Historie

 

 

Ons toenmalige vliegveldje nabij Reutum.

programmablad van de openingsshow - 31 augustus 1975.

Quartel Modelbouw bestaat ook al in 1975 en biedt deze Simprop Alpha Contest 7 radiobesturingset aan voor 1350,- gulden.

1974/1975


In het najaar van 1974 krijgt een groepje van 12 enthousiastelingen het voor elkaar om een modelvliegclub op te richten, inclusief een prachtig vliegveldje.
De gemeente Tubbergen verleent haar medewerking aan de totstandkoming daarvan en zo krijgt de kersverse club de beschikking over een mooi terrein van circa 80 x 160 m2, waarvan een kwart als parkeerterrein dienst doet.
Het veld wordt in gereedheid gebracht en ingezaaid, men sluit zich aan bij de K.N.V.v.L., bedenkt de clubnaam "IKARUS", ontwerpt een clublogo en laat clubkaarten en postpapier drukken.
Op 3 november 1974 is modelvliegclub Ikarus een feit.

Voor de nodige "papieren rompslomp" (statuten, huishoudelijk reglement) die zo'n cluboprichting nu eenmaal met zich meebrengt wordt Ikarus geholpen door Henk Schoenmaker, een ervaren modelpiloot, importeur van Graupner en verbonden aan de K.N.V.v.L.

De statuten van onze vereniging worden op 3 februari 1975 goedgekeurd bij Koninklijk besluit en, zoals dat hoort, ook gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant van 7 mei 1975, nr. 86.

De meeste van de 12 "piloten" moeten overigens het modelvliegen nog onder de knie krijgen, maar gelukkig zijn er enkele "gevorderden", die de anderen helpen en al gauw vliegen de 12 enthousiastelingen allemaal zelfstandig.

De mini-airport aan de Hakeweg (ten noorden van Reutum) wordt op 31 augustus 1975 officieel geopend door wethouder Weersink. Hij schiet daarvoor een lichtkogel af, waarmee de opening een feit is. De daarop volgende modelvliegshow wordt een groot succes, waarvan zo'n 2500 toeschouwers volop genieten. Natuurlijk heeft Ikarus daar een aantal ervaren modelpiloten voor aangetrokken, die met hun modellen letterlijk de show stelen.
Het is wel aardig om die 12 pioniers van het eerste uur hier even te noemen:

• Gerard Lesscher (voorzitter) - Harbrinkhoek
• Wim Leushuis (secretaris) - Tubbergen
• Harry Alberink (penningmeester) - Reutum
• Frans Rolefes - Tubbergen
• Antoon Lesscher - Tubbergen
• Jonny Hermelink - Rossum
• Bertus ten Velde - Albergen
• Antoon Lansink - Almelo
• Hans Brand - Tubbergen
• Herman Holsink - Harbrinkhoek
• Gerard Hofhuis - Almelo
• Paul Mensink - Tubbergen

In deze tijd vliegt men met apparatuur op de 27 MHz, waarin een zestal kanalen voor het modelvliegen zijn vrijgegeven, elk met een eigen kleurwimpel (bruin, rood, oranje, geel, groen en blauw). De apparatuur is dan nog vrij kostbaar: 1000,- tot 1500,- gulden. Een heel bedrag in die tijd!
De modelvliegerij heeft hierdoor zelfs vandaag nog het stempel een "dure hobby" te zijn, terwijl er nu zeer betrouwbare computerzenders zijn op de 2,4 GHz van om en nabij de € 150,- , een heel stuk goedkoper en betrouwbaarder!

Helaas zijn er ook de eerste strubbelingen met de Klootschietersvereniging, die voor hun sport ook de aangrenzende Hakeweg gebruiken en klagen over hinder van de modelvliegtuigen.

 

 

Ons eerste clublogo.

1976


In dit tweede jaar van het clubbestaan groeit het ledental tot 19 personen en is er een duidelijke vooruitgang in de bouwkwaliteit van de modellen en toebehoren. Er verschijnen ook steeds mooiere en complete startkisten op het veld. Men wordt duidelijk professioneler.
Modellen uit die tijd zijn diverse soorten delta's, de Big Lift, Puma, Charter, Curare, Snoopy, Westerly, Starlet en diverse zwevers met hulpmotor.

Er zijn dit jaar twee KNVvL-wedstrijden door Ikarus georganiseerd voor het Nederlands kampioenschap: RC-1 op 25 april en RC-motorzweef op 8 augustus. Voor het RC-1 kampioenschap laat het weer ons in de steek, maar toch hebben we kunnen genieten van de vlieg-elite van Nederland. De RC-motorzweef valt voor ons helaas nogal tegen.

 

 

De "Snoopy" is een goede radio bestuurbare trainer, ook in 1977.

Ieder K.N.V.v.L.-lid krijgt minstens één keer per kwartaal het periodiek verschijnend modelbouwblaadje "Bouwen en Vliegen" met het bekende zwart/wit-logo.

1977


De club blijft groeien en komt dit jaar op 26 leden, allemaal lid van de K.N.V.v.L.
Er zijn uit deze periode nog steeds leden lid bij onze club, zoals Marinus Tijink, Frans Heerdink, Theo Lottman en Herman Breukink.
Nieuwe leden zijn van harte welkom en het wordt gezellig druk bij Ikarus, zelfs zo druk, dat men voorzichtig begint te denken aan een ledenstop.

Ook worden de landelijke RC-1 wedstrijden weer op het Ikarusveld gehouden en de deelnemers zijn zeer te spreken over het organisatietalent van Ikarus.

Er wordt een aanvraag gedaan bij de gemeente Tubbergen voor een clubgebouw op het veld, maar de gemeente houdt de boot daarvoor voorlopig af.

