Nieuws 2014


Zaterdag 6 december 2014
Koud en veel condens

Ook op deze dag is het akelig koud op ons veldje. Toch zijn er nog enkele modelpiloten komen vliegen. Zij kunnen vanaf vandaag zowaar hun verkleumde vingertjes warmen in ons onderkomen, waar vandaag een klein gashaardje is geïnstalleerd.
Voor nog geen 80 Euro heeft het bestuur met algemene stemmen besloten deze aanschaf te doen en Han Daniëls heeft de aanschaf geregeld.
Het kacheltje brandt op gas (Paul Weierink heeft de gasfles zolang ter beschikking gesteld) en er zit een katalysator in die koolmonoxide neutraliseert. Voor het kooldioxidegehalte zit er een sensor in die het kacheltje uitschakelt bij een te hoog CO2-gehalte.
Op stand 1 wordt het in ons onderkomen al behaaglijk warm!

 


Wil moet zijn Kadett afzemen, omdat er veel condens op neerslaat. In de verte zie je de mistdampen al ontstaan...

Binnen in ons onderkomen is het inmiddels behaaglijk warm.

Zaterdag 29 november 2014
Koud, maar toch vliegen...

Het was slechts 3 graden boven nul, maar wel droog en een vaag waterig zonnetje. Een zacht briesje deed het nog kouder aanvoelen, maar toch werd er gevlogen met dikke jassen, wollen dassen en mutsen en met verkleumde vingertjes aan de zenderknuppels.
Totaal 11 piloten waren aanwezig om warm te worden genoten we van een heerlijke bak koffie met koek. Ons onderkomen blijkt dan een gezellige ruimte, waar eigenlijk alleen nog een bescheiden kacheltje ontbreekt.

 


De beide Calmato's van Paul en Jaap naast elkaar. Ze vlogen prima. Binnenkort een derde Calmato op ons veld?...

Een warme bak koffie met koek doet wonderen tegen de kou!

Zondag 23 november 2014
Een late, mooie novemberdag

Ja, het is bijna Sinterklaas,
Maar vandaag is de zon nog de baas.
Kijk ze daar nu eens allemaal staan,
De grote achter, de kleintjes vooraan.

Intensief wordt er gesleuteld
Door Jeroen en alleman;
Waarom slaat die verd...viertakt nu niet an!

Brent vliegt al net als Nick,
Zij hebben beide dezelfde kick!
Rechtuit vliegen gaat hen wat moeilijk af.
Bij het zien van hun vliegfiguren staat iedereen echter paf.

Tsonge jonge...wat beleeft Ikarus toch dit jaar?
Een trekkeronderkomen en een eigen home was ook in NO Time klaar!
En JAAAA, uiteindelijk lukte het ook met een toegangshek zowaar.

Peter Wicherink.

 

 

Donderdag 13 november 2014
Novemberzon

Zo was het vandaag,
Het weer was beslist geen plaag.
Zelfs de wind was geen spelbreker
Wel mocht de zon wat bleker.
Natuurlijk zijn er mensen met tijd in overvloed
Die komen dus op zo’n zonnige dag met spoed
Naar onze prachtige mini-airport
Waarvan nu zelfs de toegangspoort
In het landschap is verwerkt.
Ja…ons clubje is knap en sterk.

Peter Wicherink.

(p.s. ik ben maar vast aan het oefenen voor de komende tijd)


Zaterdag 8 november 2014
Laatste klusdag voor de winter

Ook al lijkt het er nog niet erg op: de winter komt er aan. En er moesten nog enkele klusjes worden afgemaakt voordat Koning Winter toeslaat.
- Het poten van laurierstruiken achter ons onderkomen.
- Het aanbrengen van een afvoergoot met afwatering in een regenton.
- Een modellentafel op het terras plaatsen.
- Een extra contragewicht aanbrengen aan ons toegangshek.
Via een nieuwsbrief, een oproep via de Ikarus-groeps-App en de persoonlijke inzet van Han Daniëls, die dit keer deze gezamenlijke klusdag coördineerde, stonden er ruim 10 man om 9:00 uur paraat om de handen eens even flink uit de mouwen te steken. 


Op de kwekerij worden de gesponsorde laurierstruiken uitgezocht en uitgestoken.

Vervolgens in de aanhanger gezet.

En dan worden ze keurig op rij achter ons onderkomen gepoot.

Klaar, inclusief de regenton. Over enkel jaartjes zal ons onderkomen volledig in het (wintervaste) groen zijn opgenomen.

Even pauzeren voor een lekkere bak koffie!

Daarna staat ook de modellen-werktafel op zijn plek, een handige voorziening, door Han Daniëls geregeld.

De werktafel spaart onze ruggen en wordt natuurlijk direct in gebruik genomen.

Aan ons toegangshek komt een extra contragewicht en gaat nu moeiteloos open en dicht.

Na gedane arbeid kan er nog heerlijk gevlogen worden, o.a. met deze Fieseler Storch van Ton Butterhof.

Zaterdag 25 oktober 2014
Het toegangshek voltooid

Vandaag moet het eikenhouten toegangshek afgemaakt worden. Harald heeft daarvoor de kettingzaag meegenomen om de bovenboom "dunner" te maken en daarmee het gewicht aanzienlijk te verminderen. Het hek moet namelijk straks eenvoudig door één man te openen en te sluiten zijn.
Hij krijgt hulp van Marcel en samen klaren zij de klus, zodat aan het eind van de middag er een prachtig landelijk toegangshek staat, inclusief de al eerder aanwezige eiken Ikarus-naamplank.


De bovenboom is eerst met de kettingzaag stevig afgeslankt.

Vervolgens worden de vertikale stijlen en de plankdelen aangebracht.

En dan is ons toegangshek klaar. Een plaatje, nietwaar? Mooi gedaan heren!
Na verloop van tijd zal het eikenhout nog mooi vergrijzen.

Vrijdag 10 oktober 2014
Het toegangshek in de maak...

Eigenlijk zouden een aantal Ikarus-piloten op dit moment heerlijk helling gevlogen hebben in het hellingrijke Sauerland rond het plaatsje Hesborn. Maar het weekend is gecanceld, omdat het daar momenteel erg slecht weer is met veel regenbuien, iets wat je je bijna niet kunt voorstellen als je het heerlijke herfstzonnetje voelt in ons eigen landje op deze vrijdagmiddag.
Het is dan ook begrijpelijk, dat een aantal leden van deze nood een deugd gemaakt hebben en begonnen zijn met de opbouw van het nostalgische eiken toegangshek bij de ingang van ons veld .
Verkijk je er niet op, het is nog een hele klus maar het vordert gestaag!


Boren en hakken van de gaten in de bovenboom voor de vertikale hekstijlen.

Een arbeidsintensief werk.

Rond een uur of vijf 's middags staan de beide hoofdstaanders diep in de grond met de bovenboom er bovenop.

Deze contragewichten lijken te willen "wippen".

Egbert is zich onbewust dat de paashaas al in het land is!... Paul kon het niet laten!

Foto's: Richard Nijhof.


Zaterdag 4 oktober 2014
Nog steeds lekker nazomerweer!

Het was zaterdag weer even best gezellig.
Doet toch wel wat, zo'n onderkomen.
Het is bijna niet te geloven wat er dit seizoen tot stand is gebracht.
Maar ja, je ziet het toch elke keer maar weer als je op ons mooie vliegveldje komt.

Peter Wicherink.

 

's Morgens is er nog wat geklust, maar 's middags na de "veldlunch" wordt er weer heerlijk gevlogen.
Hoe lang zal deze zomer nog duren?... 

 

Foto's: Peter Wicherink


Zaterdag 27 september 2014
Verwend met alweer prima weersomstandigheden

Eén van de zaken die we onlangs op onze bestuursvergadering hebben besloten is de aanschaf van een landelijk toegangshek voor ons veld.
Dat kwam mede doordat we het voor een heel speciaal prijsje konden krijgen, maar dan moesten we het wel zelf in elkaar zetten.

En zo kwam het dat vanmorgen, toen het zelfs nog wat mistig was, Paul en Jeroen al druk in de weer waren om ons nieuwe toegangshek bij de houtzagerij op te halen.
Zij moesten daarvoor een lange aanhangwagen regelen, want hout met lengtes tot 6 meter vervoer je niet zomaar op een standaard aanhangwagentje.

Straks zijn we dus verlost van die rood/witte plastic ketting en staat er een fraai landelijk eikenhouten toegangshek. Er moet nog wel "even" geklust worden, maar dan heb je ook wat moois, nietwaar?!

 


Hier wordt de bovenboom op de aanhanger gelegd.

Het eikenhouten hek is in zijn onderdelen op ons veld gearriveerd.

Een voorbeeld van een soortgelijk hekwerk, om een idee te krijgen hoe het er straks bij ons gaat uitzien.
En als de mist in de loop van de ochtend helemaal wegtrekt wordt het een prachtige dag en komen er 's middags vele gretige modelpiloten naar ons vliegveldje.
Uiteindelijk werden het er 14 en dat ze genoten hebben moge duidelijk zijn!
Bert had helaas pech met zijn Vicomte. De regelaar ging tijdens de vlucht in rook op waardoor het toestel crashte en veel schade opliep. Sterkte met de reparatie, Bert!
 

Een behaaglijk zonnetje en nauwelijks wind.

Er wordt ook nog het nodige geknutseld, o.a. door Marcel aan ons lipo-oplaadsysteem.

Langzaamaan vult zich het veld met auto's en modellen.
Zie ik daar rechts zelfs een kinderwagen?...

Ralph in de weer met zijn Yak 54.

Het wordt gezellig druk op ons veldje.

Jaap Greve heeft een compacte "stalling-standaard" voor zijn modellen gemaakt.

 


Maandag 22 september 2014
Instructeursgroep uitgebreid met Richard Nijhof

Om de bestaande instructeurs wat meer te ontlasten hebben we Richard bereid gevonden om zich ook bij de instructeursgroep te voegen.
Richard is een ervaren modelpiloot, die alle "ins en outs" van onze modelvliegsport kent en heel goed de beginnende modelpiloot kan begeleiden.

Op onze instructeurs-pagina zie je alle instructeurs nog eens op een rijtje met hun bevoegdheden.

Wil je zeker zijn van instructie, bel dan de betreffende instructeur even op, zodat je samen het een en ander kunt afspreken.

