Accucellen controleren


Accucellen controleren (deel 1)
( Auteur: Wil Gipman )

Waarom controleren ?

Het nieuwe vliegseizoen is aangebroken en je haalt je vliegspullen weer tevoorschijn na maanden weggeborgen te zijn.
De accucellen kunnen voor een deel nog wat spanning hebben, maar kunnen ook volledig leeg zijn gelopen of erger: omgepoold. Het is dus dringend zaak de cellen één voor één te controleren, voordat we ze zomaar aan de lader zetten. De slechte cel kan namelijk dan wel eens helemaal niet opgeladen worden. Eerst lijkt alles nog gewoon te werken, want de servo’ s bewegen immers prima. Maar we beseffen op dat moment niet, dat de accu-totaalspanning door die ene of meer slechte cellen al aan de ondergrens van zijn minimale spanning zit. Even de spanning opmeten had het gevaar direct al aan het licht gebracht, maar we zijn vaak te nonchalant en laten dat maar al te vaak achterwege…..
Eenmaal in de lucht raakt het reeds verzwakte accupakket al snel leeg en wordt het model op “onverklaarbare” wijze onbestuurbaar.
Dat gaan we dus voortaan voorkomen!

Controle per cel

We gaan iedere cel vóór het laden doormeten. We doen dat op de oude methode met behulp van knopspelden, die we door de folie heen prikken en waaraan de meetknijper geklemd zit. Noteer daarbij de spanning van iedere cel op dat moment.

Controle bij het laden

Richt meet tabel van laadspanning
bij Ni-Cad accu’s in Volts
aantal cellenbatterij spanningmax. celspanningextreem max.
11.461.501.55
22.923.003.10
34.384.504.65
45.846.006.20
57.307.507.75
68.769.009.30
710.2210.5010.85
811.6812.0012.40
913.1413.5013.95
1014.6015.0015.50

Als we nu gaan laden, prik dan vooral tijdens de eerste laadfase nog eens alle cellen aan. Noteer ook nu de gemeten waarden (bij de eerdere notities).
Een goed gezond accupakket moet de waarden geven, zoals vermeld in de tabel hiernaast.
Het kan handig zijn om een afdruk van deze tabel bij je lader te bewaren.
Als je een cel niet vertrouwt, aarzel dan niet om het hele accupakket te vervangen voor een nieuwe. Slechts één cel vervangen is om problemen vragen, want de onderlinge verschillen zullen blijven. Denk bij vervanging van een ontvangeraccu eens aan 5 cellen i.p.v. 4. Het verhoogt de bedrijfszekerheid en de ontvangerelectronica kan de hogere spanning prima aan.
Bezuinig nooit op accucellen.

Het accucellen meetproject

Natuurlijk zijn er betere en professionelere methoden om de cellen te controleren. Er is inmiddels een uitgebreide vervolg-TIP te bekijken, het Accucellen Controleren (deel 2) – Meetproject, dat bij modelvliegclub Phoenix in Millingen is gerealiseerd.
Eén van de methoden, die daar toegepast wordt is een meetdoosje met een display en een draaischakelaar, waarmee iedere cel apart, maar ook 4 of 5 cellen totaal, gemeten kunnen worden. Er wordt gebruik gemaakt van handige schakelingen en van de multi-stekkers, zoals beschreven in één van onze andere tips.
Om alvast een idee te geven hoe dat er uit ziet, hoef je maar naar de beide onderstaande plaatjes te kijken. Op afbeelding 1 wordt één cel gemeten (1.35 Volt) en op afbeelding 2 het totale accupakket (in dit geval 5 cellen), spanning: 6.77 Volt.


Het meetdoosje komt uitgebreid aan de orde in Deel 2 van Accucellen Controleren, het Meetproject. Maar voor de nieuwsgierigen tonen we hier alvast het inwendige van dit handige hulpmiddel (afb. 3).

Tip tot slot

De LCD meet displays zijn o.a. in de web-winkel van Conrad Electronics te vinden.
Ieder jaar in april staat Conrad ook met een stand op de Duitse modelbouwbeurs in de Westfalen Hallen in Dortmund. Dan zijn veel artikelen vaak sterk afgeprijsd en is een bezoekje daar de moeite waard.
Met 8 displays en 8 stuks 9 Volt adapters bouw je een professionele meetopstelling (zie afb. 4).
Misschien iets voor in het clubhuis?

 

Succes !
Wil Gipman.

 


Terug naar het TIPS-overzicht