Jammer is, dat de wrijvingen tussen de klootschietersvereniging en Ikarus toenemen. Ikarus doet er vanalles aan om de verhoudingen goed te houden, maar de klootschietersvereniging stuurt steeds meer aan op sluiting van het modelvliegveld.

 

 

1978


Grote teleurstelling. De klootschietersvereniging heeft het pleit gewonnen en B. en W. van Tubbergen besluit om met ingang van juni 1979 het modelvliegen te verbieden en vervolgens onderhevig te maken aan een vergunningstelsel.
Ikarus doet er alles aan om het besluit aan te vechten en verzoekt ook de K.N.V.v.L. herhaaldelijk om te helpen, maar van die kant blijkt geen enkele hulp te komen. Men heeft er duidelijk geen trek in om zich in het conflict te mengen. Het vertrouwen in de K.N.V.v.L. als belangenbehartiger voor onze club daalt onder de leden tot het nulpunt.

 

 

 

 

1979


Waar de K.N.V.v.L. ons niet wil helpen weet clubgenoot Ernst Janssen via een AROB-procedure nog een half jaar uitstel van het B. en W. besluit te bewerkstelligen, maar eind dit jaar valt dan toch definitief het doek voor onze modelvlieghobby.
Geen modelvliegend Ikarus meer op het veldje aan de Hakeweg bij Reutum.

 

 

 

1980 - 1982


Een periode van stilstand. Pogingen om een ander veldje te vinden lopen telkens op niets uit. Het bestuur komt zo af en toe nog bij elkaar en er beginnen leden af te haken.
Er wordt zelfs overwogen om de club op te heffen, maar uiteindelijk toch besloten om voorlopig "op papier" te blijven bestaan.
En natuurlijk is er altijd een groepje, die het er niet bij laat zitten en naarstig op zoek blijft naar een ander veld...

 

 

 

1983


... En hun inspanningen worden beloond!
Aan de Langeakkersweg, ook in de gemeente Tubbergen, wordt de heer Reekers, landeigenaar van een maisveld, bereid gevonden het aan onze club te verhuren. De modelvliegharten gaan weer sneller kloppen, vooral als het veld in gereedheid wordt gebracht om te kunnen proefvliegen.
Het blijkt een goede locatie (zonder klootschieters), weliswaar met wat bomen in de buurt, maar daar zouden we mee kunnen leven. Alles is beter dan niets. Er wordt dan ook vergunning aangevraagd en die wordt door de gemeente Tubbergen verleend.

 

 

 

Ons nieuwe vliegveld aan de Langeakkersweg, 75 meter breed en 140 meter lang.

De kop van ons eerste clubblaadje.

Met z'n allen trekken aan een ingezaagde boom om die de goede kant op laten vallen. Samen rooien we dat wel.

De zwager van Frans Rolefes maakt alles kort en klein.

1984


Wat een fantastisch gevoel: heerlijk vliegen op ons nieuwe veld!
We hebben er ook maar meteen een naam aan gegeven: Mini-Airport "De Veldhoek", genoemd naar het gelijknamige buitengebied ter plekke.
Er wordt weer volop gevlogen en het ledental stijgt dit jaar van 20 naar 27.

We realiseren ons ook, dat Ikarus 10 jaar bestaat en dus wordt er op zaterdag 11 augustus een groots vliegfestijn voor de clubleden georganiseerd met allerlei vliegspelletjes, prijzen en een gezellige barbecue tot slot.
Een tweede activiteit is een kennismakingsavond samen met de buren van ons nieuwe vliegveld op vrijdag 7 september in café Peddemors te Manderveen. Hier kunnen we dan onder het genot van hapje en een drankje gezellig met elkaar kletsen, zodat er wederzijds begrip voor elkaar ontstaat.

We zijn niet meer te stoppen en er ontstaat een initiatief om een eigen clubblad te gaan verzorgen. Frans Hoppenbrouwer neemt deze taak op zich en zal dat in de lengte van jaren blijven doen.
Vier keer per kwartaal verschijnt dit informatieblad, met o.a. de vaste rubriek "De modelpiloot van het kwartaal", een interview met één van onze clubleden.
Hierin antwoorden op vragen als "Wanneer was jouw eerste kennismaking met modelvliegen?" , "Welke modellen en radiobesturing heb je?" en "Wat is je beroep en heb je nog andere hobby's?".
Het blad telt 12 tot 16 pagina's A4 per aflevering en blijkt duidelijk in een behoefte te voorzien. Bovendien is het een ideale bron voor dit historisch overzicht.

Direct aan ons vliegveld grenzend aan de noordzijde ligt nog een driehoekig restterrein van grondeigenaar Reekers. De heer Reekers wil dat stukje grond graag zelf behouden voor het houden van een paar pony's of wat kleinvee.
Er staan langs de rand een aantal zieke en zelfs twee dode bomen. Op ons verzoek aan de gemeente Tubbergen om deze bomen te mogen kappen wordt positief beschikt. De gemeente stelt slechts één voorwaarde: wij moeten het rooien van de bomen zelf regelen.
Dat is natuurlijk niet tegen dovemansoren gezegd en met de hulp van Johan Niemeijer en de zwager van Frans Rolefes, die beiden een kettingzaag meenemen, worden er in twee dagen tijd 8 zieke bomen gerooid en afgevoerd.
De ruimtewerking nadien is aanzienlijk en de aanvliegroute vanuit het noorden tot noordwesten is daarmee ook een stuk verbeterd.

