures ons richten naar de instructies van de gemeente. Voorop zal daarbij staan een oplossing te vinden, die zo veel mogelijk in harmonie is met de direct omwonenden.
Voor meer info zie onze Nieuwsbrief 10


16 augustus 2005
Hier de twee techneuten bij elkaar: Joop Kluinhaar en Henk Lucas. Zij onderhouden het rollend materieel met grote zorg. Wat zouden we zonder hen moeten?
Natuurlijk is er na het "klussen" voldoende tijd voor een ontspannen vluchtje.


13 augustus 2005
Foto's van Peter Wicherink:
Op de eerste foto staat de Taxi die Henk Lucas aan Peter heeft geschonken, omdat hij momenteel even niets meer had om mee te vliegen. Zijn andere kisten staan namelijk in reparatie. Peter krijgt daarbij volop hulp, o.a. van Joop Kluinhaar en is vol lof over deze belangeloze hulp binnen de club!
Afgelopen dinsdag heeft Peter voor het eerst met de Taxi gevlogen. Best wel een beetje zenuwachtig maar het ging prima. De motor liep goed (perfect afgesteld door Jeroen) en er werden nette landingen gemaakt.
Op de tweede foto staat één van Joops grotere kisten, uitgerust met een 80 cc motor. Joop laat even later zien waartoe deze fraaie kist in staat is en maakt een mooie vlucht. Bij de landing gaat het helaas net iets te langzaam en "valt" het model wat hard op de grasmat. Een breukje in de romp is het resultaat, jammer!
Frans Heerdink op de derde foto heeft dan ook een bezorgde blik op het gezicht, hij heeft duidelijk te doen met Joop zijn pechlanding.
Verder werd er door Joop nog instructie gegeven aan Eddy met zijn zwever en demonstreerde een lid van de Losserse vliegclub een vlucht met zijn helicopter.


16-17 juli 2005
 
Gert Jan Leemhuis bezoekt de "Doop van de 747 in het Aviodrome" met zijn zoontje Rick en maakt daar deze fraaie foto's.
De 6-jarige Rick heeft de dag van zijn leven wanneer hij uitverkoren wordt om plaats te nemen op de pilotenstoel in de cockpit van deze vliegtuigreus.
De pers is er ook en maakt er een leuke reportage van.


18 juni 2005
 
 
Zaterdag 18 juni: Het veld ligt er prachtig bij. Het weer is uitstekend, zij het dat de wind nogal draaiierig is. Waar blijven nu al onze "zon"dagsvliegers?
Bij de foto's:

  • De ASK 16 van Bert van Zuilekom.
  • Gespannen "volgers" bij de 3e testvlucht van de ASK 16. Piloot Frits is de rust zelve. De kist vliegt goed, maar ook nu weer, bij een prima landing, breekt er toch weer een landingspoot.
  • Motorproblemen bij ons jongste lid. Alle deskundigen hebben er zich over gebogen. Advies: vlieg niet, doe eerst wat aan de luchtbellen in je brandstof toevoer.
  • Zondag 19 juni (vaderdag): Dit was alles wat er op het veld te zien is, Peter Wicherinks modellen... 
    Foto's: Peter Wicherink.


    28 mei 2005
       
       
    Hierbij een paar foto's van hedenmiddag 28 mei 2005.
    Het veld ligt er prima bij de laatste tijd. Joop heeft net nog gemaaid. De harde wind en wat andere onvolkomenheden zorgen voor een paar kleine probleempjes. Zo komt Bert van Z. bijna in de problemen als de motor van zijn grote zwever het kort naar de start al opgeeft. Met goede stuurmanskunst weet Bert de kist toch, ondanks de stevige wind, goed aan de grond te krijgen.
    Met Joop als instructeur gaat Peter ook met zijn Mais Maxi (nu voor de vierde keer, overigens uitstekend door Joop gerepareerd) de lucht in. En ja hoor... ook vandaag kan hij alles weer heelhuids meenemen. Het gaat toch beter met die Peter.
    Ab laat trots zijn Ryan Star "super 200"special zien. Een werkelijk erg mooi gebouwd exemplaar.
    Egbert komt met zijn nieuwe Cesna JBF. Er wordt vanmiddag druk aan de motor gesleuteld met deskundige hulp van Ab en Joop. Druktank erafgehaald, dan zal deze viertakt beter af te stellen zijn zoals later ook blijkt, prop vliegt er twee keer vanaf, en nadat er ook nog eens een andere plug geplaatst wordt, loopt de motor als een lier en kan Egbert het luchtruim kiezen.

