Nieuws 2013

Nieuwspagina 2012:



Vrijdag 30 november 2012 
Paul blijft bouwen!

Nu de wintertijd is aangebroken kan er weer lekker gebouwd worden aan nieuwe modellen of de oude restaureren en in een nieuw jasje steken.
Met dat laatste is Paul bezig. Hij heeft de "oldtimers" Graupner Discus 330 van Nick en zijn eigen Mini Nimbus inmiddels vrijwel vliegklaar. En het zou Paul niet wezen als hij ook al weer een nieuw project had: het betreft de restauratie en het vliegklaar krijgen van de bijna 40 jaar oude ASK 16, gekregen van Jos Bekhuis.
Het model heeft een spanwijdte van 3 meter en Paul wil er een complete "make-over" van maken. De ASK moet straks een sterke motor krijgen, zodat hij als sleeptoestel voor andere zwevers kan dienen. Inmiddels is Paul al druk bezig om nieuwe onderdelen te vinden, maar dat blijkt erg moeilijk na 40 jaar... 
Dit wordt weer eens een fantastische klus voor Paul en hij is Jos dan ook erg dankbaar voor het model.

Over de Discus 330 en de Mini Nimbus schreef Paul het volgende:

Hierbij het vervolg van mijn bouwverslag van de Mini Nimbus. Ik heb er de hele zomer weinig aan kunnen doen omdat ik diverse grote klussen thuis had en Nick me ook behoorlijk bezig heeft gehouden met zijn (nieuwe) toestellen.
Voor een maand geleden weer stevig begonnen met bouwen en eerst de Graupner Discus 330 van Nick afgemaakt. Dit toestel heeft hij van een VGG-lid voor niets gekregen met de voorwaarde, dat hij ermee gaat vliegen op de VGG-meetings.
Nick wilde nooit met mijn oude kisten vliegen, omdat ze mij te dierbaar zijn, volgens hem.
Nu heeft hij er zelf een en ik moet zeggen, wat voor een! De Discus is als nieuw geworden en ziet er perfect uit.

Dan de Nimbus.
Het laatste dit voorjaar dat ik eraan gedaan heb is de romp spuiten maar om de een of andere reden lukte dit steeds niet. De verf ging blaren, zakken en nog veel meer ellende, het wilde gewoon niet..
Nadat ik hem diverse keren weer kaal geschuurd had toch maar andere verf gekocht en hopen dat dit beter zou gaan...

Vanmiddag mijn tuinhuisje goed opgestookt en daarna alles binnen afgeplakt. Het spuitpak aan en toen maar weer proberen. Dit keer ging het perfect en alles lukte in één keer. Deze verf was binnen 2 uur droog en ik kon gelijk daarna de stickers erop plakken. 
Op de set-up na en een aantal kleine dingen is hij nu klaar en ik ben erg tevreden met het resultaat.

Ik heb inmiddels Cees Wester ook al een mail gestuurd met foto's zodat hij ''zijn'' Nimbus na de wedergeboorte ook kan bewonderen.

Groeten, Paul.

De Discus 330.
De Mini Nimbus.

Zaterdag 27 oktober 2012 
Frisjes, maar toch vliegen!

Na een aantal mooie zonnige en zelfs warme oktoberdagen is het nu toch echt wat kouder aan het worden. Dat belet enkele piloten niet om toch even naar ons vliegveldje te gaan. Paul Weierink ontmoette daar ons nieuwe lid Igo Holtkamp.

Igo is een ervaren modelpiloot (o.a. in het RC-1 wedstrijdvliegen), die in vroeger jaren ook al lid is geweest van Ikarus, maar vanwege een te drukke baan en veel werkzaamheden in het buitenland, zijn modelvlieg-activiteiten moest stoppen.

Hij is inmiddels blijkbaar in "rustiger vaarwater" terecht gekomen, heeft zijn ouwe liefde weer opgepakt en is opnieuw lid geworden bij onze vliegclub.

Paul stuurde het volgende e-mailtje naar de redactie:

Vanmiddag nog even op het veld geweest en alleen Igo Holtkamp was er nog. Omdat ik later was heb ik Herman Breukink en Jos Bekhuis gemist, jammer...
Zij waren vroeger dan normaal en al gauw weggevlucht voor de harde wind in combinatie met de lage temperatuur van hooguit 7 graden.
Na een praatje met Igo gemaakt te hebben de Swift maar even omhoog gegooid en dat ging lekker, alleen jammer dat door de kou mijn lipo er vroegtijdig mee ophield en ik een gedwongen landing moest maken. Gelukkig ging alles goed en kreeg ik hem heel op het veld.
Igo keek geïnteresseerd toe en ik bood hem aan om ook een vlucht met de Swift te maken. Dat wilde hij wel :-).
Na de eerste accu leeg te hebben gevlogen vertelde hij me dat hij als herintreder wederom zijn examen ''motor'' moest halen. Zijn vingers waren nog net warm genoeg en omdat ik de papieren toch bij me had vroeg ik hem om het maar meteen te doen en hij stemde gelijk in.
Met een verse lipo erin vloog hij in recordtijd het hele examen soepel door, hij is het nog echt niet verleerd!
Na alle verplichte figuren perfect te hebben gevlogen heb ik hem het brevet uitgeschreven en keerden we beiden tevreden huiswaarts want door de kou hadden wij het ook wel gezien.
Bijgaand een foto die mijn dochter Lisa heeft gemaakt van het heugelijke feit.

Goed weekend,
Paul.


Zaterdag 20 oktober 2012 
Een prachtige vliegdag in oktober!

Wie had ooit gedacht dat we in oktober nog zulke mooie vliegdagen zouden krijgen? Heerlijk zacht weer, af en toe een zonnetje tussen de wolken door en ook nog een klein beetje wind in de lengte van het veld.
Het was aan de belangstelling vanmiddag te merken dat een aantal Ikarusleden het goed had aangevoeld en dus met 9 man sterk op ons vliegveldje te vinden waren.
Bert van Zuilekom vloog deze middag weer eens met zijn Fieseler Storch.
Sinds lange tijd was ook Ab Schiphorst weer aanwezig.
Zoals je op de foto's kunt zien waren er weer vele verschillende modellen op ons veld.
Nu maar hopen dat we nog meer van deze mooie vliegdagen krijgen.
De aanwezige piloten waren: Arjen, Egbert, Paul, Nick, Harald, Frits, Han, Bert en Ab.

Han Daniëls.

Een gezellige drukte op ons veld.
Paul en Nick met een heel arsenaal aan modellen.

De fraaie zwever Alpina van Frits met links de Fieseler Storch van Bert.

De Fieseler Storch wat dichterbij. Mooi, hè?

Ook Ab was weer van de partij.

Heerlijk met elkaar vliegen. Graag deze herfst nog een paar van dit soort dagen. 

Zondag 30 september 2012 
Stevige wind, maar toch vliegen!

Ondanks de wat stevige wind waren er toch weer een aantal piloten op het veld.
Op één van de foto's staat Arjen met zijn nieuwe Fox, waarmee hij vanmiddag een aantal vluchten heeft gemaakt.
Tevens heeft Paul nog even een vliegles aan Jeroen gegeven maar vanwege de harde wind zei Paul dat dit voor Jeroen meer overleven was dan echt vliegen.
Maar alle piloten hadden vanmiddag dezelfde gedachte: het is mooi weer en laten we het toch maar even proberen ondanks de wat stevige wind.
Dus al met al heeft iedereen lekker gevlogen.
De aanwezige piloten waren: Arjen, Jos, Peter, Nick, Paul, Jeroen en Han.

Han Daniëls.

De windzak staat strak aan de mast!
Arjen met zijn nieuwe Fox.

Paul geeft vliegles aan Jeroen.

Ook Jos heeft iets fraais meegebracht.

 


Donderdag 20 september 2012 
Cees Wester blaast zijn oude "tip-tip zender" nieuw leven in

Dat Cees een elektronica-man van het eerste uur is, weten inmiddels al vele leden van onze club. Al zijn zelfgebouwde elektronicasnufjes, waarmee hij zijn modellen uitrust (hoogtemeter, brandstofpeilmeter, enz.) werken perfect.
Toen in de jaren 60 het radiobestuurd modelvliegen nog erg kostbaar was vanwege de dure radiosets, was het zelf bouwen van radiobesturing een goed alternatief, maar zeker niet gemakkelijk. Het vereiste veel kennis en vaardigheid van de bouwer.
Cees beschikte toen al blijkbaar over beide eigenschappen en bouwde zijn eigen tip-tip zender en ontvanger.
Een nostalgisch moment bracht hem er onlangs toe die oude zender van zolder te halen en de spoorloos verdwenen ontvanger(s) opnieuw te bouwen.
Dat is hem inmiddels uitstekend gelukt en voor wie dat interesseert moet beslist het door hem gemaakte bouwverslag met foto's eens bekijken.

Op de foto doet hij samen met Ton Butterhof een reikwijdtetest op ons veldje, enkele dagen geleden.


Zondag 9 september 2012 
Onze Funvliegdag, gezellig en warm!