We draaien inmiddels weer als een normale modelvliegclub, hebben onze vliegtijden, veiligheidsvoorschriften, veldregels, geluidsnormen, modelkeuringen, maaischema's, vlieginstructeurs en iedere maand onze clubavonden in het achterzaaltje van café Lenferink, naast de grote kerk in Tubbergen.
Het gaat weer goed met modelvliegclub IKARUS.

Wisseling in het bestuur: Wim Leushuis draagt het secretariaat over aan Herman Breukink.
De samenstelling van het bestuur is nu: Theo Lottman (voorzitter), Herman Breukink (secretaris), Frans Rolefes (penningmeester).

 

 

De oude vorm van ons vliegveldje (gestippeld) en de nieuw vorm (groen).

Op onze vliegfeestdag van 24 augustus kan door de stormachtige wind niet gevlogen worden. Toch probeert Mia Tijink in de storm pannenkoeken te bakken!

De camerazwever is hier bijna klaar: de super-8 camera zit in de cockpit en "kijkt" schuin naar onderen door een venster in de neus.

 

 

1985


In het voorjaar pakt het Waterschap de geplande verlegging van de Plasbeek aan. Dat betekent ook voor ons vliegveldje een verschuiving in het terrein. De nieuwe ligging van de beek snijdt weliswaar een stuk van ons veld af, maar het bestuur heeft in overleg met grondeigenaar Reekers een uitbreiding aan de andere kant kunnen bewerkstelligen, zodat we er toch een ruim en goed gesitueerd veld aan overhouden. Verder zijn vrijwel alle aan ons veld grenzende bomen gevallen onder de gretige kettingzagen van Staatsbosbeheer. Dat, zowel als gevolg van de beek- en wegomlegging, maar ook vanwege het feit, dat veel bomen dood of ziek zijn.
Nieuwe aanplant zal dan ook plaats vinden, waarbij men zo mogelijk rekening houdt met de door Ikarus te kennen gegeven wensen.


Waar nodig wordt het veld uitgevlakt en samen met de nieuwe stukken nieuw ingezaaid.

Het verdere vliegseizoen hebben we een beetje pech gehad met het weer. Ons geplande vliegfeest moet zowel op 24 augustus als ook op 1 september gecanceld worden wegens stormachtige wind en regen.
Gelukkig zijn er ook voldoende mooie dagen, zodat het "gewone modelvliegen" op ons veldje normaal zijn gang kan gaan.

Er wordt ook volop gebouwd aan nieuwe modellen. Zo is Frans Hoppenbrouwer bezig met zijn "Focus Flyer" een grote zwever, spanwijdte 3650 mm en een gewicht van 3700 gram.
In de cockpit zit een super-8 filmcamera ingebouwd om bewegende beelden vanuit de lucht te filmen, in deze tijd een redelijk spectaculair project.
Later zal de filmcamera vervangen worden door een fotocamera vanwege de dure super-8 filmpjes á 25 gulden voor 5 minuten film.
Het model wordt omhoog gebracht met een 4 cc tweetakt hulpmotor, afneembaar te plaatsen midden bovenop de vleugels.
Meer info over deze camera-zwever zie Focus Flyer.

Invoering van de duurzweef wisselbeker, "de Hoppenbrouwer-trofee": hij die zijn zwever, na het uitzetten van de hulpmotor, het langst zwevend in de lucht kan houden, wint dat jaar de wisselbeker.
Voor een overzicht zie de Hoppenbrouwer-Trofee.

In het clubblaadje is er inmiddels een vaste rubriek bijgekomen: fotokopieën op A4-formaat van prachtig getekende vliegtuigen afkomstig uit het Amerikaanse tijdschrift "Model Airplane News".
Deze tekeningen, onder de rubriek "Planes worth Modeling" zijn zeer gedetailleerd en een lekkernij voor de schaalbouwers onders ons.
Herman Breukink heeft stapels van deze oude tijdschriften op zolder, dus voorlopig voorraad genoeg!

 

 

 

Er zijn een aantal uitgebreide krantenartikelen over de fraaie show verschenen. Hier een gedeelte uit de Tubantia van 14 april.

1986


Dit jaar staat in het teken van een uitgebreide "Static Show" in de zalen van Brokelman te Tubbergen.
Meer dan 60 modellen zijn op zondag 6 april te bekijken, waaronder zeer fraaie schaalkisten. Verder is er een complete bioscoop met prachtige geluidsfilms over modelvliegen, diverse videovoorstellingen verspreid over de hele zaal, een modelbouwhoek, een computerhoek, behendigheids-spelletjes met afstandbesturing en natuurlijk een goed bemande infostand.
Uiteindelijk heeft deze show ons een aantal nieuwe leden opgeleverd.

Een tegenvaller is de forse huurstijging van 25%, die de grondeigenaar van ons veldje wil doorberekenen aan de club. Wij komen daarmee zelfs over de grens van onze financiële mogelijkheden en moeten interen op onze reserves.

De "home-computer" doet zijn intrede, ook in de modelvliegsport, met allerlei handige rekenprogramma's en ook ons clubblaadje wordt voortaan via een tekstverwerker op een Commodore 64 gemaakt.

Inmiddels telt onze club 29 leden.

 

 

Er zijn een aantal uitgebreide krantenartikelen over de fraaie show verschenen. Hier een gedeelte uit de Tubantia van 14 april.

Klik op de foto voor een uitvergroting

Tijdens het uitstapje naar het Luchvaartmuseum Soesterberg allemaal even op de foto onder de Dakota DC-3.

1987


Ons ledental blijft gestaag groeien. Dit jaar komen we op 31 leden.
Het verplichte lidmaatschap van de K.N.V.v.L. wordt ter discussie gesteld. Er wordt besloten het lidmaatschap nog wel aan te bevelen, maar niet langer meer verplicht te stellen.

