Nieuws 2003

Nieuwspagina 2003:



29 november 2003
Kampioenschap BIG SCALE AEROBATICS - 2004 op ons IKARUS-vliegveldje! 

Op 5 en 6 juni 2004 zullen de internationale kampioenschappen "Big Scale Aerobatics", ook bekend onder "F3A-X", worden gehouden op ons eigen IKARUS-modelvliegveld "De Veldhoek".

Gert Jan Leemhuis, Ikarus-lid en één van de juryleden van dit festijn, is de grote animator en heeft deze kampioenschappen naar Tubbergen gehaald. Het is een mooie onderstreping van ons 30-jarig bestaan als modelvliegclub.

Het deelnemend gezelschap, meestal een man of 20 á 25, is van internationaal allure. Er wordt gevlogen met Kunstvlucht schaalmodellen met spanwijdtes vanaf 2 meter.
Bij de organisatie zullen een aantal Ikarusleden hand- en spandiensten verlenen, waarbij we nog extra vrijwilligers kunnen gebruiken, dus meld je gerust aan bij Gert Jan Leemhuis (tel. 0546-532771).
 Gert Jan Leemhuis 
Op 12 januari 2004 om 20.30 uur komt het organisatie-gezelschap voor het eerst bij elkaar, bij Gert Jan Leemhuis thuis in Tubbergen. Natuurlijk houden we iedereen via deze nieuwspagina op de hoogte van verdere ontwikkelingen en voor wie eens wat meer wil weten van deze F3A-X tak van onze modelvliegsport kan een een kijkje nemen op de F3A-X website: www.f3ax.nl.


6 oktober 2003
Even een plaatje van Richard Nijhof's nieuwe aanwinst: Madness 2
Het is een ideale trainer om te kunnen oefenen voor "3D" en "prophangen", uitgerust met een OS 50 SX en een gewicht van 2,3 kg.

Spanwijdte: 1,55 m
Lengte: 1,55 m

Voor wie Richard zoekt: hij is aan het oefenen op ons veld.... 


13 september 2003
Een mooie zaterdag voor Gerard Hofhuis, die vandaag zijn A-brevet wist te behalen onder het toeziend oog van Theo Lottman.
De 65-jarige modelpiloot kan nu met zijn Snoopy zelfstandig vliegen en heeft geen instructeur meer nodig.
Gefeliciteerd, Gerard!
We wensen je nog vele vlieguren toe met evenzo vele happy landings! 


5 september 2003
Bert van Zuilekom schiet al lekker op met zijn big scale ASK 16 schaalzwever.
Kijk maar eens naar de uitgebreide fotoreportage van de bouw van deze grote kist. 


24 augustus 2003
De Funvliegdag van 24 augustus 2003
Het was lekker weer, weliswaar bewolkt, maar droog en aangenaam warm met een beetje wind, zodat er goed gevlogen kon worden. Ondanks de groep aanwezige Ikarusleden, waren er slechts vijf, die deelnamen aan de wedstrijd-onderdelen.
De wedstrijdleiding kwam bijna in de verleiding om er maar een "gewone vliegdag" van te maken, maar met algemene stemmen werd toch besloten om een aantal programmaonderdelen te gaan vliegen.
Zo kwamen de volgende onderdelen aan bod:

  • 1 minuut vliegen (voor zwevers en motorkisten)
  • Loopings vliegen (voor motorkisten)
  • Duurvlucht vliegen (voor zwevers)
  • Zandzakjes droppen (voor motorkisten)
  • Doellanding bij lint (voor zwevers)
  • Motorloze handstart (voor zwevers)
  • Ballon rammen (voor motorkisten) 
    De diverse door Herman Breukink opgestelde programmapunten verliepen in een gemoedelijke en gezellige sfeer. Er werd dan ook veel gelachen, maar ondanks dat ook goed gescoord door onze kandidaten. Monique, de dochter van Hans Nijboer, ontpopte zich als een ware jury-assistente en hielp mee met tijdwaarneming en afstandmeting. Ze is op de foto hieronder naast haar vader te zien.
    Uiteraard waren er voor alle deelnemers prijsjes voor het uitzoeken in de sfeer van onze technische modelbouwhobby.
    Ook de overige leden, die allemaal aan deze dag hun steentje hadden bijgedragen, mochten uit de voorraad gereedschapspullen iets naar hun keuze uitzoeken.