Het was met 29 graden een echte zomerse dag, voor sommigen zelfs bijna te warm. Een windje met kracht 2 stond eerst diagonaal over het veld en later helaas dwars, wat een extra handicap voor de piloten bleek. Toch kon vrijwel iedereen deelnemen aan alle spelonderdelen: het inschatten van 2 minuten vliegtijd, de doellanding, het ballonrammen, het limbovliegen en het model met de hand zo ver mogelijk wegwerpen en netjes landen.
Er werd door de 11 deelnemers naar beste kunnen gestreden, waarbij vooral het meedoen belangrijker was dan het behaalde resultaat. Mede daardoor, maar natuurlijk ook door het mooie weer, werd het reuze gezellig!
Arjen hield bij alle onderdelen de tijden en prestaties scherp in de gaten en noteerde alles op een groot scorebord. Hij en zijn mede-organisatoren Egbert, Herman en Han zagen dan ook met genoegen, dat alles op rolletjes verliep.
Een aantal deelnemers had ook nog wat familie en vrienden weten mee te krijgen, zodat er bij act's als het ballonrammen spontaan werd gejuicht en geapplaudiseerd als er weer een ballon aan flarden werd gevlogen.
Iets voor 18.00 uur zat het funvliegprogramma er op en kon de prijsuitreiking plaats vinden met een aantal kleine symbolische prijsjes:
1e prijs: Frits van Zuilekom (3 mini-servo's)
2e prijs: Jos Bekhuis (2 mini-servo's)
3e prijs: Nick Weierink (1 mini-servo)
Troostprijs: Egbert Hamberg (stopwatch)
Egbert heeft velen verbaasd door ver onder zijn kunnen te scoren, of zou hij de anderen dit keer ook wat gegund hebben? Later bleek, dat hij stil had gehouden, dat hij zich helemaal niet zo lekker voelde (een griepje onder de leden?). Beterschap, Egbert, en ondanks dat was het een perfect georganiseerde funvliegdag. Dank aan het voltallig organisatieteam!
Rest nog te vertellen, dat Marinus het zwaar vervuilde frequentiebord een zeer grondige schoonmaakbeurt heeft gegeven, zodat daar alles weer glimt en blinkt. Ook de ontbrekende frequentieknijpers zijn weer aangevuld. Bedankt, Marinus!


Vanaf 12.30 uur al meteen een gezellige drukte op ons veldje. De modellen worden vliegklaar gemaakt.

Het ballonrammen bleek weer één van de lastigste onderdelen te zijn. Hier gaat Han van start.

Morele ondersteuning van de dames. Parasol en paraplu's bleken geen overbodige luxe bij de heersende hitte.

Niet alle modellen haalden ongeschonden het eind van de middag. Herman's Amadeus ging ter ziele...

De prestaties van deze dag nog even op een rij:

Naam: Tijdvlucht
120 sec.
Doellanding Ballonrammen Limbovliegen Afstand vliegen Totaal
punten
tijd punten afstand
tot stip
binnen
50 cm
van lijn
punten aantal
geraakte
ballonnen
punten laagste
doorkomst
net onder
punten geworpen
afstand
punten
Frits 128 30 1,90 m ja 20 3 30 100 cm 25 66 m 66 171
Jos 135 20 2,70 m nee 0 0 0 50 cm 30 96 m 96 146
Nick 106 20 5,20 m nee 0 2 20 50 cm 30 75 m 75 145
Paul 128 30 6,85 m nee 0 2 20 100 cm 25 51 m 51 126
Ton 169 0 9,20 m nee 0 1 10 + 300 cm 0 95 m 95 105
Frans 123 30 1,65 m nee 10 x - x - 63 m 63 103
Han 122 30 13,90 m nee 0 0 0 250 cm 10 33 m 33 73
Harald 120 ! 30 10,80 m nee 0 0 0 200 cm 15 25 m 25 70
Peter 140 10 8,25 m nee 0 1 10 150 cm 20 17 m 17 57
Herman 107 20 14,80 m nee 0 0 0 200 cm 15 12 m 12 47
Egbert 99 10 5,20 m ja 10 0 0 300 cm 5 x - 25


x = niet deelgenomen aan dit onderdeel vanwege motorische pech of ongeschiktheid van model.


Zaterdag 1 september 2012 
Een mooie vliegmiddag met alweer een vliegbrevet erbij!

Het was weer zo'n mooie vliegmiddag met een lekker zonnetje en een vleugje wind. Fantastisch vliegweer dus. Degenen, die er niet waren zullen spijt als haren op hun hoofd hebben gehad. Wie er wel waren: Paul, Harold, Peter, Egbert, Han, Frits, Bert, Christiaan en Jan Bouke.
Er werd door een aantal piloten alvast stevig geoefend voor onze funvliegdag volgende week op zondag 9 september. Ze wilden geen onderdeel verliezen en dus hebben ze elkaar deze middag lekker lopen uitdagen.