Op het gebied van vleugelprofielen en computerprogramma's zien we binnen de club belangstelling ontstaan en Frans Hoppenbrouwer maakt een begin met het verzamelen van de coördinaten van diverse profielen. Later zal daar een tekenprogramma aan toegevoegd worden.

Er zijn binnen de club inmiddels 8 vlieginstructeurs actief: Antoon Lesscher, Frans Rolefes, Wim Leushuis, Gerrit Hannink, Theo Lottman, Joost Meijerink, Bertus Bossink en Frans Hoppenbrouwer.

Het clubblad ondergaat een gedaanteverwisseling en krijgt een nieuw buitenblad op gekleurd papier. Op het achterblad verschijnt de eerste advertentie, Bart Smit met (toen nog) modelvliegartikelen.

Op zaterdag 13 juni hebben we een gezellig vliegfestijn voor de clubleden en hun familie. Gerrit Hannink heeft de organisatie op zich genomen en zowel beginners als gevorderden komen aan hun trekken. Aan het eind, na de prijsuitreiking , begint het te regenen, maar dat deert ons dan gelukkig niet meer.

Op zondag 18 oktober gaan we met z'n allen (piloten + "aanhang") gezellig op excursie naar het Luchtvaartmuseum te Soesterberg.
Clublid Bertus Bossink is onze chauffeur (dat doet hij vaker in zijn "vrije tijd") en hij brengt het 50 koppen tellende gezelschap keurig via een koffietussenstop in Stroe bij al die mooie historische vliegtuigen.
Tot 17.00 uur hebben we kunnen rondstruinen met aan het eind een groepsfoto onder de DC-3 Dakota. Op de terugweg een lekker hapje eten, ook weer bij Stroe. Een leuke dag en dankzij Bertus zijn goede relaties bij Ter Beek Reizen en een beetje hulp van de clubkas komt dit uitstapje op slechts 10,- gulden per persoon!

Bertus Bossink en Bennie Lenferink hebben twee Ferguson traktoren op de kop weten te tikken. Na revisie zal er eentje door Ikarus gebruikt mogen worden voor het grasmaaien.

 

 

Op zaterdag 23 juli hebben we een grandioos vliegfestijn.

Het is die dag ontzettend warm en de jury probeert onder de oranje tent het hoofd koel te houden.

Ook jeugd vermaakt zich in die hitte prima in de aangrenzende beek.

1988


Het A-brevet modelvliegen wordt binnen onze club verplicht gesteld om "solo" te mogen vliegen. Men moet een minimaal aantal vliegfiguren beheersen, die beoordeeld worden door (club)instructeurs. De K.N.V.v.L. heeft daar landelijke regels voor vastgelegd en wij nemen die 1 op 1 over. Er zijn A-brevetten voor zweef, motor en helicoptermodellen.
Nu hadden wij met onze instructeurs al een soortgelijk brevetvliegen, maar met ingang van dit jaar houden wij exact de vliegfiguren van de K.N.V.v.L. aan, zodat met het behaalde A-brevet ook op vliegveldjes bij andere clubs gevlogen mag worden.
Er worden dit jaar direct al veel A-brevetten gehaald.


Onze club krijgt een wat fraaier logo en er wordt ook meteen een partij stickers van gedrukt om op model en auto te plakken.

Ons clubblaadje brengt best wel wat kosten met zich mee. Vier keer per jaar circa 40 exemplaren fotokopieëren en van porto voorzien. Het is dan ook zeer verheugend, dat het bedrijf Flexi Foil van clublid Joost Meijerink deze kosten voortaan voor zijn rekening neemt. Geweldig, deze sponsoring.
Flexi Foil is de firma van o.a de "Windbag", de ultra-light modelvliegtuigjes met als draagvleugel de kleurige "vlieger-matrassen" en natuurlijk de vele vliegersoorten van datzelfde materiaal.

Redacteur van ons clubblad, Frans Hoppenbrouwer, wordt definitief tot lid van het Ikarusbestuur gepromoveerd.

Voor de inning van de contributie zal voortaan een reeds ingevulde accept-girokaart met het clubblaadje worden meegestuurd.

Op de eerste PC van de redacteur kunnen nu middels een vleugelprofielenprogramma al diverse vleugelprofielen uitgeprint worden. De computer begint een niet meer weg te denken factor te worden in de modelvliegerij.

De Hoppenbrouwer-Trofee blijkt voor vele leden een aantrekkelijke prestatiebeker te zijn want in mei hebben zich al 12 piloten met een duurzweeftijd gemeld.

Op zaterdag 23 juli hebben we weer een erg gezellig vliegfestijn voor onze leden, met vliegspelletjes, barbecue en prijzen.
Het wordt die dag wel erg warm, maar de deelname is ondanks de hitte met 22 piloten goed te noemen. Ralph Lesscher en Rob Tijink krijgen als jonge piloten een extra pluim voor hun vliegprestaties.
Organisatie van de vliegdag: Gerrit Hannink.

Dit jaar is het aantal leden gestegen naar 37. Daarbij hebben we ook nog een achttal donateurs.

 

 

Frits van Zuilekom met zijn versie van de Vicomte 1915.

Tijink op de Fergusontractor maait hier zorgvuldig het veld, gelijk een biljartlaken.

Marinus en Frans met hun zonen staan geconcentreerd te (helling)vliegen in het Sauerland. Rechts gaat het weiland flink naar beneden.

De jaarvergadering in het achterzaaltje van Café Lenferink in Tubbergen.