Op de foto zie je Richard met zijn nieuwste model, uitgerust met een boxermotor, die hij daar laat inlopen samen met Harald.


Zaterdag 20 september 2014
Paul Heerink haalt ook zijn vliegbrevet

Er zijn al heel wat brevetten gehaald dit jaar. En hier is er al weer eentje. Aspirantlid Paul Heerink uit Ootmarsum loopt eigenlijk al een behoorlijk tijdje mee op ons Ikarus-veldje en heeft in die periode het vliegen al aardig onder de knie gekregen, zo aardig zelfs, dat Egbert hem vandaag de verplichte figuren voor het brevet heeft laten vliegen. En dat ging helemaal goed, zodat we er al weer een zelfstandig vliegende piloot bij hebben.
Gefeliciteerd Paul!
Nu nog even de nodige aanmeldings-papperassen invullen, naar Herman sturen en dan kan jij ook officieel als lid op onze webpagina ingevoerd worden. Je bent daarmee ons 46ste clublid.


Om misverstanden te voorkomen bij nieuwe aanmeldingen:
Ikarus kent al enige tijd een ledenstop. Slechts een aantal aspirantleden kunnen nog definitief lid worden, zoals Paul hierboven. Het bestuur bepaalt wanneer de ledenstop eventueel opgeheven wordt.
Alle clubleden zijn hiervan al in het verleden op de hoogte gebracht via onze nieuwsbrieven.


Zondag 14 september 2014
Zeer geslaagde Fun-vliegdag

Ja, het was een zeer geslaagde fun-vliegdag. En dat kwam niet alleen door het fraaie weer, dat ondanks de voorspelling van een regenkans, droog bleef, nauwelijks wind kende en later met een zonnetje behaaglijk warm bleef.
Nee, het was gewoon gezellig met 14 Ikarus-piloten, meegebrachte familieleden, appeltaart, koffie en aan het eind een lekker broodje hamburger en braadworst!
Met de appeltaart werd meteen ons onderkomen "officieel geopend" en wat is het mooi en kompleet geworden door inzet van velen en enkelen in het bijzonder!
En nog steeds worden er details toegevoegd. Laten we er vooral van genieten samen met onze hobby, het modelvliegen!

Dat modelvliegen liep deze dag op rolletjes. Organisator Harald, geassisteerd door vrijwillig jurylid Arjen, had alles keurig in de hand en onderdeel voor onderdeel werd door de deelnemers volgordelijk afgewerkt.
Het inschatten van twee minuten vliegen werd door velen vrij aardig gedaan, ook al waren er uitschieters naar een dubbele tijd.
De doellanding werd door één van de piloten met de neus tegen de stip gedaan, terwijl anderen diezelfde stip op een heel andere plek zochten. Natuurlijk werd er veel gelachen bij de prestaties van de piloten, die er zelf gelukkig ook vooral lol in hadden.
Bij het limbo-vliegen werden diverse technieken gebruikt, waarbij Richard de show stal door met zijn FunCub zowel normaal als in rugvlucht drie maal onder de meterlijn te vliegen!
Tussendoor werd er ook gewoon "vrij" gevlogen en zo kon iedereen aan zijn trekken komen.

Uiteindelijk kwam er dan natuurlijk ook een winnaar uit voort (Richard), een tweede plaats (Jos), een derde plaats (Egbert) en een troostprijs voor Brent, die overigens indrukwekkende vliegkunsten liet zien met zijn Swift.


Jeroen gaat hier de koffie met appeltaart uitdelen en opent daarmee officieel ons nieuwe onderkomen!

De modellen liggen inmiddels klaar voor het spelprogramma.

Hier probeert Herman zo dicht mogelijk bij de twee minuten vliegtijd te komen.

Inmiddels hebben zich ook al een aantal belangstellende dames gemeld...

Na het spel-programma is het "vrij vliegen" en start Jeroen met hamburgers en braadworstje op de barbecue. Heerlijk!

Er wordt naast het vliegen natuurlijk ook het nodige met elkaar gekuierd.

En dit is toch een prachtig plaatje van een gezellige en goed draaiende modelvliegclub!

 

 

 

 

 

 

 

Jasper krijgt hier zijn vliegbrevet uitgereikt door Paul.

En terwijl Jeroen de hamburgers en braadworstjes heerlijk bruin aan het bakken was vloog Jasper alle figuren voor zijn vliegbrevet, dat hem tenslotte met plezier door Paul werd uitgereikt. Gefeliciteerd Jasper!

Er werd trouwens ook nog een maiden-flight gevlogen door Jeroen met zijn fraaie schaalkist Lancair ES, altijd een spannend moment, waarbij Jeroen heel dapper de vlucht zelf uitvoerde en dat ook nog zonder schade. Bravo!

Jammer dat geen van de uitgenodigde sponsoren deze dag heeft bezocht, want dan hadden ze kunnen zien dat hun bijdrage goed terecht is gekomen en tot een fraai resultaat heeft geleid. Maar wie weet, wippen ze op een ander moment nog eens bij ons langs. Ze zijn altijd welkom.

 

Van de broodjes hamburger en braadworst werd gretig gegeten en zo kon deze dag zelfs met een gevuld maagje afgesloten worden en kon iedereen terugkijken op een zeer geslaagde fun-vliegdag.


Voor hen, die zich nog in de uiteindelijke scores willen verdiepen, volgt hieronder een overzicht.
De puntentelling bij de onderdelen was als volgt:

Tijdvlucht - vliegtijd zo dicht mogelijk bij 120 seconden.
30 punten tussen 110 en 130 seconden
20 punten tussen 100 en 140 seconden
10 punten tussen 90 en 150 seconden
0 punten bij tijden minder dan 90 seconden of meer dan 150 seconden

Doellanding - zo dicht mogelijk landen bij stip en lijn.
30 punten tussen 0 en 0,50 meter
20 punten tussen 0,50 en 2,00 meter
10 punten tussen 2,00 en 5,00 meter
0 punten bij meer dan 5,00 meter
Land je binnen 100 cm links of rechts van de witte lijn dan levert dat 10 extra op.

Limbo-vliegen - vlieg zo laag mogelijk langs paal met merken op 2 en 1 meter hoogte.
20 punten bij vlieghoogte onder de 1,00 meter
10 punten bij vlieghoogte tussen de 1,00 en 2,00 meter
0 punten bij vlieghoogte boven de 2,00 meter of voortijdige landing

De prestaties van deze dag nog even op een rij:

Naam: Tijdvlucht - 120 sec. Doellanding Limbovliegen (3 pogingen) Totaal
punten
tijd punten afstand
tot stip
binnen
100 cm
van lijn
punten doorkomst onder de
2 of 1 meter
punten
Richard 141 10 0 - 0,5 m ja 40 (30 + 10) 20 + 20 + 20 = 60 110
Jos 150 10 0 -0,5 m ja 40 (30 + 10) 20 + 20 + 10 = 50 100
Egbert 117 30 2 - 5 m nee 10 10 + 20 + 20 = 50 90
Brent 187 0 0 - 0,5 m ja 40 (30 + 10) 20 + 10 + 20 = 50 90
Harald 130 30 0,5 - 2 m nee 20 0 + 20 + 0 = 20 70
Albert 133 20 0 - 0,50 m ja 40 (30 + 10) 0 = 0 60
Frans 127 30 > 5 m nee 0 10 + 0 + 20 = 30 60
Peter 242 0 2 - 5 m nee 10 10 + 0 + 20 = 30 40
Niels 148 10 0,5 - 2 m nee 20 0 + 0 + 0 = 0 30
Nick 222 0 0,5 - 2 m ja 30 (20 + 10) 0 + 0 + 0 = 0 30
Jeroen 181 0 > 5 m nee 0 0 + 0 + 10 = 10 10
Paul 214 0 > 5 m nee 0 0 + 0 + 0 = 0 0
Herman 89 0 > 5 m nee 0 x 0 0


x = niet deelgenomen aan dit onderdeel vanwege motorische pech, crash of ongeschiktheid van model.


Zaterdag 13 september 2014
Niels haalt ook zijn vliegbrevet

Op deze mooie zonnige zaterdagmiddag, de dag vóór onze fun-vliegdag, haalt Niels, de zoon van Richard, ook nog eventjes zijn vliegbrevet.

Het zat er natuurlijk al wel aan te komen, want zijn instucteurs waren er al klaar mee.
Niels gaat natuurlijk ook lid worden van Ikarus, want dat is nog niet officieel geregeld, maar binnenkort komt ook hij in ons ledenbestand te staan.

Welkom, Niels en gefeliciteerd met je brevet!


Woensdag 10 september 2014
Bij de ingang van ons veld

Vanavond is dit fraaie landelijke naambord bij de ingang van ons veld geplaatst.
Onze clubnaam, logo en oprichtingsdatum staan vermeld, alsmede de afbeelding van een model. En dat alles op een eikenhouten plank.
Han Daniëls heeft dit naambord gesponsord gekregen, waarbij de sponsor de wens heeft geuit om niet genoemd te willen worden en dat respecteren wij natuurlijk!
Maar mooi is het wel! Dus namens heel Ikarus: Sponsor, dank voor dit fraaie cadeau!


Zondag 7 september 2014
De jeugd heeft de toekomst

Ook op deze rustige zondagmiddag wordt er natuurlijk gevlogen op ons veldje.
En dan doet het ons bijzonder deugd om ook de jeugd te zien vliegen.
Het zou leuk zijn voor deze jongens dat er nog wat meer leeftijdgenootjes bij zouden komen.
Wie weet, steken ze hun vriendjes wel aan...!

 


Brent van Marle, op de achtergrond, kennen we al.
Op de voorgrond de zoon van Richard: Niels, het volgende jeugdlid (???).

Mooi toch, die twee zo samen aan het vliegen!?

Zaterdag 6 september 2014
En alweer zo'n heerlijke vliegdag

Het houdt deze zomer maar niet op met mooie vliegdagen. Deze zaterdag is er weer zoeen en er zijn danook veel piloten naar ons vliegveldje gekomen. Ook gastvlieger Martijn (van de Ikarus-App) is er dit keer bij en laat zijn zwever door Harald omhoog slepen. Vervolgens blijft hij heel lang in de lucht, waarbij helaas niet geklokt is, maar het is waarschijnlijk meer dan drie kwartier geweest!
Er wordt dus weer heerlijk gevlogen, zwevers omhoog gesleept en er wordt zelfs weer een vliegbrevet gehaald. Han Daniëls is ditmaal de gelukkige. Hij had al zijn zweefbrevet en nu dan ook zijn brevet voor motorkisten. Gefeliciteerd, Han!