Voor Jan Bouke Zijlstra was het een speciale middag, want hij haalde zijn zweefvliegbrevet onder het toeziend oog van Egbert. Proficiat Jan Bouke! Ook jij mag nu zelfstandig vliegen op ons vliegveldje.

Gezellige drukte op ons veldje.
Jan Bouke vliegt nauwgezet de verplichte figuren voor zijn brevet.

Met een brede glimlach neemt Jan Bouke zijn zweefvliegbrevet van Egbert in ontvangst.

Frits probeert zijn vrouw Farzana ook voor het modelvliegen te winnen en geeft geduldig les... 

Foto's: Han Daniëls.

(Jullie redacteur heeft zich wel een beetje zitten te verbijten bij het zien van deze mooie vliegmiddagfoto's. Wat had ik er graag bij willen zijn, maar twee andere klussen houden mij voorlopig thuis: mijn hele achtertuin staat op zijn kop maar dat werk vordert de afgelopen 6 weken gestaag en dan zijn er de voorbereidingen voor het aanbrengen van 12 grote zonnepanelen op het platdak van mijn garage. Maar over een week ben ik wel van de partij op onze funvliegdag!)


Woensdag 22 t/m zaterdag 25 augustus 2012 
Modelvliegdemonstraties tijdens Twente Ballooning in Oldenzaal

Twente Ballooning is een jaarlijks terugkerend evenement dat kan worden gerekend tot één van de meest spectaculaire ballonmeetings in Nederland. Je kunt niet alleen genieten van de vele heteluchtballons die op meerdere ballonfiësta's opstijgen, maar eveneens van verschillende luchtvaartdisciplines. Kortom een spectaculair evenement dat je gezien móet hebben! Kijk maar eens op www.twenteballooning.nl.

Er zal ook weer volop met modelvliegtuigen gevlogen worden, ditmaal door de TRMC.


Vrijdag 27 juli 2012 
Ook Paul en Nick Weierink besmet met het "hellingvlieg"-virus.

Wij zijn net terug van onze vakantie in Zuid-Zwitserland en hebben daar ook het nodige gevlogen. Ik zag op onze site dat Egbert ook op de helling gevlogen had en dus kunnen we niet achterblijven ;-).
Van "moeders de vrouw" hadden we toestemming om te mogen vliegen en dat hebben we ook gedaan! Het was op een geweldig mooie helling vlak bij de wintersportplaats Verbier.
Wij logeerden in La Toumaz, een dorpje aan de andere kant van de berg met Verbier. Ons appartement lag op 1500 meter hoogte en nog wat hoger, op 2200 meter, lag een geregistreerde hellingvliegplek. Hier vlogen de lokale modelpiloten ook.
Na kennis te hebben gemaakt met één van hen kregen we toestemming om er ook te mogen vliegen. Op de helling keek je ruim 700 meter naar beneden en het hele luchtruim was voor ons.
Meestal stond de wind erg gunstig en konden we naar hartelust vliegen. Het was voor Nick en mij de eerste keer op een helling en na een dag waren we ook met dit virus besmet. Wat is dat leuk om te doen! Je kist blijft maar hoog en het voelt aan als thermiek in het kwadraat, erg apart om op deze wijze een keer te kunnen vliegen.
Het meeste hebben we met de kleine Swiftjes gevlogen, maar Nick heeft ook een aantal keren zijn Ridge Runt de bult af gegooid en ook die deed het prima op de helling.

Groeten, Paul.


Zondag 15 juli 2012 
Egbert weer terug van "vlieg"vakantie.

Zo, we zij weer terug van een weekje Oostenrijk.
Helaas waren de weersomstandigheden wat minder dan vorig jaar, maar ik heb toch lekker kunnen vliegen.
Er was soms goeie thermiek en ik heb daarmee zelfs een hoogte van 520 meter bereikt. Mijn zwever Epsilon ging af en toe met 3,5 m/sec omhoog!
Op de foto links mijn Epsilon weer veilig op de grond en op de foto rechts een KA-8 met een spanwijdte van 6 meter die er fantastisch uitzag en vloog.