    Peter Wicherink.


    28 mei 2005
    Ook op diezelfde warme zondag gaat Herman (hier nog lachend) met zijn electrozwever de lucht in. Ab helpt hem bij het wegwerpen.
    Als we de verhalen mogen geloven gaat het daarna "niet helemaal van een leien dakje". Herman had wat moeite zijn zwever in het goed spoor te houden en is uiteindelijk "wat onconventioneel" geland... Maar achteraf kan Herman wederom lachen, want zijn model heeft geen schrammetje opgelopen!


    25 mei 2005
    Een Huckepack bouwen
    We hebben er weer een leuke "TIP" bij. Eigenlijk is het een complete bouwbeschrijving van een Huckepack, je weet wel, zo'n ding waarmee een motorvliegtuig "op zijn rug" een zwever omhoog kan brengen.
    Het is een uitgekiend product van onze bekende "tips"-auteur Wil Gipman, overigens vele jaren geleden uitgedacht, maar nog steeds heel actueel, vanwege de eenvoud en bedrijfszekerheid van het ontwerp.
    Misschien spoort het enkele leden aan om ook binnen onze club de Huckepack weer nieuw leven in te blazen...
    Zie voor de bouwbeschrijving: Tip 29: Een Huckepack maken.
    Misschien komen er dan ook wat meer geklokte vliegtijden binnen voor onze Duurzweeftrofee ! 


    9 mei 2005
    Nieuwe model van Martin Wind

    Martin stuurde de redactie een foto van zijn nieuwste model: de Extra 300 S van Graupner.
    Onder de motorkap van deze fraaie kist zit een 10 cc Urvine motor.
    We zijn uiteraard benieuwd naar de eerste vluchten... 


    5 mei 2005
    Egbert Hamberg nieuwste aanwinst

    Hier het resultaat van anderhalf jaar vlijtig bouwen.
    Het is een Cessna 185 van Topflite, spanwijdte 2.10 meter en voorzien van een 15 cc Saito viertaktmotor.
    Op 5 mei heeft dit fraaie model nog niet gevlogen, omdat de motor wat kuren had, maar dat komt spoedig in orde. 


    1 t/m 6 mei 2005
    Hellingvliegen in het Sauerland

    Natuurlijk zijn Bert van Zuilekom, Marinus Tijink en Frans Hoppenbrouwer ook dit jaar weer (met een aantal overige familieleden) naar de grazige hellingen van de Bödefeldse bergen getrokken.
    Het was weer eens ouderwets genieten bij prima weersomstandigheden. Bekijk de foto-impressie maar eens even... 


    22 februari 2005
    Jaarvergadering 2005:
    Het was de eerste jaarvergadering onder voorzitterschap van onze nieuwe voorzitter Gert Jan Leemhuis.
    Voor het eerst ook gehouden in een nieuwe accomodatie: het fraaie "Kulturhus" in Manderveen.
    De vergadering verliep prima en vlot, was informatief en gaf geen aanleiding tot lange discussies.
    Tijdens de vergadering reikte Frans de Hoppenbrouwer duurzweeftrofee uit aan Ad Beunk, die met een tijd van 19 minuten "rond", de bokaal evenals vorig jaar, weer op zijn schoorsteenmantel mag zetten. Egbert beloofde komend seizoen ook een serieuze concurrent te gaan worden. We wachten de tijden maar even af...
    Van de jaarvergadering komt nog een verslag van onze secretaris, Herman Breukink.