Het fraaie nazomerweer trekt veel piloten naar het veld.

Gastvlieger Martijn vliegt met zijn omhoog gesleepte zwever zeker zo'n drie kwartier voordat ie weer landt en moet er gewoon even bij gaan zitten.

Han Daniëls krijgt hier zijn welverdiende vliegbrevet voor motorkisten uit handen van Paul.

De Bergfalke van Egbert vliegt hier aan voor de landing.

Dinsdagavond 2 september 2014
Brent haalt vliegbrevet! (en nog wat andere nieuwtjes)

Het kon natuurlijk niet uitblijven dat ons talentvolle jongste clublid, Brent van Marle, zijn vliegbrevet zou halen!
En vanavond was het dan zover.
Brent vloog alle verplichte figuren, die nodig zijn voor het A-brevet motorvliegen, met speels gemak onder het toeziend oog van instructeur Harald en de nodige andere ikarus-piloten.
Van harte proficiat, Brent! Jij bent met je 10 jaar de jongste Ikarus-piloot ooit met nu al het vliegbrevet op zak. Een heel knappe prestatie.
En nou nog proberen niet meteen naast je schoenen te lopen, maar dat zit bij jou wel goed, dacht ik zo!


Harald overhandigt hier het vliegbrevet aan een stralende Brent. Wat een plaatje, hè?!

We hebben inmiddels 12 Volt stroom vanaf 2 zware loodaccu's van 120 Ah per stuk. Vanaf de twee metalen strips kunnen we nu onze lipo's opladen.


Ook op stroom draait inmiddels onze bewakingscamera.
Met deze draadloze webcam kunnen we nu thuis bekijken wat er op ons veld gebeurt!

Inmiddels zijn ook de meubels van Egbert gearriveerd en zouden we in ons onderkomen nu ook kunnen vergaderen.

Foto's: Paul Weierink


Woensdag 27 augustus 2014
Wat een heerlijke vliegdag!

Na een periode van wat minder weer is het deze dag helemaal top!
Prima temperatuurtje van zo'n 23 graden, enkele vriendelijke wolkjes aan de blauwe hemel en vrijwel windstil weer. Wat wil je nog meer?
Dan vlieg je zo'n dag door tot bijna 21:00 uur, ook al valt dan de schemering in en kruipen de mistflarden het veld op!
Bovendien worden er op deze dag twee brevetten gehaald: Edwin Schildkamp en Jesse ten Dam mogen nu zelfstandig vliegen op ons vliegveldje. Prima werk, heren! Gefeliciteerd.

Wil Domingo en Ton Butterhof inspecteren een model, zonder acht te slaan op een ander (blond) model. Wie zou deze dame zijn?

Egbert reikt hier het vliegbrevet uit aan Edwin.

Ook Jesse ten Dam behaalt vandaag zijn vliegbrevet. Harald feliciteert hem daarmee.

Han Daniëls heeft zijn kist weer helemaal compleet inclusief een uitgebreide led-verlichting. Erg mooi, Han!

Nick is aan het hoveren met zijn shockflyer, terwijl de avond valt en de mistflarden het veld opkruipen.

Jasper van Benthem krijgt van Paul ook nog even een laatste instructie-les. Daarna is het echt te donker geworden.


Foto's: Jan Bouke Zijlstra


Maandag 25 augustus 2014
Nieuwe modellen...

Natuurlijk komen er ook nieuwe modellen bij.
Richard is bijzonder blij met zijn nieuwste aanwinst, de dubbeldekker "Beast", die uitgerust met een krachtige elektromotor alles doet wat de piloot wil en een mooi strak vliegbeeld laat zien.
Misschien wel nog blijer is Brent, ons jongste clublid, met zijn Funcub. Hier poseert hij nog met zijn nieuwste kist in de achtertuin, maar binnenkort gaat hij die natuurlijk zelf vliegen, want dat Brent een vliegtalent is hebben we al kunnen zien op ons vliegveldje!


Zaterdag 23 augustus 2014
En weer wordt er geklust op ons veldje...

Al vanaf 's morgens een uur of tien zijn er weer een aantal klussers op ons veldje present om het laatste stuk bestrating aan te leggen: de plek waar onze trekker met maaicombinatie komt te staan.
Er is een trilplaat geregeld en er wordt ijverig gewerkt. 's Middags komt er wat meer hulp van andere piloten.
De foto is kort na twee uur 's middags gemaakt en er moet nog maar een klein stukje bestraat worden. Komen we uit met de klinkers?
Een pluim voor deze ijverige alleskunners!


Vrijdag 22 augustus 2014
Een bouwdoos van bijna een kwart eeuw geleden...

Zo heel af en toe tref je ze nog aan, vergeten in een hoekje ergens op een zolder, een bouwdoos van een modelvliegtuig uit lang vervlogen dagen: van die "ouderwetse" bouwdozen uit een tijd toen iedereen zijn volledig houten model nog zelf moest bouwen.
Er werd dan maanden lang ijverig geploeterd op zo'n project en je wist dan uiteindelijk precies hoe alles in elkaar zat en waarom.
Als liefhebber van dit "ambachtelijke" bouwen had ik enige weken geleden het geluk om tegen zo'n "vergeten" bouwdoos aan te lopen. Het is een bijzonder aardig prestatiezwevertje (spanwijdte 2200 mm) van Simprop uit het voorjaar van 1991: de Excel.
De bouwdoos is nog volledig in originele staat en dus een echt kolfje naar mijn hand. Wie wil zien hoe ik dit model ga bouwen kan dat bekijken op de pagina's onder de knop "bouwprojecten" bij het project Excel.

Frans Hoppenbrouwer


Donderdagmiddag 14 augustus 2014
De 10 Ikarus-Swiftjes zijn klaar, dus vliegen maar...!

Paul heeft alle onderdelen aan de bovenkant van het model geplaatst. Een praktische en veilige keus.

Wie het bouwproces van de 10 Ikarus-Swiftjes heeft gevolgd of de nieuwsbrieven heeft gelezen zal weten, dat de 10 eigenbouw Swiftjes klaar zijn.
Een aantal is al bij het betreffende clublid terecht gekomen en de eerste heeft inmiddels al zijn "maiden-flight" gemaakt.
Het zal niemand verbazen, dat Paul al een dag nadat hij het model bij mij had opgehaald er mee de lucht in ging. Hij was daarmee sneller dan de maker van de 10 swiftjes zelf!
Gevlogen werd er in Ootmarsum op "De Bult" en Paul was super tevreden over het vlieggedrag: "Hij vliegt als vergif. Heel erg wendbaar en ook stabiel!"
Om geen schade bij het landen te krijgen en geen lipo's in de lucht te verliezen heeft Paul alles aan de bovenzijde van het model ingebouwd. Het is in ieder geval verstandig om ten minste de servo's met hun stuurstangen aan de bovenzijde in te bouwen.
In Paul's model zitten ook een paar heldere led-lampjes ingebouwd. Erg leuk, vooral in de schemering.
Het model wordt wit aangeleverd en het is aan iedere piloot zelf gegund om er wat frisse kleuren op te zetten.

Frans Hoppenbrouwer

Uiteraard kun je het model "opsmukken" naar eigen inzicht met spuitbus en/of oracover. De servo's zitten hier aan de bovenkant.

Er is met mijn mobieltje ook een kort filmpje van deze eerste vlucht gemaakt:
Ikarus-Swift - Maidenflight


Woensdagavond 13 augustus 2014
Klussen en vliegen

Het is bijna vast ritueel. Ook op deze avond wordt er weer volop geklust.
Er worden allerlei klusjes gedaan waaronder de afwerking van het laminaat in het ingangshalletje, plinten worden aangebracht, deuren ingekort en gangbaar gemaakt, en er worden zelfs door een meegekomen dame alle ramen gelapt, van binnen en van buiten.
Ook dit zijn gezellige avonden en daar gaan we dus nog even mee door totdat alles klaar is.

En natuurlijk is er ook nog een beetje gevlogen aan het eind van de avond en natuurlijk nog wel vóór 21:00 uur. Het was daarbij erg leuk om bij de invallende schemering de felle lampjes in Jeroen's model te zien.

Trouwens, Ton had die hele middag gevlogen en voortdurend behoorlijk veel thermiek gehad.

 


Han lijmt de door Egbert gezaagde plinten tegen de wand.

Het is een drukte van belang bij ons onderkomen met allemaal klussers, maar er werd later toch ook nog even gevlogen.


Zaterdag 9 en maandag 11 augustus 2014
Voortgang laminaat leggen en een nieuwe aanwinst

Het is op zaterdag behoorlijk winderig met zo af en toe echte rukwinden. En als er dan toch niet gevlogen kan worden ga je gewoon wat laminaat leggen! Nadat de grootste ruimte in ons onderkomen al met succes "gelaminateerd" was, is nu het keukenhoekje bij de ingang aan de beurt. Volgende week waarschijnlijk de berging nog.
Aangezien er voldoende laminaat voorhanden is, neemt Egbert de nodige delen mee om daar plinten van te zagen.
Het komt er allemaal prachtig uit te zien!

Jeroen heeft overigens een nieuwe aanwinst bij zijn bestaande vloot gevoegd: een prachtige Lancair ES, waarvan we de specificaties waarschijnlijk binnenkort op het veld te horen krijgen.

Jeroen en Han druk in de weer bij het paszagen van het laminaat.

Ook het keukenhoekje wordt keurig met laminaat afgewerkt.


Egbert neemt een aantal laminaatstroken mee en zaagt daar 7 cm hoge plinten van. 

En hier de nieuwe aanwinst van Jeroen: een prachtige Lancair ES, geshowd door zijn zoon.

 


Zaterdagmiddag 2 augustus 2014
Gezellig druk op ons vliegveldje bij meer dan 30 graden.

Het is weer eens zo'n lekkere warme vliegdag en er zijn dan ook een flink aantal piloten naar ons vliegveldje getogen. Jan Bouke Zijlstra maakte er een korte foto-impressie van.
Er wordt gekletst, gevlogen, gesleept en er worden lesvluchten gemaakt.