Egbert Hamberg


Woensdag 27 juni 2012 
Han Daniëls behaalt zijn zweefvliegbrevet

Han is al een tijdje bezig met de modelvliegerij, o.a. met enkele motorkisten. Maar het bleef moeilijk om het nodige zelfvertrouwen te krijgen bij het vliegen, totdat hij overstapte op de bekende electrozwever Easy Glider Pro van Multiplex.
Hiermee kreeg hij het modelvliegen binnen de kortste keren onder de knie en maakte de ene na de andere fraaie landing!
Het was dan ook niet verwonderlijk dat hij hiermee spelenderwijs zijn zweefvliegbrevet behaalde bij instructeur Egbert.

Gefeliciteerd Han en we wensen je nog vele "happy landings"!



Donderdag 14 juni 2012 
Weer een nieuw model op ons veld.

Bij deze de onthulling van mijn nieuwste aanwinst (met dank aan mijn lieve echtgenote).
Het is de "Twin Air" van Robbe, spanwijdte 1600 mm, voorzien van twee borstelloze motoren met 40 Ampère regelaars.
Het model is uitgerust met een intrekbaar landingsgestel en navigatieverlichting.
Inmiddels heeft het model zijn "maidenflight" gemaakt en het vliegt prima.
De Twin Air heeft een heerlijk vliegbeeld.
Hier en daar moet ik nog wat kleine dingen aanpassen maar dat is het dan ook.
Het mag niemand verbazen, dat ik heel blij ben met dit mooie model!

Egbert.


Zondag 3 juni 2012 
Annulering Funvliegdag zondag 3 juni.

Beste Modelvliegvrienden,

Helaas gaat onze Fun-vliegdag vanmiddag NIET door.
Het zal iedereen duidelijk zijn, die vanmorgen naar buiten kijkt en ook een blik werpt op buienradar. De regen zal waarschijnlijk de hele dag vrijwel constant op ons veldje neerdalen en daarbij is een temperatuur van nauwelijks 10 graden ook niet bepaald behaaglijk te noemen.
Jammer voor de 11 deelnemers en al die anderen, die hadden willen komen kijken, maar het is niet anders.

Geen Fun-vliegdag vandaag dus, maar er is alweer een nieuwe datum gepland.
We tillen de nieuwe fun-vliegdag over de vakanties heen en hebben die vastgesteld op zondag 9 september 2012.

Hopelijk hebben we dan wat meer geluk met het weer.
Ruim voor die tijd komt er weer gelegenheid via een nieuwsbrief om je op te geven voor deelname.

Het organiserend team,
Egbert, Han, Arjen en Herman.



Zondag 20 mei 2012 
De Epsilon van Egbert heeft zijn "maidenflight" gemaakt.

Egbert heeft deze middag zijn zwever Epsilon voor het eerst gevlogen. Hij maakte er een aantal succesvolle vluchten mee.
Helaas waren er maar weinig piloten, die ervan konden genieten, want ondanks het fraaie weer telden we slechts 4 modelpiloten: Egbert Hamberg, Peter Wicherink , Arjen Koopman en Han Daniëls.
Tevens is er nog een gastvlieger geweest, die aan het eind van de middag vertelde, dat hij graag lid zou willen worden. Dus, Herman, er zal binnenkort een aanmelding binnenkomen.

Wie meer van Egbert's zwever Epsilon wil zien moet maar even naar zijn bouwverslag kijken.

Han Daniëls 


Donderdag 17 mei 2012 
Een nieuwe vogel in Oldenzaal gespot

Harald Hudepohl heeft een nieuwe zwever. Het is de Prelude 2.5E F5J van de Tsjechische firma Topmodel.cz.
Veertien dagen geleden besteld en na anderhalve week keurig thuisbezorgd.
Natuurlijk meteen alles gecontroleerd en dat zag er perfect uit. Het afmonteren van de radiobesturing, servo's, regelaar en motor met klapprop nam nog best de nodige uurtjes in beslag, aldus Harald.
De Prelude is een F5J-kist met goede thermiekeigenschappen en dus wellicht een mogelijke concurrent voor de Hoppenbrouwer-duurzweeftrofee, wie weet?!


Alles zat keurig verpakt in een stevige doos en daarnaast Harald met het uiteindelijk resultaat.

Harald heeft er inderdaad een fraaie "vogel" mee binnengehaald en natuurlijk zijn we heel benieuwd naar de vliegprestaties.

Nog even een kijkje in de cockpit.

En hier de toegepaste motor en regelaar in beeld.
Technische gegevens:

Spanwijdte: 2500 mm
Lengte: 1300 mm
Gewicht: 1100 - 1400 gram
Motor: 2820/6, 1000 kV van RC Technics
Regelaar: Hi-models 60 A, ook van RC Technics
Propeller: Aeronaut klapprop 11" x 6"
Lipo-accu: Diamond 3S 2100 mAh

 

 


Zaterdag 28 april t/m vrijdag 4 mei 2012 
Hellingvliegen in het Sauerland


Het is van een drietal families een vaste traditie om in het voorjaar een weekje naar het Sauerland te gaan, alwaar "de heren" heerlijk mogen hellingvliegen (soms ook enkele dames).