    Tenslotte werd deze funvliegdag, die rond 11.00 uur begon, om ongeveer 17.30 uur afgesloten door onze voorzitter Theo Lottman.
    We danken de organisatoren nogmaals en hopen voor volgend jaar toch echt op nog wat meer deelname.... afgesproken?

    Hieronder nog even de uitslagen:

    Naam pilootBehaalde puntenMotorkist/Zwever
    Henk Lucas75 puntenZwever
    Ab Schiphorst70 puntenZwever
    Egbert Hamberg65 puntenZwever
    Herman Breukink63 puntenZwever
    Egbert Hamberg91 puntenMotorkist
    Theo Lottman73 puntenMotorkist
    Ab Schiphorst38 puntenMotorkist



    augustus 2003
    Een belevenis van Peter Wicherink.
    Op dinsdag 15 juli om 18.55 uur raakte mijn kist "out off control". Met een paar sierlijke bogen en mooie pompbewegingen verdween hij achter de rij bomen bij het omleidingskanaal. Een direkte zoektocht van ruim een uur, voorzichtig, in het mais leverde geen resultaat op.
    De andere dag heb ik in mijn eentje nog eens van 6.30 tot 16.30 uur bijna ononderbroken lopen zoeken.
    In de twee weken daarna nog met Bert van Zuilekom en enkele tennisvriendjes nogmaals in totaal 6 uur gezocht . Maar, helaas, geen resultaat. Je gaat tenslotte ook nog op de meest onlogische plaatsen zoeken in de hoop je kist toch nog terug te vinden.