Op de tweede foto zien we Egbert in zijn achtertuin "showen" met zijn nieuwste aanwinst, een Ka8B met een spanwijdte van 3,50 meter, voorzien van remkleppen, sleepkoppeling en lierhaak. Binnenkort op ons veld, Egbert?

Het sleeptoestel wordt nader bekeken.

Egbert's nieuwste aanwinst: een Ka8B.

 


Zaterdagmiddag 26 juli 2014
Nick Weierink vliegt zijn Yak 54 voor het eerst

Nick's grootste wens is in vervulling gegaan. Hij wist via een Duitse eigenaar aan een Yak 54 van Pilot te komen.
Samen met zijn vader haalden ze hem uit Duitsland op en nu moet deze fraaie kist zijn maidenflight maken met Nick aan de knuppels.
 

 

Naam: Yak 54   Merk: Pilot RC
Spanwijdte: 2240 mm   Lengte: 1960 mm
Gewicht: 7,9 kg
(zonder brandstof)
  Motor: 50 cc DA50
(benzine)
Propeller: 23 x 8
Menz/Mejzlik
     
Servo's: 5 x Graupner DES 707 BB MG (16 kg servo)
1 x Hitec HS 7954 SH (23 kg servo)

Jaap Greve maakt van deze eerste vlucht een mooie HD-video:

 Maidenflight van Nick's Yak 54

 


Donderdagmiddag 24 juli 2014
Windveren aangebracht en groenafval weggebracht


Harald en Wil brengen aan weerszijden van de overkapping windveren aan.

Zo worden de golfplaten op het dak keurig opgesloten.

Harald en Wil gaan gewoon door met klussen en brengen vandaag aan weerszijden van de overkapping windveren aan om het opwaaien van de golfplaten te voorkomen bij al te sterke windvlagen.
Te zijner tijd zal een likje verf op deze windveren zeker niet misstaan, dus wie nog wat wil schilderen meldt zich maar. Hoe meer leden zich inzetten voor de diverse klusjes hoe sneller het allemaal klaar komt. Harald en Paul zijn daarvoor bij voorkeur aanspreekbaar.

Komende week zal ook de bestrating onder de trekker-overkapping aangebracht worden en dan is het meeste werk, op wat kleinigheden na, klaar. Paul heeft daar al een stratenmaker voor geregeld. We hebben alleen wat mensen nodig om de stenen aan te voeren, die nu nog op een hoop op het grasveld er voor liggen.

Onze aspirantleden Jesse en Jasper hebben zich ook verdienstelijk gemaakt bij al het kluswerk, dat verricht moest worden. Zij zorgden er o.a. voor dat al het snoeihout en de gerooide laurierstruiken afgevoerd werden, zodat ons terrein er weer schoon en opgeruimd uitziet.
Bravo, heren! Jullie zijn van harte welkom als ikarus-lid, waarmee het ledental de 40 inmiddels ruim gaat passeren!

Tal van leden hebben zich inmiddels ingezet voor de tot standkoming van dit geheel en dat onder leiding van een paar "kar-trekkers", die maar door blijven gaan. Geweldig!

 


Hier de laatste aanhanger vol met (houtafval) die door Jesse en Jasper wordt afgevoerd.

 


Dinsdagmiddag 22 juli 2014
Golfplaten aangebracht

Harald, Richard en Wil gaan deze middag onverdroten voort met de afbouw van ons onderkomen.
Op deze al weer warme dag brengen zij de polyester dakgolfplaten op de constructie van de trekkeroverkapping aan. Ook een stukje terras is overkapt zodat we straks, als er plotseling een buitje regen valt, de modellen snel droog kunnen leggen en zelf het onderkomen in kunnen om te schuilen.
Nu nog wat bestrating onder de trekkeroverkapping en dan kan de hele maaicombinatie weer mooi droog gestald worden.


De eerste rol golfplaat wordt aangebracht.

En zo gaat het verder...

Wil verzorgt hier het vastschroeven van de platen.

Onder de overkapping ligt het zandbed al klaar om bestraat te worden met de klinkers op de voorgrond.


Na het aanbrengen van de golfplaten heeft Harald blijkbaar nog energie genoeg gehad om ook nog even het hele veld met de handmaaier onder handen te nemen.... (of was Peter in de buurt???).

Wederom een pluim voor deze harde werkers!

Foto's: Richard Nijhof.

Zie je het al voor je?
Straks op onze funvliegdag (op 14 of 21 september) kunnen we optimaal genieten van ons onderkomen en bijhorende faciliteiten.

Wie niet vliegt zit dan op het terrasje voor ons onderkomen met een heerlijk koel glas fris (geen alcohol voor de piloten!).
De aangeschafte bouwhekken schermen terras, onderkomen en auto's veilig af van de vliegende modellen.

 

 


Zaterdag 19 juli 2014
Weer twee vliegbrevetten er bij!

Ondanks de grote hitte (34 graden!) zijn er op deze zaterdag toch een aantal piloten op ons vliegveldje en er wordt zelfs door twee piloten brevet gevlogen! Om bij deze hitte toch nog wat in de schaduw te kunnen zitten heeft Jeroen een groot zeil meegenomen en tijdelijk over de overkapping gespannen.
Nadat kandidaatpiloten Theo Platvoet en Ralph Lesscher de verplichte figuren met goed gevolg hebben gevlogen kan Paul met veel genoegen aan beide heren het vliegbrevet uitreiken.

Theo krijgt van Paul zijn brevet.
En hier beschikt ook Ralph over zijn "papiertje".


Theo Platvoet:
Theo kon eigenlijk al vliegen, maar was een andere mode gewend. Hij heeft er voor gekozen mode 1 van Ikarus te gaan vliegen en dus moest hij een aantal "automatismen" afleren en zich nieuwe aanleren en dat is altijd erg lastig en tijdrovend. Dat het hem uiteindelijk goed gelukt is bewees hij tijdens zijn brevetvliegen. Erg knap. Proficiat Theo!
Ralph Lesscher:
Ralph is sinds kort weer lid geworden van Ikarus. De oudere leden in onze club kennen Ralph nog wel uit de tijd dat hij vanaf eind jaren '80 tot begin jaren 2000 lid was van Ikarus en zich razend snel ontwikkelde tot een zeer bedreven modelpiloot.
In het historisch overzicht van onze club kun je Ralph terugvinden in 1993 en 2001 met 50 cc toestellen (Pitts Special dubbeldekker en een Extra). Ralph had natuurlijk toen ook al lang zijn brevet op zak en hielp andere piloten als dat nodig was.
Vanwege zijn werk, Ralph werd verkeerspiloot in de burgerluchtvaart, verhuisde hij naar het westen van ons land, bleef nog lang donateur, maar is dus nu terug in Twente en wilde maar al te graag het modelvliegen weer oppakken, ook al omdat zijn zoon daar inmiddels ook interesse voor heeft gekregen.
Ralph, fijn dat je er weer bent en wederom welkom bij de club! Het even opnieuw vliegen van de brevetfiguren was voor jou natuurlijk een formaliteit maar niettemin: proficiat!

Het gaat goed met onze club. Het ledental groeit gestaag. Ralph is het 41ste lid en dan hebben we Jasper, Jesse en Martijn nog niet eens meegerekend...
Misschien moeten we zo langzamerhand eens gaan denken aan een ledenstop (???) of nog even doorgaan (???)...


Vrijdag 18 juli 2014
Hellingvliegen in Berwang

Hoewel het in Nederland momenteel fantastisch vakantieweer is met tropische temperaturen, zijn er toch ook mensen die het wat verder en hogerop zoeken.
Egbert heeft zich deze dagen genesteld in het schilderachtige Oostenrijkse bergdorpje Berwang, waar hij beschikt over een prachtige hellingvlieg-lokatie.
Via onze groeps-app stuurt hij zo af en toe wat foto's om ons "thuiszitters" lekker te maken en we zijn dan ook stinkend jaloers op zijn mooie hellingvliegstek.
Met het fraaie model op de laatste foto heeft hij helaas wat schade opgelopen, doordat de motor niet meer oppakte in de lucht en hij een noodlanding moest maken wat verder de helling af. De regelaar bleek de geest te hebben gegeven.
Tja... ook dat kan je overkomen. Gelukkig bleef de schade aan het model beperkt tot enkele kleinigheden.

Berwang: wat een mooi plekje om te gaan hellingvliegen!

De lokale vliegpiste

We hoeven niet te vragen of Egbert het naar zijn zin heeft...

 


Donderdag 10 juli t/m zaterdag 12 juli 2014
En weer wordt er volop geklust

De vaart blijft er in zitten met ons onderkomen. Veel leden, die dat enigszins konden, hebben zich van hun goede kant laten zien en hebben actief deelgenomen aan de totstandkoming van ons onderkomen met trekkeroverkapping.
Op donderdag, vrijdag en zaterdag is er geschilderd, getimmerd en zijn er allerlei bijkomende zaken geregeld.
We krijgen het op deze manier goed voor mekaar en we zorgen er ook voor dat ons onderkomen straks keurig in het landschap wordt opgenomen. De trekkeroverkapping zal wanden van klimop krijgen en de rest van het onderkomen krijgt naast de onopvallende donkergroene kleur ook de nodige begroeiing aan de achterzijde.
Voor het waterschap hebben we een ruime strook langs de beek vrijgehouden.


Het schilderwerk vordert gestaag.

Jos legt de laatste (schilders)hand aan de voorzijde.

En hier zijn ook de luiken klaar. Alleen de achterzijde moet nog geschilderd worden.

Vervolgens wordt de overkapping aangebouwd. Later zal daar een dakbedekking van golfplaat op worden aangebracht en met windveren worden afgewerkt.

Links komt de trekker met maaicombinatie (op verharding) te staan en rechts is een stukje terras overkapt.

Aan de achter- en zijkant zal een bouwstaalnet worden aangebracht waar klimopplanten tegenaan gaan groeien.

 


Dinsdagavond 8 juli 2014
Keuringsavond

Het is deze hele dag vrijwel niet droog geweest, maar we hadden nu eenmaal een modelkeuringsavond gepland op deze zelfde dag.
En zo kan het dan gebeuren, dat ondanks de regen er toch nog 6 piloten bij mekaar komen in ons onderkomen en er 3 modellen gekeurd worden.

Aanwezig zijn Paul, Nick, Richard, Frans en de twee aspirantleden Jasper en Jesse met hun oranje Charter.