Dit jaar boften we enorm met het aangenaam warme weer in het grootste deel van deze week (24 tot 27 graden!). Het werd dan ook een echte familieweek, met kinderen en zelfs kleinkinderen!

Er werd volop gevlogen en gepicknickt. Later in de week kwam er wat meer bewolking en werd het wat koeler (17 graden). Toch kwamen onze modellen op die bewolkte dag nog het beste "uit de voeten" en klommen bij een heel matige windkracht van 1 á 2 en een lichte thermiek tot ongekende hoogtes.

Mijn zwever Papilion klom zonder motorgebruik alsmaar hoger en is nog slechts een stipje op de foto (in rode en gele cirkeltje). Op een gegeven moment voegden zich drie grote roofvogels (waarschijnlijk de rode wauw, volgens kenners) bij mijn model, waarvan er twee op de wolkenfoto te zien zijn en stegen we gezamenlijk omhoog op dezelfde thermiekbel. Uiteindelijk toch maar naar beneden gestuurd en met een voldaan gevoel geland.

We hopen nog vele jaren te mogen genieten van deze ontspannende vliegweekjes in het Sauerland!

Families Tijink, van Zuilekom en Hoppenbrouwer.


Woensdag 2 mei 2012 
Nieuwe tijd voor de Hoppenbrouwer-trofee

Fantastisch weer gehad. We waren met zijn drieën: Jos, Ton en ondergetekende.
De zweeftijden worden nu serieus. Nog even en de "best time ever" wordt verbeterd.
Ik kan in ieder geval een nieuwe tijd melden van Jos met zijn JB-02 Rollo van Blue Airline, en wat voor tijd: 34 minuten en 15 seconden ! Zie ook ons overzicht.

Arjen Koopman.

Rest ons nog een mooie foto van de Rollo. Stuur maar op, dan komt ie er bij te staan (redactie).


Vrijdag 20 april 2012 
Modelbouwbeurs Dortmund

Elk jaar is er in het voorjaar weer de grote Modelbouwbeurs in de Westfalenhallen te Dortmund. Ook vele Nederlandse modelpiloten trekken daar ieder jaar naar toe. Zo ook een aantal leden van onze club en hoewel de beurs iets bescheidener was dan voorgaande jaren was er toch weer erg veel moois te zien.
Han Daniëls fotografeerde voor ons o.a. de onderstaande juweeltjes:




Foto's: Han Daniëls.


Foto: 19 juni 2012Dinsdag 2 april 2012 
Vicomte maakt "maiden flight"

Het is deze dag fantastisch vliegweer. Zonnig, wel met wolken, maar vrijwel geen wind, af en toe eventjes windkracht 2.
Dus geen wonder dat, wie in de gelegenheid is, naar ons vliegveldje komt. De "pensionado's" zijn daarbij natuurlijk helemaal in het voordeel. We zien dan ook Bert, Jos, Arjen (zijn vrije dag) en ondergetekende met zijn Vicomte.
De Vicomte moet vandaag zijn eerste vlucht gaan maken en geen wonder dat de piloot lichtelijk nerveus is. Maar dat blijkt helemaal niet nodig, want dit Wereldoorlog I model komt binnen de 10 meter al los en heeft slechts een kleine richtingcorrectie nodig om verder vloeiend zijn bochtjes te draaien. Een loopinkje gaat probleemloos en ook een rol wordt succesvol volbracht.
Na zo'n 5 minuten een keurige landing en een voldaan gevoel bij de piloot.
Weer een fijn probleemloos kistje bij de vloot gevoegd, waar we nog veel plezier van zullen beleven. Wel zal er een reserve-accu aangeschaft moeten worden, want dit bijna 2 kilo wegend model vreet heel wat energie uit de 3-cellige 3200 mAh lipo-accu. Na 5 minuten vliegen resteert in de volle accu nog maar 37%.
Geïnteresseerden kunnen op de projectenpagina de bouw van deze Vicomte bekijken.

Ook de andere piloten hebben heerlijk kunnen vliegen. Bert kreeg helaas een "ongelukje" met zijn Vicomte en moet nu eerst naar zijn hobbyhok voor het nodige herstelwerk.