 

1989


Een jaar van veel nieuwe modellen op ons veld.
Ik noem er een paar: een 2 meter Geier, de snelle helling- en thermiekzwever Solo, de beginnerszwever Dandy, een grote Piper Cub J3 met 38 cc Zenoah-motor (2,50 m spanwijdte), een kleinere Piper Cub J3 (1.80 m spanwijdte), Vicomte 1915, electro UHU, drie snelle Fuego's, een Fokker E III, het zwevertje Aero-Star, een snelle laagdekker Mini-Comet, een Taxi II, een Puma, een eigenbouwzwever van Herman, genaamd Gwaihir, en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ikarus groeit en bloeit.

Het clubblaadje komt er steeds fraaier uit te zien. Tegenwoordig wordt het uitgeprint met een laserprinter en de foto's zijn gepuntrasterd, kortom: drukwerkkwaliteit.

De opgeknapte Ferguson-traktor van Bertus Bossink ziet er als nieuw uit en trekt met veel gemak onze driedelige grasmaaicombinatie. Er zijn een aantal leden ingewijd om met deze trekker te kunnen maaien.
Er moet nog wel gezocht worden naar een stallingsplek voor trekker en maaimachines.


De modelbouwbeurs in Dortmund in de Westfalenhallen wordt dit jaar gezamenlijk door een 25-tal Ikarusleden bezocht.
Gerrit Hannink is contactpersoon voor deze trip.

Ikarus krijgt voor het eerst 75,- gulden subsidie van de Rabo-bank uit het zogenaamde "winstuitkeringsfonds". Onze enige tegenprestatie is het plaatsen van kleine reclame met Rabo-logo in ons clubblad en toezending van het jaarverslag. Het is de bedoeling dat de bijdrage jaarlijks aan ons wordt toebedacht.
Bedankt Rabo-bank!

Op onze clubavonden worden zo af en toe video's over modelvliegen vertoond. Marinus Tijink zorgt voor TV en videoapparatuur.

Het is zo langzamerhand een vaste gewoonte geworden dat een drietal modelpiloten met hun familie ieder voorjaar een weekje naar het Sauerland gaan om daar te hellingvliegen met hun modelzwevers. Een heerlijke bezigheid, ook dit voorjaar weer.

Op zondag 25 juni is er weer de traditionele funvliegdag voor de Ikarusleden en hun families. Gerrit Hannink is weerom de organisator, met de nodige hulp van zijn vrouw Hetty en natuurlijk is er aan het eind ook weer een lekkere barbecue op ons veld. Er vindt dan ook de prijsuitreiking plaats.
Met meer dan 50 personen is het gezellig druk.

Ikarus stabiliseert zich zo langzamerhand met het aantal leden. Ons ledental staat op 36 en we hebben inmiddels 10 donateurs.

Het is een mooi vliegjaar, waarin veel is gevlogen op onze mini-airport "De Veldhoek".

Ook zijn er weer een aantal mooie tijden geklokt voor de strijd om de duurzweefbeker "De Hoppenbrouwer-Trofee".

 

 

Ook de jeugd geniet volop bij onze club.

Computertoepassingen zijn ook in de modelbouw al niet meer weg te denken.
Dit profiel van het S-slagtype (Nurflügel) is uitgeprint met een naaldprinter in het programma "Vleugelprofielen".

Op het clubvliegfestijn van 10 juni laten de clubleden (en familie) zich de barbecue goed smaken.

1990


Door de Rijksluchtvaartdienst is voor modelvliegclub Ikarus ontheffing verleend op artikel 65, waardoor wij op ons eigen veld gemachtigd zijn met modelvliegtuigen te vliegen.
Modelvliegclub Ikarus heeft vervolgens in de algemene ledenvergadering besloten het K.N.V.v.L.-lidmaatschap niet langer verplicht te stellen, zodat ieder een eigen keus op basis van kosten/baten kan maken. Wel is men verplicht een WA-verzekering te overleggen, waarin het modelvliegen gedekt is.

Clublid Gerrit Hannink gaat een modelbouwwinkel beginnen aan de Deurningerstraat te Enschede: Hobby Express.

Op het veld hebben we erg veel last van de mollen. Gerrit Engbers en Paul Weierink hebben ze met succes bestreden.

Een computerprogramma voor het uitprinten van vleugelprofielen is door Frans Hoppenbrouwer verder verfijnd en gebruiksvriendelijker gemaakt. Het heeft wel veel (nachtelijke) uurtjes gekost maar het blijft ondanks alles een boeiende bezigheid. Er zijn inmiddels 32 profielen in opgenomen.

En natuurlijk wordt er door een aantal piloten weer in het Sauerland helling gevlogen. Ernst Janssen en Gerrit Hannink (met hele groep aanhang) zijn er ook.

En dan is er ook weer op ons vliegveldje een vliegfestijn voor onze clubleden. Zondag 10 juni is de dag, maar helaas is het weer, met stevige wind en af en toe regen, de grote spelbreker. Het wedstrijdvliegen gaat niet door, maar er wordt vrij gevlogen en de barbecue smaakt aan het eind van de middag toch nog uitstekend!

Ikarus doet mee aan een "static show" Modelbouw-manifestatie in de Twentehallen te Enschede op 14, 15 en 16 december.

Het ledental van de club stijgt weer en staat inmiddels op 41 personen.

 

 

Al begin maart zijn er piloten, die een poging wagen om een goeie tijd neer te zetten voor het "duurzweven".

 

Vooral ook de jeugd vermaakt zich prima op de Sauerlandse hellingen.

 

1991


Ook dit jaar wordt er door een aantal leden verwoede pogingen gedaan om met hun zwevers een goede tijd te laten klokken voor de Hoppenbrouwer Trofee.

In het voorjaar is er weer door een aantal leden en hun families helling gevlogen in het Sauerland. In de week van 4 tot 11 mei hebben zij het geluk van allemaal prachtige dagen, dus dat is volop genieten.