De geluidsmetingen hebben we maar even uitgesteld tot volgende week dinsdag en hopelijk is het dan beter weer en zijn er meer piloten met hun modellen.


Vrijdag 4 juli 2014
Ons onderkomen wordt opgeknapt

En dan moet er weer geklust worden. De buitenkant van ons onderkomen zit weliswaar in de verf, maar die is erg schraal, verkleurd, vervuild en er zitten hier en daar wat kleine roestplekjes. De lichtgroene staalplaat krijgt dus een nieuw donkergroen "jasje" zodat die ook wat beter in het landschap past.
Daarvoor moet eerst de hele buitenhuid afgeborsteld, waar nodig glad geschuurd en ontvet worden. Dat laatste is het meest arbeidsintensief en wordt door een vijftal leden bij meer dan 30 graden Celsius volbracht (Paul, Harald, Ton, Wil en Frans).
Er worden zelfs nog twee proefluiken in de nieuwe donkergroene kleur opgezet.
Een dag later schildert Harald ook nog de rechter zijkant, en later ook een deel van de voorkant die echter door een aantal plotselinge stevige windvlagen met fijn zand is bestoven en helaas opnieuw geschuurd en geschilderd moet worden (arme jongen!).
 
Er wordt eerst overlegd, wie welk gedeelte onder handen gaat nemen. Aan deze schaduwzijde lijkt alles al donkergroen. Niets is minder waar (zie foto hieronder).

Op de buitenkant zit behoorlijk veel vuilaanslag, maar alles wordt gereinigd en ontvet.
 
Als Harald een eerste luik als proef heeft geschilderd doet Ton een tweede.

En ook ons logboek-lessenaartje en frequentiebord krijgen een mooi nieuw plekje binnen. De buitenkast is nu niet meer nodig.
 
Een dag later is het schilderwerk al weer een stukje verder.

 


Woensdagavond 2 juli 2014
Weer eens zo'n prachtige zomeravond...

Het is deze avond inderdaad fantastisch vliegweer. Vrijwel geen wind, een behaaglijk avondzonnetje en 14 piloten, die als een magneet naar ons veldje zijn getrokken! (Richard, Egbert, Paul, Ton, Frans, Herman, Jeroen, Nick, Harald, Wil, Han, Edwin en nog enkele die ik me helaas niet meer kan herinneren...)
Iedereen komt aan zijn trekken en kan zijn vluchtjes maken. Paul ontfermt zich over aspirantlid Edwin en moet vaststellen, dat hij het model al prima in de lucht kan houden. Dat wordt dus een snelle leerling!
Richard vliegt nog eens even met zijn snelle Mig en haalt daarna samen met Nick allerlei gekkigheid uit met de Fun Cub en Shockie. Die Fun Cub start hij op een gegeven moment gewoon vanaf een tuintafel en dat lukt ook nog eens moeiteloos!
Dit zijn de gezellige vliegavonden en hopelijk komen er nog veel meer dit seizoen.

Foto's: Han Daniëls.

 

 
De modellen worden vliegklaar gemaakt. Op de achtergrond ons enkele dagen geleden geplaatste onderkomen.

Nick vliegt, hangt en tuimelt met zijn shockie en zijn zus kijkt toe.
 
Paul en Egbert gaan een sleepvluchtje doen.

Paul en Richard helpen aspirant-lid Edwin op weg met zijn model.
 
Nick zijn shockie vindt het wel lekker op de rug van Richard's Fun Cub... Ze gaan samen ook nog de lucht in!

 


Zaterdag 28 juni 2014
Hij staat er.... !

Inderdaad, in alle vroegte op deze dag vindt er een "groot transport" plaats richting mini-airport "De Veldhoek" en zowaar, de 40-tonner die ons onderkomen vervoert kan zonder problemen het veld op zonder weg te zakken. Het heeft de afgelopen dagen nauwelijks geregend en de bodem blijkt daardoor stevig genoeg te zijn.
Het is een prachtig onderkomen, met centraal de entree, een keukenblokje en een toilet, en aan weerszijden daarvan een kantoorruimte van 2,80 meter breed. Verder de nodige aluminium schuiframen.
Met deze unit hebben we een prima schuilruimte bij plotselinge regenbuien.
Voor de trekker met maaicombinatie wordt nog een overkapping aan het onderkomen bijgetrokken.
De komende tijd zal het onderkomen verder opgeknapt worden en met wat nieuwe aanplant van laurierstruiken aan de achterzijde wordt het geheel straks keurig in het landschap opgenomen.
Van het transport naar ons veld en de plaatsing op de funderingstegels heeft Paul een mooie fotoserie gemaakt, die je hier als diapresentatie kunt bekijken.

We mogen Harald, Jeroen, Richard en Paul wel eens complimenteren en bedanken voor hun dynamische aanpak.
Zij hebben er in hoofdzaak voor gezorgd dat dit allemaal tot stand komt!
Complimenten en dank alvast bij deze! 


Vrijdag 27 juni 2014
Sympathiek "gebaar" van modelbouwwinkel Rc Racing Twente

Harald en Jeroen hebben met eigenaar Erik Brinkhuis van Rc Racing Twente nog een evaluatie gehad over de demo-dag van 1 juni j.l. op ons veld van Rc Racing Twente/Horizon. 
Hoewel de dag ogenschijnlijk een succes was, waren er toch enkele zaken niet helemaal volgens afspraak verlopen. Om dat weer recht te zetten maakte Erik naar onze club een sympathiek gebaar: hij schonk ons een fraai vliegklaar lesvliegtuig, de Apprentice van E-flite, kompleet met de Spektrumzender DX5e en een lipo-accu.
Het is een prima beginnerstoestel, dus zeer geschikt voor ons leraar/leerling-systeem.
We zijn hier erg mee geholpen! Dank daarvoor.


Woensdag 25 juni 2014
Maiden-flight van Richard's Mig 29

Op deze lange zomerdagen kunnen we natuurlijk ook heerlijk 's avonds vliegen en dus zijn er deze avond een aantal piloten naar ons veldje getogen om te genieten van het prachtige vliegweer.
Eén model pikken we eruit: de Mig 29 van Richard, die deze avond zijn "maiden" krijgt. Wat een heerlijk snelle kist is dat! Hij lijkt wel echt, als die zo over het veld aan komt suizen.
Er is een filmpje van gemaakt met een mobieltje, de moeite waard om dat even te bekijken:Mig 29


Zaterdag 21 juni 2014
Terras aangelegd

Er is behoorlijk hard gebuffeld door de aanwezige Ikarus-leden op deze klusdag! Het terras dat voor ons onderkomen komt te liggen is er al helemaal ingelegd. Geweldig, wat een inzet en wat een resultaat!
Daar kunnen we straks mooi op zitten zo vlak voor ons onderkomen. Zie je het al voor je? Volgende week zaterdag zal het onderkomen geplaatst worden. Daarna moet ook de trekkeroverkapping aangebouwd worden en dan is het helemaal kompleet.


Het zandbed is aangetrild en nu wordt er gewaterpast.

Het terras van betonklinkers begint vorm te krijgen.

En warempel, ze krijgen de klus nog klaar ook!

Op het nog zichtbare zandbed wordt over een week ons nieuwe onderkomen geplaatst.

 


Vrijdag 20 juni 2014
De vaart zit er in...

En daarmee bedoelen we natuurlijk de voorbereidingen voor de plaatsing van ons nieuwe onderkomen met trekkeroverkapping.
Het zandbed op de plek waar ons onderkomen komt te staan is hier meteen al zodanig breed gemaakt, dat er een bestraat terras voor gelegd kan worden. Harald is namelijk tegen een goedkope aanbieding van zwarte betonklinkers aangelopen, heeft via e-mail met de andere bestuursleden overlegd en vervolgens snel de deal gesloten!
Morgen is er weer een klusdag en wie wil komen helpen is vanaf een uur of 11:00 van harte welkom!
Wat gaat er gebeuren? Het pakket roodzand zal verdicht moeten worden en ter plekke van het onderkomen zullen een aantal funderingstegels waterpas gelegd moeten worden, zodat daar straks op zaterdag 28 juni het onderkomen neergezet kan worden.
En dan zal ook het terras bestraat kunnen worden: opsluitbanden stellen, zandbed afreien en de klinkers leggen.
De vaart zit er inderdaad lekker in.


Het zandbed ter plekke van het onderkomen met terras.

Een container vol betonklinkers t.b.v. een stukje bestrating voor het onderkomen.

 


Dinsdag 10 juni 2014
Ons trekker-onderkomen afgebroken

Dat we met Harald, Jeroen en Richard een stel goede "kar-trekkers" hebben voor o.a. de realisatie van ons nieuwe onderkomen is zo langzamerhand wel duidelijk. Zij weten ook op handige manier de zaken voor onze club voordelig te regelen. Op hun oproep aan de leden om 's avonds op 10 juni aanwezig te zijn met hamers, scheppen en accuschroevendraaiers (zie nieuwsbrief 68) hadden zo'n 10 leden gehoor gegeven.
Ook de stevig uitgegroeide laurierstruiken moesten gerooid worden en dat is met de hand vrijwel niet meer te doen, dus had Richard bij één van onze "noabers", de heer G.J. Wesselink van het gelijknamige Loonbedrijf uit Manderveen, een dieplepel geregeld.
Dit bedrijf sponsert deze actie voor ons en zal straks tegen "prettige" prijzen rood zand leveren ten behoeve van de tegelfundering en eventueel bijspringen met speciale shovels als plaatsing van ons nieuwe onderkomen vanwege de drassigheid van het veld problemen gaat opleveren voor de transportvrachtwagen van Bolk.
Fijn om van onze noabers zoveel medewerking te krijgen. Bedankt hiervoor!

Voor de dieplepel is het natuurlijk een fluitje van een cent om de laurierstruiken er "even" uit te scheppen. Het neemt ons dan ook ontzettend veel inspannend werk uit handen.
Ter plekke wordt besloten om de overkapping voorzichtig om te duwen en dat blijkt wel heel gemakkelijk te gaan, omdat de 8 poten bij de grond al aardig ingerot zijn. Er is dan ook nauwlijks een duwtje nodig om de overkapping te laten bezwijken, waarna we kunnen gaan demonteren.