    Maaaaaar...., toen belde op 4 augustus om 18.30 uur onze secretaris Herman mij op.
    "Peter, je vliegtuig is gevonden. Het ligt in Langeveen aan de Rouweweg 14, bij twee oude mensen van bijna 90 jaar."
    De oude boer had de kist, nota bene twee dagen na het neerstorten, gevonden bij het grasmaaien van zijn weiland en had "het hele spul" meegenomen naar de boerderij .Toen daar bezoek kwam had hij die gevraagd wat of hij toch met dat spul moest doen. Gelukkig wist deze bezoeker dat wel. Die was naar ons vliegveldje gegaan en had het adres van onze secretaris gevonden in het frequentiekastje. En zo kwam ik aan de weet waar mijn vliegtuig lag.
    Snel op de PC uitgezocht hoe ik het snelst bij het bewuste adres kon komen, een van mijn maatjes, die had helpen zoeken, opgehaald en een uur later stonden wij voor de (zeer oude) boerderij. Geen bel, geen verf op de deur, geen rotzooi om het huis maar wel twee krasse oudjes met buren in de beste kamer. Je gelooft je ogen niet als je ziet hoe sommige mensen nog leven in de sfeer van de jaren 50. Maar ze waren erg vriendelijk en behoorlijk kien.
    Toen we naar de kapschuur gingen zag ik de romp van mijn gehavende Maxi op een hooibaal liggen. Maar ik zag geen vleugel! Toen ik "Streui Gait", de daagse naam van de boer, vroeg of die er ook was zei hij: "Joa ai den ok hebb'n wilt kost oe dat doezend guld'n." Ik zei toen maar rap: "Dan vleeg ie d'r moar mooi zelf met. Ik zal oe dat wal leer'n."
    En zo werd er nog lekker even wat heen en weer gedold. Natuurlijk kreeg ik ook de vleugel retour, maar Streu Gait wilde er niets voor hebben. Hij was blij, dat hij weer iemand blij had kunnen maken met wat kapot spul, zei die. Wij zijn toen maar weer gegaan met de belofte dat wij binnen een week terug zouden komen.
    Dat wij dat de 10 augustus hebben gedaan, daar hebben wij geen spijt van gehad. Wij hadden wat jonge klare en bessenjenever ingeslagen en stonden tegen elf uur weer bij de boerderij. Met de digitale camera en de romp van de Maxi, zodat wij de overdracht konden vastleggen. Nadat dat gedaan was moest er natuurlijk een glaasje gedronken worden. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. De met jenever en tweedrank gevulde glazen waren niet meer zo erg doorzichtig. Streui Gait moest echt erg lang wachten voordat zijn vrouw de suiker had gebracht. Dat deed ze extra, zo vertelde hij. Want omdat hij geen jenever zonder suiker luste, moest hij lang wachten en zo lang hij moest wachten kon hij volgens zijn vrouw dus ik niet dronken worden. Maar toen de suiker een keer op tafel stond werd zijn borrelglas daar half mee gevuld. Meteen na het proosten werd er weer bijgeschonken. Half in het glas en half op het tafelkleed. Of dat ook was om niet dronken te worden weet ik niet.
    We hebben nog bijna een uur zitten kletsen over vroeger. Er werd verteld waarom hij 5 jaar geleden toch maar telefoon had aangeschaft en 7 jaar geleden toch maar een trekker had gekocht. Daar kon hij tenminste de hele dag op zitten als hij op het land aan het werk was en dus was hij 's avonds lang niet zo moe als in de tijd daarvoor toen hij nog met twee paarden voor de ploeg over het land sjouwde (dat was dus nog in 1994 toen de goeie man dus al 81 jaar was). Echt een heel kras stel dus. Tot slot deze aanrader: als je kist ooit eens weg mocht vliegen, zorg dan dat je in de buurt van Streui Gait zijn land komt. Dan heb je geheid nog een paar leuke uurtjes tegoed.

    Peter Wicherink. 


    12 augustus 2003
    Herman Breukink heeft zijn "parkflyer" WOLF inmiddels helemaal afgebouwd en laten invliegen. Het uiteindelijk totaalgewicht van dit lichtgewicht eigen ontwerp is slechts 415 gram.
    De radiobesturing is volledig in miniatuur uitgevoerd (ontvanger: ACT Micro 6 LT) en de twee servo's wegen elk slechts 9 gram. Ook het transparante Oracover is lichter dan het standaard dekkende Oracover-folie.
    Het model heeft een spanwijdte van 1050 mm en zowel het hoogte- als richtingroer is uitgevoerd als pendelroer.
    De eerste proefvlucht verliep prima en het model bleek goed bestuurbaar ondanks de aanwezige wind. De voorkeur van dit model gaat echter uit naar vrijwel windstil weer.
    We zullen Herman binnenkort wel weer op onze mini-airport De Veldhoek zien met dit geinige kistje. 


    11 augustus 2003
    Richard Nijhof houdt zich met de "wat grotere" modellen bezig. Hier zijn nieuwste aanwinst, de Extra 300 met een spanwijdte van 2,40 meter en een lengte van 2,07 meter.
    Deze bekende kunstvluchtreus (fabrikant: Lagemann) wordt uitgerust met een een 3W75i Power Meister (7,5 pk).
    Richard heeft toegezegd er een bouwverslag van te maken, dat we op onze ikarus-website zullen plaatsen (eventueel later ook in ons clubblaadje).
    We zijn benieuwd naar het uiteindelijke resultaat en natuurlijk straks de vliegprestaties. We weten inmiddels al van Ralph Lesscher zijn Extra, hoe strak deze kist zijn figuren in de lucht kan trekken...
    Succes met de bouw, Richard, en houd ons op de hoogte van je vorderingen. 