Frans Hoppenbrouwer    (foto: 19 juni 2012)


Zaterdag 31 maart 2012 
Nieuwe tijd voor de Hoppenbrouwer-Trofee

Er wordt dit jaar alweer volop gestreden om de beste zweeftijd neer te zetten. De meest recent geklokte tijd is die van Ton Butterhof.
Hij zette met zijn Aeromaster (zie foto hiernaast) een tijd neer van 21.03 minuten.
Geklokt werd er door Arjen Koopman.

Ik weet zeker, dat er binnenkort weer pogingen worden ondernomen om ook deze tijd weer te overtreffen.
Succes, heren!

N.B.
Alle tijden sinds 1985 worden nog steeds bijgehouden op onze Trofee-pagina


Zaterdag 16 maart 2012
Er wordt alweer regelmatig gevlogen op ons vliegveldje.

Er zijn inderdaad alweer sinds enige tijd een aantal piloten actief op ons vliegveldje. Deze zaterdag zijn dat Paul, Nick, Egbert, Ton, René, Arjen en Harald.
Het is eigenlijk super mooi weer en Arjen maakt van deze fraaie omstandigheden gebruik om zijn motorvliegbrevet te halen. Arjen vliegt met zijn fraaie Cessna vlekkeloos de verplichte figuren onder de toeziende ogen van instructeurs/examinatoren Egbert en Paul en ontvangt uiteraard na de landing zijn motorvliegbrevet.
Gefeliciteerd, Arjen!

Ook wordt er door Ton en Arjen geprobeerd nog even een goeie zweeftijd neer te zetten voor de Hoppenbrouwer-Trofee, maar helaas is er dit keer geen zuchtje thermiek, dus blijft de op 11 maart neergezette tijd van 13.05 minuten door Ton met zijn Easyglider een nog ongeslagen score.
Maar ze zitten er wel weer heerlijk ontspannen bij, hè?!

Foto's: Harald Hudepohl.


Zaterdag 18 februari 2012
Alle modelvliegveldjes over de hele wereld vinden via Google Earth!
Vandaag kreeg ik een interessant e-mailtje van de Duitser Arno Bertz. Hij heeft namelijk een bijzondere hobby: hij verzamelt modelvliegveldjes over de hele wereld en heeft de coördinaten van alle hem bekende vliegveldjes in Google Earth verwerkt, zodat ook wij al die vliegveldjes kunnen terugvinden op Google Earth.
Zo heeft hij bijvoorbeeld in Duitsland meer dan 1300 vliegveldjes gelokaliseerd en in Nederland meer dan 140.
Om deze locaties zelf ook allemaal te kunnen aanklikken moet je Google Earth op je computer hebben geïnstalleerd, maar de meesten hebben dat al voor mekaar. Zoniet dan moet je het even downloaden van de site google-earth.nl.softonic.com en installeren.
Het enige, wat je daarna nog zelf moet doen is het zogenaamde kmz-bestand Modellflug.kmz aanklikken en openen, waarna meteen het programma "Google Earth" zich opent met als startpunt het Duitse plaatsje Staig bij Ulm, waar Arno Bertz woont.
In de linker zijkolom van Google Earth verschijnen de onderdelen "Tijdelijke plaatsen" en "Modellflug.kmz" (zie afbeelding hiernaast). Vink die aan en zoom wat uit en er verschijnen allemaal vliegtuig-icoontjes op de landkaart daar waar zich modelvliegveldjes bevinden.
Ga ook eens naar ons Twenteland, want dan zul je al gauw het onderstaande plaatje in beeld krijgen:

Als je Google Earth weer verlaat wordt je nog gevraagd of je de "Tijdelijke plaatsen" definitief wilt opslaan. Bevestig dat en je hebt voortaan standaard al die vliegveldjes in Google Earth staan.
Als je nu eens naar het buitenland gaat kun je van te voren kijken of er een modelvliegveldje nabij jouw vakantiebestemming ligt. Handig toch?!
Wie nog wat meer van deze Arno Bertz wil weten kan naar zijn website gaan: www.arnobertz.de


Zaterdag 28 januari 2012
Paul's Ka8 is vliegklaar

De door Paul van Igo Holtkamp overgenomen Ka8-zwever is hier helemaal klaar. De romp is opnieuw wit gespoten en alles is weer puntgaaf in orde gebracht door Paul. De hulpmotor is met een verlengde as in de neus gebouwd, zodat het originele beeld blijft bestaan.
Met zijn 3.40 meter spanwijdte een "grote jongen" onder de oldtimers, eentje die het goed doet in de Vintage Glider Group, waarin Paul ook erg actief is (zie modelbouwforum.nl).
Het model is uitgerust met richtingroer, hoogteroer, rolroeren, remkleppen en motorregelaar.

Harald is erbij als Paul met deze fraaie zwever op ons veldje de lucht in gaat. Wel erg fris, maar toch heerlijk vliegen!