De kunststof dakplaten blijken erg bros en dus onbruikbaar voor hergebruik. Maar de vurenhouten balklaag is nog in goede staat, wordt ontdaan van spijkers en hoekankers en wordt vervolgens aan de rand van ons veld opgeslagen voor eventueel later hergebruik.
Alles wat niet meer bruikbaar is wordt "klein gemaakt" en met een aanhanger afgevoerd.

Voor de trekker met maaicombinatie maken we een tijdelijk onderkomen met behulp van een paar van onze bouwhekken. Daar krijgen ook de frequentiekast en de windzak een tijdelijk plekje.
Op zaterdag 21 juni is er weer een klusdag en zullen de fundatietegels in een zandbed op de juiste hoogte worden gesteld, zodat een week later op 28 juni ons nieuwe onderkomen geplaatst kan worden.

Frans Hoppenbrouwer, ook namens alle aanwezige klussers!


Marinus en Bert ontfermen zich over de frequentiekast,
terwijl de anderen de trekkeroverkapping leeg halen.

De dieplepel van Loonbedrijf Wesselink uit Manderveen heeft de laurierstruiken er vlot uit!

Jeroen, Richard en Harald volgen kritisch de werkzaamheden
van de graafmachine.

Besloten wordt om de overkapping een "duwtje" te geven...

... die vervolgens wel heel gemakkelijk omvalt vanwege
ingerotte staanders.

De trekker krijgt een tijdelijk onderkomen m.b.v. bouwhekken.

Om 21:00 uur is alles aan kant. Een laatste blik op de plek waar ruim 16 jaar lang ons oude onderkomen heeft gestaan...

 


Zondag 8 juni 2014 (1e Pinksterdag)
Luchtcircus Harsewinkel

Het is met bijna 30 graden Celsius drukkend warm tijdens het jaarlijks terugkerende "Luftzirkus" in Harsewinkel. Toch zijn een aantal Ikarus-leden (en sommigen zelfs met hun echtgenotes) naar dit eldorado getogen om te genieten van deze 54ste vliegshow met al het vliegend moois en natuurlijk de vele verkoopstands op het publieksterrein.


We hebben een mooi plekje aan de rand van het veld en vangen daar zo af en toe gelukkig nog een verkoelend briesje op.

Van deze afstand hebben we goed zicht op de fraaie modellen die de luchtshow ons biedt.

Grote modellen voeren de absolute boventoon.

Nog een klein stapje groter en je kunt er zelf in zitten.

De winkelstands hebben over bezoek niet te klagen.

Eén van de vele modellen die uitgerust zijn met een straalmotor.

 


Maandag 2 juni 2014
Een tevreden terugblik op een geslaagde demonstratiedag van Rc Racing Twente/Horizon op ons vliegveldje op 1 juni 2014

De weergoden zitten ons deze dag natuurlijk wel mee, maar het moet gezegd worden, de organisatie vanuit onze club had ook alles prima voor elkaar. Er is een noodaggregaat, dat voor voldoende stroom zorgt om laadapparatuur, koelkast en koffiezetapparaat te voeden en onze nog maar kort geleden aangeschafte veiligheidshekken kunnen meteen worden ingezet en dat is geen overbodige luxe, want in de loop van de middag wordt het steeds drukker met publiek.
De stand van Rc Racing Twente uit Enschede heeft een breed scala aan Horizonproducten uitgestald en daar wordt door menigeen gretig in gesnuffeld.
Tussen de vele instructievluchten door (de drie Horizon-instructeurs hebben nauwelijks een moment stil kunnen zitten) kunnen gelukkig ook onze Ikarus-piloten de nodige vluchten maken. Frank is er ook weer bij en maakt met zijn helicopter de meest onmogelijke manoeuvres, ongelooflijk hoe hij zijn heli beheerst!
Maar ook Nick trekt de publieke aandacht met zijn enorm snelle funjet! En dan is daar Harald met zijn gloednieuwe sleepkist met 2,70 meter spanwijdte en 30 cc benzinemotor, een prachtige kist.
Rc Racing Twente vliegt ook met allerlei soorten drones, vele uitgerust met een camera, waarvan hieronder enkele foto's en videos te bewonderen zijn.
Aan het eind van de middag kunnen we terugzien op een zeer geslaagde demonstratiedag, ondanks dat Rc Racing Twente niet alle geplande vlieg-acts heeft weten te "strikken" voor deze dag, maar dat mag de pret niet drukken: het publiek heeft genoten, wij hebben genoten, dus prima zo!
Met dank aan allen die de organisatie van deze dag hebben geregeld!

Voordat het publiek komt is alles al in gereed gebracht.
Ons nog maar enkele dagen geleden aangeschafte veiligheidshek doet meteen al dienst.


De stand van Rc Racing Twente biedt het nodige fraais te koop aan.

En de eerste bezoekers snuffelen al rond.

Er is direct al veel belangstelling voor het zelf mogen vliegen door de bezoekers. De drie Horizon-instrukteurs en Paul hebben hun handen er aan vol!

Eén van de vele drones wordt in gereedheid gebracht...

...en stijgt rustig en stabiel omhoog om foto's en video's te maken.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit.

En vanaf wat grotere hoogte: zo!

En dan wordt het drukker en drukker en kunnen we aan het eind van de middag spreken van een zeer geslaagde demonstratiedag, ook mede dankzij het prachtige weer!

Vanuit de drones zijn ook een aantal HD-video's gemaakt die ons door Rc Racing Twente ter beschikking zijn gesteld:

 Demonstratiemiddag 1 juni 2014 - deel 1
 Demonstratiemiddag 1 juni 2014 - deel 2
 Demonstratiemiddag 1 juni 2014 - deel 3


Maandag 2 juni 2014
In memoriam

Frans Heerdink
Almelo, 2 november 1934 - Almelo, 28 mei 2014

Vrijdag j.l. is ons clublid Frans Heerdink op 79-jarige leeftijd overleden.
Vele nieuwe clubleden zullen Frans niet of nauwelijks kennen, omdat hij de laatste jaren al vrijwel niet meer op ons vliegveldje verscheen, vanwege zijn afnemende gezondheid.
Maar de oudere leden hebben unaniem vele goede herinneringen aan Frans, Ikarus-lid van het eerste uur, die met zijn vakbekwaamheid in de interieurbouw ook veel kennis in de traditionele vliegtuigmodelbouw had. Altijd bescheiden, maar ook altijd bereid anderen te helpen, van adviezen te voorzien en goedkoop bouwmateriaal te regelen via zijn bedrijf "Heerdink Interieurbouw", is hij een zeer gewaardeerd lid van onze vliegclub geweest.
Zijn bijdragen aan onze club zijn er vele geweest, de degelijke kast met de frequentieknijpers is o.a. van zijn hand, en wij zullen hem dan ook zeker missen. Eigenlijk deden we dat de laatste jaren al.

Wij wensen zijn vrouw Riet, zijn kinderen, kleinkinderen en overige familieleden veel sterkte bij dit verlies.


Vrijdag 30 mei 2014
Schuimvleugelsnijden -demoavond succes!

Op woensdagavond 28 mei hebben 12 belangstellende clubleden kunnen zien hoe uit EPP-schuimplaten de vlot vliegende Swift-deltavleugel ontstaat.

In het bovenzaaltje van het Kulturhus te Manderveen had Frans de volledige opstelling van het snijapparaat alvast klaar gezet voor de demoavond. Uiteraard begonnen we met een lekker bakje koffie, maar om 20.30 uur ging toch echt het vleugelsnijden van start.

Als je wilt zien hoe dat allemaal verlopen is bekijk dan even de fotoreportage van deze demo-avond.
De foto's zijn gemaakt door Jan Bouke Zijlstra.


Donderdag 29 mei 2014
Horizon vliegdemonstraties op zondag 1 juni a.s.
 
Zoals in nieuwsbrief 67 aan alle Ikarusleden al is gemeld vindt er op:

zondag 1 juni 2014

een vliegdemonstratie plaats, georganiseerd door de Enschedese modelbouwwinkel Rc Racing Twente.
Dit gebeurt door eigenaar Erik Brinkhuis in samenwerking met Horizon Hobby en onze vliegclub Ikarus.

Op deze dag wordt er door Rc Racing Twente meegebrachte piloten met diverse vliegtuigen, helicopters en drones gevlogen.
Het wordt daarbij mogelijk gemaakt om met een aantal instructeurs ook zelf deze vliegtuigen of drones te besturen. Onder het motto "be a pilot for a day", kan je dan onder begeleiding zelf vliegen.
Zelf vliegen, parkeren en entree is gratis!

Organisator Erik Brinkhuis richt zich vooral op de leden van modelvliegclubs en heeft daar de nodige aquisities voor ondernomen, maar ook andere geïnteresseerden zijn welkom.

Aan het eind van de middag, de laatste anderhalf uur, kunnen ook Ikarusleden eventueel met hun meegebrachte modellen vliegen. Neem vooral modellen mee, want ook een "static show" van onze modellen kan een leuke reclame zijn, samen met een Ikarus-infostand op het terrein.

De vliegdag is van 13.30 uur tot 17.30 uur.
Locatie: Vliegclub Ikarus, Lange Akkersweg in Tubbergen.

PS: Ook kunnen we deze dag voor het eerst onze nieuwste aanwinst uitproberen: 70 strekkende meter bouwhekken ter beveiliging van de bezoekers!


Maandag 12 mei 2014
De "Oldtimerdag Saasveld" komt er weer aan

Op 22 juni a.s is er in Saasveld weer de bekende "Oldtimerdag".
Paul Weierink gaat daar demonstraties modelvliegen geven met zijn modellen en vraagt daarbij nog wat andere modelpiloten om mee te doen.

Let wel: dit is geen Ikarusaangelegenheid, maar een ieder die meedoet doet dat op eigen initiatief, dus kijk goed of je verzekering eventuele "ongelukjes" wel dekt.

Meer info is te vinden op www.oldtimerclubsaasveld.nlen als je wilt meedoen moet je je even melden bij Paul, e-mail: npwpaul@gmail.com.