    9 juli 2003
    Woensdagavond 9 juli heeft Marinus Tijink het nieuwe frequentiebord in de kast geplaatst. Het ziet er weer "gelikt" uit, zoals we dat van hem gewend zijn.
    De gele 30 MHz-band is er uit gehaald, omdat daar toch nooit op gevlogen wordt (er zijn zelfs geen zenders op deze band verkrijgbaar, meen ik "bijna" zeker te weten). De 35 MHz (oranje) en de 40 MHz (groene) banden zijn uitgebreid met de nieuwe extra vrijgegeven kanalen.

    Tip van Marinus: Trek de knijpers rechtstandig van de aluminium strip, zonder ze in te knijpen. Dat gaat het soepelst, zonder enige weerstand.

    De kast zal binnenkort aan de overkapping bevestigd worden. De windzak staat daar al te wapperen. Bedankt, Marinus! 


    29 juni 2003
    Peter Wicherink (met zender) zal met zijn MAXI op deze zondag het luchtruim kiezen, weliswaar met wat hulp van enkele geoefende piloten, maar het model is daarbij gewoon netjes heel gebleven, zoals dat hoort.
    Het gaat de goeiekant op, Peter. Doorgaan zo....!

    Instructie geven kan heel gezellig zijn... Wie durft er nog te beweren, dat modelvliegen niet verbroederd?


    15 juni 2003
    Frans Heerdink bezig met de nieuwe hydraulische maaibalk, die rechtstreeks aan de aandrijfas van de trekker gekoppeld is en via een hydraulisch systeem de messen altijd draaiende houdt. Frans houdt wel van zo'n mooi stukje techniek en dus is hij niet van de trekkercombinatie af te slaan....
    Trouwens, wist u dat de trekker ook helemaal gereviseerd is? Eigenaar Bertus Bossink, heeft een liefhebber van oude tractoren gevonden, die er eens serieus mee bezig is geweest en o.a. een nieuwe kop op het motorblok heeft gezet. Ook een aantal andere gebreken zijn verholpen en de trekker kan weer jaren mee. 

    Frans en Ab helpen Peter Wicherink met zijn model. Geduldig checkt deze "oude garde" het model op zijn luchtwaardigheid... 


    13 juni 2003
    Wat sfeerplaatjes van zondag, de dertiende juni. Eén van die vele warme zomerdagen en gezellig druk op het veld...




    23 mei 2003
    Even op bezoek bij Herman Breukink, onze secretaris. Herman is volop aan het bouwen met zijn "Park-flyer" Wolf, een klein electro-model met een spanwijdte van nog geen meter, dat straks op het plaatselijk parkeerterreintje zijn rondjes kan vliegen...
    De tekening heeft hij zelf ontwikkeld met AutoCad en kan dus zo voor andere liefhebbers uitgeplot worden. Vele dagen uitdenken en rekenen gingen vooraf. Alle radiobesturingsonderdelen in het model zijn in miniatuuruitvoering. De ontvanger is niet breder dan je duimnagel en de miniservo's moet je eerst zien, voordat je het gelooft...
    We zijn uiteraard zeer benieuwd, hoe dit straks vliegt. Herman zal ons op de hoogte houden. 

    Alles is heel fijntjes en precies gebouwd. Herman maakt er weer eens een juweeltje van. 

    Het richtingroer, maar ook het stabilo, wordt als pendelroer uitgevoerd. 

    Ook Hermans nieuwste 3 meter zwever mag er zijn: "Nazgûl" is de naam.
    De vleugelvorm lijkt op die van een meeuw, met de teruggebogen vleugeleinden.

    Binnenkort zal de eerste proefvlucht worden gemaakt. We zijn zeer benieuwd naar het vliegbeeld. 