Er komen veel nieuwe leden bij onze club, waaronder Martin Klaassen en Paul van Barneveld. We noemen deze even, omdat Martin onze latere penningmeester zal worden gedurende vele jaren en Paul erg veel voor de club gaat betekenen met o.a. zijn drukkerij in Denekamp. Voortaan maakt hij de foto's voor ons clubblad en rastert ze. Bovendien wordt allerlei ander drukwerk gratis door hem verzorgd.

Op zondag 2 juni hebben we weer een vliegfestijn voor onze clubgenoten. Ondanks de vooraf sombere weersvoorspellingen hebben we een perfecte vliegdag. Veel zon, geen spatje regen en een lichte bries. Er zijn ook de nodige prijzen uitgereikt en de barbecue is ook weer uitstekend verzorgd.

Op 31 augustus gaan de Ikarus-leden met partners met z'n allen karten op de Kartingbaan Oldenzaal. Natuurlijk zit er ook een lekkere barbecue aan vast.

De club blijft flink groeien en het ledental stijgt dit jaar naar 58 piloten en 9 donateurs!

 

 

De helft van ons vliegveldje is zichtbaar. In het cirkeltje de frequentiekast met windzak bij de veldingang.

De nieuwe frequentiekast met de makers: links Marinus die het interieur verzorgde en rechts Frans die de roestvrijstalen kast maakte.

 

1992


Clublid Gerrit Hannink heeft zijn modelbouwwinkel Hobby Express fors uitgebreid en op 14 maart vindt de officiële opening daarvan plaats.

Grondeigenaar Rekers wil de veldhuur flink gaan verhogen. Een andere keus is het kopen van het perceel, maar gezien de kosten geen reële mogelijkheid voor onze club. We krijgen echter de gemeente Tubbergen zover de grond te kopen, maar wel met een stevige bijdrage van Ikarus die de heer Rekers vraagt bovenop de "gangbare" prijs voor dit soort landbouwpercelen. Alle benodigde papieren worden ondertekend en is het wachten op een definitief besluit.
Het veldonderhoud wordt dit jaar door Martin Klaassen en Paul van Barneveld uitgevoerd en zij vereffenen met aangevoerd zand de nodige "kuilen", die de laatste jaren zijn ontstaan.

Op 31 mei wordt onze gebruikelijke Fun-modelvliegdag gehouden. Twintig deelnemers strijden in de categorieën zweef- en motorvliegtuigen. Natuurlijk is er aan het slot weer de bekende prijsuitreiking door Gerrit Hannink en een gezellige barbecue.

Met de zwever "Focus-Flyer" worden fraaie luchtfoto's gemaakt van ons vliegveldje en omgeving.

Er wordt een nieuw frequentiebord gemaakt door clublid (en interieurbouwer) Frans Heerdink. Het binnenwerk wordt verzorgd door Marinus Tijink. Ook de nieuwe windzak krijgt een plaatsje aan deze kast.

Het ledental stabiliseert eind dit jaar op 53 personen.

 

 

 

Gerrit Hannink samen met zijn vrouw Hetty voor zijn nieuwe modelbouwzaak aan de Deurningerstraat te Enschede.

De heli van Igo Holtkamp.

Ralp Lesscher met zijn Pitts Special dubbeldekker , uitgerust met een 60 cc benzinemotor.

 

1993


We gaan over op stadspostbezorging van ons clubblad. Dat scheelt meer dan 200,- gulden per jaar.

Hankamp jr. heeft in overleg met Ikarus langs de randen van ons veld "wildzaaigoed" ingezaaid in een strook van een meter breed. Deze milieuvriendelijke strook bevat wilde planten, bloemen en kruiden, zoals die vroeger van nature veel voorkwamen. Bovendien voorkomt het, dat onze modellen "doorschieten" bijvoorbeeld de sloot in.

Er wordt in het clubblad weer extra aandacht besteed aan de modelkeuringen en het brevetvliegen.

Natuurlijk gaan er weer een aantal piloten naar de modelbouwbeurs in Dortmund en de modelvliegshow in Harssewinkel.

Na twee jaar van procedures is dan nu eindelijk het veld in eigendom van de gemeente gekomen (met een forse bijbetaling van Ikarus) en huren we het veld voortaan van de gemeente, met naar verwachting een stuk stabielere huur dan bij de vorige eigenaar.
Op 1 september is de akte gepasseerd.

Op zondag 6 juni wordt het gebruikelijke Ikarus-vliegfestijn gehouden met barbecue. De prijzen zijn beschikbaar gesteld door Gerrit Hannink's Hobby Express, die dit jaar ook het nieuwe pand aan de Deurningerstraat 115 te Enschede betrekt.

Al enkele jaren ontvangt onze club subsidie vanuit Zwolle in het kader van "vrijwilligersorganisaties". Ook dit jaar is die weer toegekend.

Op zaterdag 3 juli hebben een aantal piloten de open dag van de vliegbasis Eindhoven bezocht.

Sinds Paul van Barneveld tot de redactie van ons clubblad is toegetreden, verschijnen er steeds meer fraaie foto's in ons clubblaadje van zijn hand. Ralph Lesscher poseert op één daarvan met zijn fraaie Pitts Special dubbeldekker met een 60 cc benzinemotor.

Met ingang van 1 augustus is de nieuwe regeling Modelvliegtuigen en Terreinen van kracht geworden. Voor Ikarus verandert er echter niets.

Op zaterdag 27 november wordt door een aantal leden de vliegexpo in Utrecht bezocht.

 

 

Het vliegfestijn op zondag 28 augustus wordt afgesloten met een gezellige barbecue.

