Zender modes



                     Zendermodes 
(bij IKARUS wordt met mode 1 gevlogen)
 


 

Het gaat hierbij om de toewijzing van de zenderknuppels. Aan welke knuppel wordt welk besturingsonderdeel toebedacht?

Er bestaan 4 modi, waarvan mode 1 en 2 het meest gebruikt worden.

Bij Ikarus wordt met mode 1 gevlogen.
Dat is handig om te weten als je bij onze club komt vliegen, want dan kan iedereen elkaars vliegtuig moeiteloos overnemen en zonder problemen besturen als dat gewenst is.
Zenders zijn meestal wel om te zetten naar de verschillende modi, maar de fabrikanten bieden ook al vaak zenders aan met mode 1 of 2.
Voor de verschillende instellingen bij mode 1 t/m 4 volgt hieronder een overzicht:


Tot slot
Ter volledigheid nog even het volgende bij de knuppelbewegingen in mode 1:

  • Het hoogteroer stuurt naar beneden bij het van je af bewegen van de linkerstuurknuppel en dus naar boven bij het naar je toe bewegen.
  • Volgas op de rechterknuppel is naar je toe en stationair (of uit) van je af.
  • Het richtingroer spreekt voor zich: knuppel naar links is een linkerbocht, knuppel naar rechts is een rechterbocht (van achter naar het model gekeken).
  • Als bij de rolroeren de knuppel naar links bewogen wordt gaat het linkerrolroer omhoog en de rechter omlaag. Bij bewegen van de knuppel naar rechts is het net andersom (ook weer van achter naar het model gekeken).
  • Als er met een model gevlogen wordt zonder rolroeren dan wordt het richtingroer op de rechterknuppel gezet (dus die van de rolroeren). Zodra men overstapt op rolroeren komen die weer op de rechterknuppel. Dat lijkt verwarrend, maar is het niet, omdat bij een model met rolroeren de bochten met de rolroeren worden gevlogen, soms gemixt met een beetje richtingroer. Het richtingroer wordt dan hooguit nog gebruikt als hulp bij het opstijgen en landen.