Donderdag 8 mei 2014
Veld-, maai- en keuringsperikelen
Vandaag kreeg ik een informatief e-mailtje van Peter Wicherink met veel foto's als bijlage. De moeite waard om op onze nieuwspagina te zetten:

Een goedenmiddag deze middag,

Omdat het slecht weer is en
omdat ik nu toch niet kan vliegen en
omdat ik het tijd vind dat de leden zien hoe hard er gewerkt wordt voor de club en
omdat ik nog niet naar de keuken hoef, hier mededelingen, vragen en opmerkingen.
Bij de foto's:
Harken: het gras was lang en dan kun je niet anders dan de boel bij elkaar harken. De spontane hulp van Frans Rolefes en Wil Domingo was zeer welkom.
Het veld: op de dag van de arbeid (1 mei voor wie dat vergeten is) kwam een noodoproep van Jeroen. Help, help, ons veld is verzopen. Daar hebben wij dus aan gewerkt. Jeroen had ook de SOWECO laten komen en is daar mee in onderhandeling gegaan.
Resultaat: die kwamen vrijdagmorgen enkele verticale drainages boren/plaatsen.
De maaicombinatie: gelukkig hebben wij de nodige specialisten voor allerlei zaken binnen onze club. En die willen er ook nog flink voor werken. Op de foto’s zien wij Bertus (voor de tweede keer in 10 dagen), Jos (voor de tweede keer in een week) en Paul (ben de tel kwijt voor de hoeveelste keer) prutsen en knooien, zacht vloekend, maar ook fluitend aan het werk.
Resultaat: de combinatie heeft nog nooit zo goed gewerkt (sinds ik er op zit). Ik kreeg nog enkele instructies van Bertus hoe ik voorzichtig om moest gaan met het apparaat en daar houd ik mij dan ook maar aan.
Keuringen en registratie: Toen ik mijn nieuwe kist voor de registratie bij jou aan wilde melden, viel het mij op dat enkele leden met veel meer kisten vliegen dan zij geregistreerd hebben staan. Ik vraag mij daarbij ook af of alle kisten die er rondvliegen wel een keuring hebben ondergaan. Lijkt mij verstandig hier de hand aan te houden.
S.v.p. op mijn registratielijst bijschrijven: Piper VHN, 10 cc motorkist, PW-11.
Met vriendelijke groeten,

Peter K. Wicherink.


Vrijdag 18 april 2014
Het "verhaal" van de trekker-reparatie
Er is gisteren al even iets gemeld over de vordering van de trekkerreparatie. Vandaag kreeg de redactie een e-mail van ons clublid en eigenaar van de trekker, Bertus Bossink, met een wat uitgebreidere toelichting op de vastgestelde technische mankementen van onze trekker en hoe ze dat allemaal hebben weten te repareren, met uiteraard bijbehorende foto's.
Ter verduidelijking hierbij het verhaal van Bertus:

Zoals je wellicht weet was onze trekker redelijk tot zwaar ziek.
De hydraulische pomp van de hefinrichting is stuk gelopen hetgeen tot aanzienlijke schade heeft geleid.
We hebben echter met vereende krachten van diverse clubleden, mijn zwager Bennie Demmer, en zeker ook te noemen Robert Brand van "Brand Tractoren" uit Tubbergen, deze klus weten te klaren. We hebben van Robert veel onderdelen gekregen. Maar ook wel gekocht.
De vervangen onderdelen zijn: 4 stuks aanlaskogels, diverse pakkingen, 4 zuigers voor de pomp, 2 rotatiebeugels, 2 bronzen lagers, aftakas keerring, 24 liter hydraulische olie, 8 liter motorolie, filter motorolie, zuigerveren, diverse rubbers, het nodige kleinmateriaal, zoals splitpennen, bouten, ringen etc. etc.
Samengevat kan gezegd worden, dat de oorzaak van alle ellende een stukgelopen lager is geweest waardoor brokstukken van dat lager in de pomp terecht zijn gekomen en deze totaal heeft vernield.
Op onderstaande foto's staan o.a. een aantal defecte onderdelen en als laatste een foto van de inmiddels weer "gezonde" trekker op het veld!

Bertus


Donderdag 17 april 2014
Twee "die-hards"
Ondanks een stevige wind staan er twee modelpiloten op ons veldje als ik daar het nieuwe infobord bij de veldingang wil plaatsen. Het zijn Jos en Wil, die wel moesten toegeven, dat de wind op ons veldje harder blies dan zij thuis dachten...
Toch hebben beiden een goede vlucht gemaakt met hun modellen, alleen Wil had bij de landing pech met een onverwachte harde windvlaag, die zijn Mentor tegen het prikkeldraad duwde. Gelukkig goed te repareren.
Aan de nieuwe strak staande windzak (blijkbaar is Paul druk aan het naaien geweest!) is te zien hoe hard het wel waait!

Aan de trekker is door een aantal techneuten zowel buiten- maar vooral ook binnen de club heel hard gewerkt. Inmiddels is de beschadigde hydraulische pomp voor het hefmechaniek vervangen door een goede tweedehands exemplaar. Bovendien waren de "ogen" aan de uiteinden van de beide hefarmen dusdanig uitgesleten, dat die ook vervangen en aan de armen gelast moeten worden. Dat is inmiddels in bewerking, zodat de trekker binnenkort weer volledig operationeel zal zijn.
Rest dan nog de maaikooien (o.a de messen) juist af te stellen, zodat de eerste maaibeurt van dit seizoen kan gaan plaats vinden...
Bij de ingang van ons veld staat inmiddels ook weer een nieuw infobord. Het oude was door de zon sterk verbleekt, daardoor slecht leesbaar en het bovenste gedeelte was zelfs afgescheurd (vandalen?).
Het is natuurlijk belangrijk dat men kan zien dat hier het modelvliegveldje van IKARUS is gelegen!

Frans Hoppenbrouwer


Zondag 30 maart 2014
Heerlijk vliegweekend

Bovenstaande foto is op zondag 30 maart genomen en toont een "losgebarsten" vliegseizoen. Heerlijk warm lenteweer met temperaturen van 20 graden celcius en meer. Er werd dan ook volop gevlogen door vele leden en een enkel gastlid.
De elektrische lier is zowel zaterdag als zondag vele malen gebruikt en is een prima extra mogelijkheid om onze motorloze zwevers omhoog te brengen.

(Foto: Jan Bouke Zijlstra)


Woensdag 26 maart 2014
Ons vliegveldje krijgt een behandeling met de "recycling-dresser"

Zoals op de jaarvergadering beloofd zou ons veldje een stevige onderhoudsbeurt krijgen. Vandaag was het zover en trok een zogenaamde recycling-dresser 40 cm diepe voren door de grasbodem. De uitgeworpen grond werd daarna gladgestreken, waardoor het veld weer mooi vlak is geworden.
Als het goed is moet nu ook de jaarlijkse drassigheid voorlopig opgelost zijn, want de bodem is nu goed "doorlucht".
Nu moet het gras nog even gaan groeien, maar dat zal geen probleem zijn met de komende lente, die eigenlijk al begonnen is.

 Filmpje van de recycling-dresser in actie

Inmiddels is onze trekker dankzij enkele actieve leden weer een "stralend zonnetje" op ons veld (foto onder).

 

 

Alleen de hef-installatie moet nog gerepareerd worden. Waarschijnlijk is er water in de olie terecht gekomen, waardoor het hydrolisch ventiel blokkeert, zo vertelde Paul.
Het zal in overleg met Bertus gerepareerd worden.
 
De maaimachine steekt nu wel erg schril af bij de hoog glanzende trekker. Binnenkort zal Paul een oproep doen aan alle actieve leden om ook hiervoor het nodige schuur- en schilderwerk te komen verrichten.

Zaterdag 15 maart 2014
Opknapbeurt trekker
Nadat een aantal clubleden, gewapend met staalborstels en schuurpapier, de trekker afgelopen week stevig onderhanden hadden genomen, stuurde Paul nog even een berichtje naar "ons draadje" op het Modelbouwforum. Omdat niet iedereen op het modelbouwforum kijkt plaats ik Paul's berichtje ook nog even hier op onze nieuwspagina:

Jeroen en ik waren vanmorgen op tijd bij de trekker in de schuur van Schothuis en omdat Bertus om 9.00 uur al zou komen wilden we voor de tijd de trekker klaar hebben. Eerder deze week hadden we hem goed met ontvetter ingespoten en dat was te merken vanmorgen. Met de vuilfrees ervoor vloog het eraf !
Toen Bertus kwam zag hij er dan ook al heel anders uit.
Het probleem met de hef-installatie schijnt in vervuilde olie te zitten en is op te lossen volgens de specialisten, goed nieuws dus.
En omdat het toch hard waaide hebben we het het vliegen maar uit ons hoofd gezet en zijn we maar aan het schilderen gegaan en dat tot vanmiddag laat volgehouden.
Het resultaat mag er zijn (zie foto, waarop Jeroen ijverig aan het schilderen is).

Het ging vandaag eigenlijk zo goed met het schilderen, dat we voor volgende week niet veel meer te doen hebben. Het resterende schilderwerk is in één avond af te ronden en daarna gaat hij naar de monteur.
Dus wie nog helpen wil moet snel zijn !!

Goed weekend,
Paul.


Zaterdag 8 maart 2014
De lente lijkt nu echt aangebroken!

We worden wel erg verwend deze dagen. Wat een prima vliegweer. Ook deze dag kon de jas uit en stonden 15 piloten in een warm voorjaarszonnetje: Harald, Jeroen, Herman, Paul, Nick, Theo P., Albert, Peter, Jaap, Ton, Frans R., Frans H., Egbert, Jan Bouke en Wil genoten zichtbaar.


Het lijkt wel een zomers tafereel. Toch is het nog maar 8 maart!

Soms zijn ze met z'n zessen tegelijk in de lucht.

Ton is met de fiets gekomen, model voorop.

Paul brengt zijn Solo in gereedheid...

... want die gaat gesleept worden door Harald met zijn E-flight Carbon-Z Cub, spanwijdte 2.15 meter.

Harald heeft zijn "startkist" trouwens keurig voor mekaar!

Hier zijn handige modeldrager op statief.

Voor de komende dagen zijn de voorspellingen ook weer erg gunstig met morgen een nog warmere dag!
Dus wie doet ons wat?
Het seizoen is losge-barsten!

 

Nog enkele nagekomen foto's van Jan Bouke Zijlstra:


De Beaver van Jan Bouke zelf. Mooie kist!
 
De Minimoa van Egbert.

Harald's sleepkist heeft best wel wat moeite met de Minimoa.
 
De Minimoa vlak voor de landing.