    4 mei 2003
    Toen ik vanmiddag op het veld aankwam zag ik vele paardebloemen, hoog gras, een paar leden en twee knalrode Porsche tractoren.
    Wij krijgen we nou? Is de club zo rijk? Zijn we te lui om zelf het gras te maaien?

    Omdat het gras zo hoog was kon er niet gevlogen worden. Hans zag op de zandweg die twee tractoren aankomen en zonder te dralen vroeg hij hen of ze niet even de maaimachiene er achter wilden knopen.
    "Wiej wilt aijt wal nén aander helpen", zeiden ze. Vandaar de bijgaande foto's. Helaas hadden de mannen niet genoeg tijd om alles te maaien.

    Daarom kwam Frans met het idee om het nog maar eens op de oude manier te doen. Gewoon achter de auto. En dus werd met vereende krachten de maaier achter de bus gezet.
    Een kwartiertje later kon er gevlogen worden. De wind was helaas nogal heftig aanwezig. Dat resulteerde uiteindelijk tot een noodlanding in de boomtoppen.

    Ik dacht toen: "rap maken dat je naar huis komt Peter, voordat er met jou ook nog wat mis gaat.

    Peter Wicherink 


    27 april t/m 2 mei 2003
    Hellingvliegen in het Sauerlandse Bödefeld

    We waren er weer eens: de piloten Marinus Tijink, Bert en Frits van Zuilekom en Frans en Jeroen Hoppenbrouwer. Uiteraard waren ook de dames van de partij om ons moreel te ondersteunen bij eventuele crashes. En die waren er ook, want het was een stormachtige week deze keer. Harde wind, af en toe regen en zelfs op een avond een onweersbui.
    Toch hebben we, zo gauw het kon, de modellen in de auto geladen en zijn het bekende "Petje" opgereden om 't maar weer eens te proberen.
    Het waaide af en toe zo hard, dat Marinus veiligheidshalve zijn model aan de grond "vastpinde" (zie foto). 
    Mijzelf waaide tijdens het vliegen verscheidene keren mijn Ikarus-petje af, die dan door anderen weer hulpvaardig op mijn hoofd gesjord werd. Eén maal werd me dat echter fataal, want de "pet-opzetter" duwde in zijn enthousiasme de klep over mijn ogen en daarmee de zonnebril naar beneden, zodat mijn snelle "Ridge Runt"-zwevertje enkele seconden buiten mijn controle vloog.... Dat was bij de heersende harde wind voldoende het model in een looping te jagen en toen ik er weer zicht op kreeg konden mijn verwoede stuurpogingen niet meer voorkomen, dat het model zich met hoge snelheid in de grond boorde, vlak naast de Ridge Runt van mijn zoon, die daar op de grond uitgestald lag.

    Het voorval was voor ons achteraf reden voor veel hilariteit. De volgende dag vloog mijn gerepareerde Ridge Runt alweer in de stormachtige hellingwind.

    Frits van Zuilekom vloog met zwevers van meer dan 4 kilo met een spanwijdte tot 3.50 meter en die hielden zich opmerkelijk stabiel in de harde wind.
    Toch hopen we voor de volgende keer op wat minder harde wind, zodat ook de wat rustiger thermiekzwevers aan bod kunnen komen.

    Frans Hoppenbrouwer 


    13 april 2003
    Heb jij dat ook wel eens? Je komt op het veld, parkeert je auto, pakt alles uit, zet het model in elkaar en.... dan blijkt, dat je de zender bent vergeten!
    Dat overkwam Bert van Zuilekom en vandaar, dat hij een beetje beteuterd zit te kijken.

    Gelukkig werd er door de anderen nog wel gevlogen, getuige de foto's van Johan Heinink, Frans Heerdink en Ab Schiphorst.

    (Foto's: Peter Wicherink) 

     


    11 maart 2003
    Jaarvergadering Modelvliegclub IKARUS.
    Tijd: 20.00 uur
    Plaats: Café Lenferink te Tubbergen, naast de grote Kerk op het marktplein.