 

Egbert Hamberg met zijn beginnerskist: de Charter van Robbe.

Op zaterdag en zondag 5 en 6 november doen we samen met de Hammer modelvliegclub mee aan de modelbouwshow in het wijkcentrum De Schelfhorst te Almelo.

 

1994


Het veld blijft in het voorjaar erg nat vanwege de overvloedige regenval. Je zou bijna overwegen om je model van drijvers te voorzien!
Nadat het weer wat droger is geworden zijn met vereende krachten een aantal "kuilen" in het veld weer uitgevlakt met zwarte grond.

Grote teleurstelling als we onze jaarlijkse proviciale clubsubsidie vanuit Zwolle niet meer krijgen toegewezen: 1500,- gulden was een aantal jaren een fantastische aanvulling op onze clubkas, maar de strengere provinciale regels doen ons de das om, helaas!

Het rommelt bij de K.N.V.v.L. Ontevreden leden hebben zich afgescheiden en op 28 februari de "Nederlandse Bond van Modelvliegers" opgericht. Ikarus stelt zich neutraal op in deze ontwikkelingen.

Van 7 t/m 14 mei is er door een aantal leden weer heerlijk hellinggevlogen in het Sauerland.
Op 22 mei bezoeken diverse leden de modelvliegshow in Harssewinkel. Ook wordt de open dag van vliegbasis Leeuwarden bezocht en een vliegshow in Klausheide.
En dan is er nog de WK schaalmodelvliegen 1994 in Deelen bij Arnhem, waar ook een aantal leden genoten hebben van al het moois dat daar te zien was.

Redacteur Frans heeft de stoute schoenen aangetrokken en een werkend BBS (Bulletin Board), genaamd "Sky High" op de computer gezet. Eigenlijk een voorloper van het latere internetprincipe. Het BBS werkt via telefoonmodems en is in deze beginperiode nog erg traag. Maar er kan "ingelogd" en "gedownload" worden en is helemaal gericht op onze modelvlieghobby en daarmee één van de eerste op dit gebied in Nederland.
Ook schaft hij het Duitse profielplotprogramma aan "Profil-Plot V 1.03" en maakt er een Nederlandse vertaling van in overleg met de programmeur Andreas Höchst.

Op zondag 28 augustus is er ons jaarlijks vliegfestijn met een gezellig (vlieg)spelletjesprogramma, met door Hobby Express gesponsorde prijzen en natuurlijk een heerlijke barbecue tot slot.

Op 5 en 6 november doen we als modelvliegclub mee aan de modelbouwshow in wijkcentrum De Schelfhorst in Almelo, onder leiding van Paul van Barneveld.

 

 

Deelname aan de zeskamp bij Friendship in Dalfsen.

De barbecue op ons modelvliegfestijn smaakte weer uitstekend!

De Chipmunk wordt geïnspekteerd. Van links naar rechts: Theo, Ab en Igo (zomaar een plaatje uit 1995).

 

1995


Ons frekwentiebord krijgt van Marinus Tijink een grondige opknapbeurt.

Ons ledental blijft redelijk stabiel en telt momenteel 48 leden, waarvan 10 leden ook nog het KNVvL-lidmaatschap hebben. Het clublidmaatschap van de KNVvL blijft voorlopig gehandhaafd.

Van 29 maart t/m 2 april is er weer de jaarlijkse modelbouwbeurs in Dortmund. Een aantal clubleden bezoekt deze "Intermodellbau".

Begin mei wordt er weer door een aantal piloten helling gevlogen in het Sauerland, ditmaal bij een club in Wunderthausen. Helaas is er weinig (helling)wind dit jaar.

Op 21 mei doen zes leden mee aan de modelvlieg-zeskamp bij modelvliegclub Friendship uit Dalfsen. Onze zes deelnemers zijn: Egbert Hamberg, Martin Klaassen, Victor Rutten, Ralph Lesscher, Maurice Kemperink en Paul van Barneveld, tevens contactpersoon.
Vier modelvliegclubs doen mee in een vijftal onderdelen: Estafette doellandingen, zandzakjes werpen, loopings vliegen, sleep oppikken en snelstart.

Onze clubavonden op de laatste dinsdag van de maand in café Lenferink te Tubbergen worden helaas niet meer voldoende bezocht. Soms komen slechts 3 à 4 leden opdagen. Speelt het mooie weer ons parten?

Op 11 juni wordt ons jaarlijkse modelvliegfestijn gehouden met af en toe wat drupjes regen, maar ook weer met een lekkere barbecue. Vijftien piloten strijden deze middag om de eer en ook nog wat aardige prijsjes!

Er wordt een informatie-bulletin gemaakt en gedrukt door drukkerij Van Barneveld. Het is de bedoeling om deze folder te verspreiden in modelbouwzaken, buurthuizen, bibliotheken, enzovoorts om meer bekendheid te geven aan de modelvlieghobby en onze club.

Op 28 november houden we een video-avond voor de leden en andere belangstellenden. Door dit te publiceren in de weekkrant "Op en rond de Essen" komen er ook andere geïnteresseerden met onze club in contact.

 

 

Deze zeskamp op ons eigen veldje is helaas door Ikarus verloren, maar het is een reuze gezellige dag geworden.

Slechts een zwart-wit afbeelding van onze eerste website-openingspagina heb ik uit het archief kunnen opduiken.

Het winnende Ikarus-team, weliswaar voor de helft met gastvliegers van modelvliegclub Friendship... Van links naar rechts: Paul van Barneveld, Johnny Weytboer (Friendship), Lex Abrahams (Friendship), Dave Vrielink, Egbert Hamberg en Dick Kinket (Friendship).