En tot slot nog een mooi YouTube-filmpje van Jaap.
Er staat niet alleen de maidenflight van Jaap's Mandarin op (spanwijdte 3.60 m), maar ook allerlei sleepactiviteiten van Harald's sleepkist, erg leuk:
 Filmpje van 8 maart op ons vliegveldje


Woensdag 5 maart 2014
Wat een mooie vliegmiddag!

Een lekker zonnetje, nauwelijks wind en zo af en toe "bulten thermiek". Er werd door een handjevol piloten volop genoten. Paul, Nick, Jeroen, Theo Platvoet, "aspirantlid" Herman Dijkhuis met zijn vrouw Evi en ikzelf waren deze middag de "gelukkigen".
Herman kreeg een lesvlucht van Paul "aan de draad" en dat ging bijzonder goed! De thermiek zorgde voor lange vluchten en het zal dan ook niemand verbazen, dat de eerste tijden voor onze duurzweeftrofee werden geklokt.
Diezelfde thermiek bracht onze zwevers bijna buiten zicht, want tegen de strak blauwe hemel waren de steeds kleiner wordende modellen nog maar moeilijk zichtbaar.
Maar wat hebben we genoten!

Frans Hoppenbrouwer


Donderdag 20 februari 2014
App voor modelvliegveldjes wereldwijd

Zo af en toe heb ik telefonisch contact met de Duitser Arno Bertz. Deze modelvliegende hobbyist verzamelt al jaren locaties van modelvliegveldjes wereldwijd. Hij heeft er inmiddels meer dan 10.000 weten vast te leggen, ongelooflijk!
De locaties zijn via Google Maps zichtbaar gemaakt. Handig als je op vakantie een dichtbijzijnd modelvliegveldje wilt bezoeken.
Hij heeft de Google-bestanden allemaal op zijn website www.arnobertz.de gezet.

Nog interessanter is de database, die programmeur Thomas Ehrhardt in overleg met Arno ervan gemaakt heeft en is beslist een bezoekje waard: www.ma-db.com.
En alsof dat niet genoeg is heeft hij er ook nog een App van gemaakt, die je op de site kunt downloaden via:
.
Echt iets voor de liefhebbers. Voorlopig is de App alleen geschikt voor Androïd, maar er wordt ook aan een Apple-versie gewerkt.


N.B. Nog even ter herinnering:
Denken jullie allemaal aan onze Algemene Jaarvergadering, a.s. dinsdagavond 25 februari om 20.00 uur in het Kullturhus te Manderveen, Manderveenseweg 70.


Zaterdag 8 februari 2014
Ons drassige vliegveldje in de regen...


Het is deze zaterdag een triest tafereel op ons veld. Het barre weer heeft ons veld al weken in een drassig, sompig waterballet veranderd. Ik ben er in de regen (ja, alweer buien) even naar toe gegaan om wat plaatjes te schieten. De auto moest bij de ingang blijven staan, want ik zou het veld met diepe sporen verder vernielen en misschien zelfs met mijn auto vast komen te zitten.
Helaas hebben andere leden het natte veld wel bereden zo te zien (foto 1). Het lijkt daarom verstandig om voorlopig even niet met de auto het veld op te gaan. Het vliegen zal momenteel sowieso moeilijk gaan op ons veldje, vooral als je met een landingsgestel op wieltjes de lucht in wilt. Het veld staat vol plassen water.
Aangezien deze drassigheid de laatste jaren steeds vaker terugkomt zullen we maatregelen moeten treffen om ons veldje beter te ontwateren en tevens te egaliseren. Op onze jaarvergadering zal daar meer over verteld worden en de maatregelen die het bestuur daarvoor gaat nemen.


Ook onze trekker heeft het wat moeilijk onder het lekkende dak en in de modder (foto 2). Die overkapping wordt er zo langzamerhand ook niet beter op, 16 jaar na plaatsing. Ja, zo lang is dat alweer geleden.
De hele konstruktie is eigenlijk aan een stevige renovatie toe of mogelijk zelfs vervanging. Ook hierover zal het bestuur op de jaarvergadering met voorstellen komen.

Gelukkig hebben enkele "tuinlieden" van onze club de laurierstruiken achter de trekkerstalling stevig ingesnoeid, want die "groeigrage jongens" dreigden de konstruktie volledig te overwoekeren (foto 3). Nu kan de windzak tenminste weer waaien zoals de wind waait... hoewel, windzak... ik bedoel het stukje dat er nog van over is... We mogen de stiknaden voortaan wel van ijzergaren maken, want het kan stevig waaien op ons veldje.


Andere "tuinlieden" hebben behoorlijk huisgehouden bij onze buren en de hele bomenrij vanaf onze trekkerstalling tot aan de boerderij Hankamp gekapt (foto 4). Het zicht is nu weliswaar wijdser geworden, maar voor onze vliegbewegingen verandert er niets, want die bomenrij en het weiland erachter was toch al verboden gebied voor onze modellen.


De plasbeek staat uiteraard ook aardig vol water, maar het ziet er allemaal netjes verzorgd uit. De beek is keurig opgeschoond en het is nu goed te zien waar het waterschap het uitgeschraapte slib laat: inderdaad, op een inmiddels aardig gegroeid aarden walletje langs ons veld, dat straks inclusief begroeiing onze modellen behoedt voor het doorschieten in de beek (foto 5).

Ook het driehoekig stukje weiland naast ons veld, waar zo af en toe wat pony's staan van eigenaar Rekers, heeft het zwaar te verduren gehad van de watergoden (foto 6). Het stukje land is te koop aldus Rekers en we hebben uit nieuwsgierigheid maar eens geïnformeerd naar de prijs... Meer hierover op onze jaarvergadering.

Het wachten is op droger weer, zodat we weer "normaal" op ons veld terecht kunnen. Wie doet er voor ons eens een goed woordje bij de weergoden?

Tot ziens op onze jaarvergadering op dinsdag 25 februari a.s. om 20.00 uur in het Kulturhus te Manderveen.
Frans Hoppenbrouwer. 


Vrijdag 31 januari 2014
Oude zwevers op de kop tikken

Het lijkt wel of er een soort "virus" door onze clubleden waart, een plotselinge hang naar minstens 20 jaar oude zwevers!
Misschien aangestoken door de Vintage Glider Group met hun fraai gerestaureerde "oldies"? Zou zo maar kunnen. Feit is wel dat een aantal leden naarstig op zoek is gegaan naar deze lang vergane glories en dat allemaal aan elkaar melden via het modelbouwforum of via een groeps-"WhatsApp".
Zo heeft bijvoorbeeld Harald een ouwe Kestrel"gescoord" (zie foto hiernaast) en reken maar dat het straks een juweeltje gaat worden en met sleepkoppeling achter een sleepkist op hoogte gaat worden gebracht. Want ook het slepen van zwevers achter een sterke motorkist wordt steeds populairder binnen onze club.
En dan wordt er ook nog door Jaap, Harald en Paul gewerkt aan een elektrische lier die komend seizoen waarschijnlijk al wordt ingezet.
Kortom, leuke ontwikkelingen, die allemaal te lezen zijn op ons "draadje" op het modelbouwforum. Dat draadje wordt daarmee een ernstige concurrent van deze nieuwspagina's, dus mensen, ga daar ook eens regelmatig kijken. Om er te komen moet je gewoon even naar onze openingspagina gaan en op het knopje "Wie gaat er mee vliegen" klikken, want daar staan regelmatig leuke nieuwtjes over onze clubleden en club, en wel zo veel, dat ik het niet meer allemaal naar onze nieuwspagina kan verhuizen, dus als je nieuwsgierig bent, daar ook gewoon even kijken!



Maandag 20 januari 2014
Vintage Glider Group voorjaars treffen: Ootmarsum 25 mei (is verschoven naar zaterdag 14 juni).

De Vintage Glider Group (VGG) krijgt een steeds hechtere relatie met een aantal leden van onze vliegclub. Dat komt voornamelijk door Paul, die al enkele jaren een enthousiast deelnemer is van deze bijzondere vlieggroep met deelnemers uit heel Nederland.

Een paar keer per jaar organiseren zij een gezellige vliegdag ergens in Nederland en komen dan met hun minstens 20 jaar oude modelzwevers "het luchtruim bevolken". De zwevers worden dan met elektrische lier, elastieklier of krachtige elektrokist omhoog getrokken.
Was het wintertreffen onlangs in Marknesse (zie nieuwsbericht hieronder), het voorjaarstreffen zal in Ootmarsumplaats vinden op zaterdag 14 juni 2014 en zal georganiseerd worden door Paul (natuurlijk), Jaap en Martijn, zo is op 20 januari besloten.

Kontakten tussen de groepsleden en dus ook opgave voor deelname verlopen via het modelbouwforum. Voor het voorjaarstreffen loopt dat via Vintage Glider Group voorjaars treffen: Ootmarsum 14 juni.

In Ootmarsum hebben we een fantastische locatie, waar een aantal Ikarusleden wel vaker vliegt (uiteraard met toestemming van de boer). Voorwaarde is wel dat het gras niet te lang is, maar na het maaien is het een uniek en uitgestrekt grasland om met modelzwevers te vliegen. Bij helder weer kun je wel 40 kilometer ver weg kijken en zelfs de torenflat op de boulevard van Enschede duidelijk zien.
Als je nog niet eerder kennis hebt gemaakt met deze enthousiaste vlieggroep, kom dan op zijn minst even kijken op 14 juni naar de prachtige modellen en hun vliegkunsten.
Dat het binnen onze club ook begint te leven kun je zien aan de deelnemende Ikarus-leden: 3 dagen na de bekendmaking zijn van de 24 inschrijvingen voor deelname er 6 van Ikarus!

Om de locatie te vinden hierbij een link via Google-maps van het terrein aan de Hezebergweg (achter de Kuiperberg).


Zondag 12 januari 2014
VGG wintertreffen in Marknesse

Het is zo langzamerhand wel bekend, dat een aantal van onze piloten mee doet aan de vliegdagen van de VGG (Vintage Glider Group), jongens die nog graag met meer dan 20 jaar oude modelzwevers vliegen.

Jaap Greve maakte er op deze prachtige zonnige januaridag een leuk impressiefilmpje van.

 Bekijk het sfeervolle YouTube-filmpje maar eens. Het eerste deel gaat over de maiden-flight van een ASW 15, maar daarna komen ook een aantal Ikaruspiloten in beeld met hun modellen.

Alle gemaakte videofilmpjes zijn ook te bekijken op onze video-filmpjes-pagina