Foto: Harald Hudepohl


Zondag 15 januari 2012
Van Egbert kreeg ik het volgende e-mailtje:

Ook vanuit Itterbeck is er modelbouwnieuws te melden.
Als eerste een foto van mijn nieuwe schuimpje, het betreft het nieuwste model van Multiplex en heet "Dogfighter", spanwijdte 88 cm. Er zit een Tuning motorset in en moet volgens velen gaan als de brandweer.
Het andere project wat op stapel staat is mijn nieuwe zwever de Epsilon Competition van Staufenbiel met een spanwijdte van 3.50 meter. Hiervan zal ik een bouwverslag maken voor op de site.

Groeten,
Egbert


Zondag 8 januari 2012
Winterprojecten van Paul en Nick
Ik had nog maar nauwlijks eind vorig jaar een nieuwsberichtje geschreven over "mogelijke winterprojecten" bij andere modelbouwleden van onze club, of Paul en Nick meldden zich met een aantal nieuwe modellen!
Paul liet mij het volgende weten:

Na de kleine Delta, de Impressivo, heb ik de Kulbutin verkocht en daarvoor in de plaats een Piper Cub J3 gekocht, spanwijdte ruim 1,50 meter. Deze ga ik gebruiken om onze en wellicht andere zwevers mee omhoog te slepen en hij wordt daarom voorzien van de nodige slimmigheidjes.
Dan ben ik op dit moment ook bezig met een Graupner Ka8. Ik heb dit toestel voor een geschikt bedrag overgenomen van Igo Holtkamp (oud-clublid van Ikarus, redactie). Na gedegen onderzoek door Nick schijnt het een uitvoering te zijn waar Graupner maar zes stuks bouwdozen van heeft gemaakt, een bijzonder kistje dus.
Ik wil de karakteristieke neus geen geweld aandoen en laat daarom slechts een verlengde as van de electromotor uit de neus steken. De romp zal binnenkort gespoten worden, maar de vleugels heb ik al volgens het origineel bespannen.
Als de Ka8 klaar is ga ik meteen met de volgende zwever verder, een Mini Nimbus van Graupner. Ik heb vorig jaar de romp van Cees Wester gekregen, die hem in bewaring had voor zijn broer, de eigenaar van de kist. Als ik beloofde om hem weer vliegend te maken mocht ik de romp hebben. Dat gaat dus lukken omdat ik via een kennis van de VGG (= Vintage Glider Group, zie nieuwsartikel november 2010) een stel gloednieuwe vleugels kon kopen, tevens kon ik een nieuwe cockpitkap bij Graupner bestellen die daar nog in een oude kelder lag.
Dan hebben we nog een SebArt Wind 50-e kunstvluchtkist voor Nick staan en ik heb zelf nog een Extra 300 erbij kunnen ritselen, beide toestellen met een spanwijdte van 1,60 meter.
Genoeg te doen dus!

Groeten, Paul.

De fraaie Piper Cub J3 is hier vliegklaar op wat kleinigheidjes na voor het slepen. Met een spanwijdte van ruim 1,50 meter en een krachtige electromotor zal deze kist straks zijn sleepdiensten gaan bewijzen.
Een ander project van Paul is deze historische Ka8.
Hier een close-up van de cockpit.
De Ka8 compleet met de inmiddels bespannen vleugels, spanwijdte 3,40 meter.
De "grote broer" van de Ka8 vliegt nog steeds in Zwitserland.
En nog een fraaie zwever: de Mini Nimbus van Graupner, met nieuwe vleugels, spanwijdte 3,80 meter. En dit is dan de Extra 300 Leki met een spanwijdte van 1,60 meter een heel pittig kunstvluchttoestel.

Uiteraard kijken we met veel belangstelling uit naar het nieuwe vliegseizoen als dit moois straks allemaal de lucht in gaat...


Maandag 2 januari 2012
De beste wensen voor 2012

Allereerst wensen we natuurlijk iedereen die dit leest het allerbeste toe voor 2012 en hopen daarbij dat het een gezond en natuurlijk vliegrijk jaar zal worden.
Ondanks de crisis zijn er al weer heel wat nieuwe modellen in de maak, zo gaan de geruchten, dus de voortekenen voor het nieuwe vliegseizoen lijken onverminderd gunstig. We zijn benieuwd naar wat er straks allemaal op ons vliegveldje te zien zal zijn.
Wie deze winter met "iets" bezig is nodig ik van harte uit om het te laten zien. Stuur gerust je digitale materiaal op van je modelbouwprojecten, want het wordt door de andere modelbouwers altijd zeer op prijs gesteld.