1996


Ikarus organiseert dit jaar de zeskamp en wel op zondag 9 juni. Er wordt door meerdere modelvliegclubs "gestreden" in een vijftal diciplines: aerobatic, loopings, zandzakjes droppen, vossenjacht en limbovliegen. Van de vier teams eindigt Ikarus helaas als laatste, maar het is wel een heel gezellige dag geworden.

Inmiddels is "Paul's fotopagina" een vaste rubriek geworden in ons clubblaadje. Paul van Barneveld verzorgt deze 1 of 2 pagina's met foto's van onze modelvliegacties van het afgelopen kwartaal.
Paul is nu ook officieel redactielid geworden.

Op 6 juli is er weer de bekende vliegshow op de vliegbasis Twente, waar een aantal leden natuurlijk ook aanwezig zijn.

Onze club is in het Nederlandse modelbouwtijdschrift "Hobby Bulletin" van juli/augustus gepresenteerd in de rubriek "Modelvliegclub van de maand", met drie pagina's tekst en foto's.

Vanaf september staat Modelvliegclub Ikarus op het World Wide Web en heeft daarmee een eigen internetpagina, als onderdeel van de website van de clubbladredacteur Frans Hoppenbrouwer.
We zijn daarmee één van de eerste modelvliegclubs in Nederland met een eigen website!

Op 13 oktober is er weer een zeskamp, ditmaal bij modelvliegclub Nijverdal. Er doen vijf modelvliegclubs mee: Nijverdal, Friendship Dalfsen, Emmen, Kampen en Ikarus, en zowaar, het Ikarus-team wint!

In december is er in samenwerking met de hoofdredacteur van Hobby Bulletin een overzicht op onze website geplaatst van meer dan 200 adressen van modelvliegclubs in Nederland!
Samen met de website van de Amsterdamse modelvliegclub Icarus (met een "C") van Toine Martens zijn wij de eersten met zo'n overzicht. De KNVvL is nog niet zover. Die zal enkele jaren later met het verzoek komen om onze adressen-database over te mogen nemen...

Onze club ontvangt 200 gulden van de KNVvL, als vergoeding voor het mogen overnemen van ons clubbladartikel met afdrukken van oldtimer cockpitinstrumenten. Wij hebben die afbeeldingen ooit eens uit Herman's oude Engelse tijdschriften gehaald. Een leuk extraatje voor onze clubkas!

Het ledental staat eind van dit jaar op 39. We hebben ook nog 7 donateurs, die onze club belangeloos steunen.

 

 


Onze tweede clubfolder met veel info voor beginners, gedrukt door Paul van Barneveld.

 

Ook dit jaar worden er weer door diverse leden het vliegbrevet gehaald. Hier heeft Frank Reinerink dat zojuist gedaan.

1997


Paul van Barneveld heeft een nieuwe oplage van onze clubfolder gedrukt, ditmaal in drie kleuren: zwart, blauw en rood. Het biedt voor de beginnende modelvlieger veel info en natuurlijk staat er het nodige in over modelvliegclub Ikarus. De folder zal uitgereikt worden aan belangstellenden tijdens onze "open dagen", in modelbouwwinkels, op scholen, buurt- en wijkcentra en bibliotheken.

Hoewel onze modelvliegclub op internet is te raadplegen via een eigen website, heeft nog niet iedereen die mogelijkheid binnen eigen bereik. Daarom wordt het ikarus-nieuws ook gepubliceerd in ons clubblaadje, maar het moge duidelijk zijn, dat het einde voor ons gedrukte clubblad dichterbij komt, naarmate internet zich steeds verder uitbreidt.

Drie Ikarus-piloten doen op 8 mei mee aan de modelvliegshow in Nijverdal: Egbert Hamberg, Richard Nijhof en Paul van Barneveld.

Op 8 juni is er weer een zeskamp, ditmaal in Dalfsen bij modelvliegclub Friendship. Ondanks de af en toe vallende regen wordt er zo veel mogelijk gevlogen en behaalt het Ikarus-team de derde plaats (van de 5 deelnemende teams). De deelnemende Ikaruspiloten zijn: Egbert Hamberg, Richard Nijhof, Ab Schiphorst, Dave Vrielink en Paul van Barneveld. Ook hier aan het slot een barbecue.

Op 5 juli gaan er een aantal Ikarus-piloten naar de jaarlijkse vliegshow van onze luchtmacht in Gilzerijen.

Op zondag 17 augustus vindt er een tweede zeskamp plaats in dit jaar, ditmaal op ons eigen vliegveldje. De activiteitencommissie bestaande uit Paul van Barneveld, Richard Nijhof, Dave Vrielink en Egbert Hamberg hebben alles geregeld, inclusief de barbecue aan het slot. De wedstrijdelementen zijn: loopings vliegen, doellandingen maken, zandzakjes droppen, limbo vliegen en ballon rammen.

Ook dit jaar weer een gezellige Fun-vliegdag voor eigen leden en wel op zondag 5 oktober. Er wordt gevlogen in de diciplines tijdvlucht, doelwerpen van zandzakjes, snelstart en ballon rammen.
Paul van Barneveld wordt eerste, Henry Korte tweede, Frits van Zuilekom derde en Ab Schiphorst vierde. Zij krijgen allen een envellop met (verschillende) inhoud.

Ons ledental is dit jaar gestegen tot 48 personen en daarnaast heeft onze club nog 7 donateurs.

 


Tot zover dit historisch overzicht van onze modelvliegclub IKARUS - Tubbergen, maar het houdt hiermee nog niet op, want vanaf 1998 wordt op onze Ikarus-website het ikarus nieuws bijgehouden, dus is de rest van onze clubhistorie daar te bekijken.