Nieuws 2007

Zaterdag 15 september 2007
De "harde kern" is er weer.



Hier leert Frans Heerdink zijn kleinzoon Coen vliegen met een leuk klein electrokistje. In dit geval: "oud geleerd is jong gedaan"...
Herman Breukink repareert het tere landingsgestel van zijn electrokist "Duuk".

Foto's: Peter Wicherink. 


Donderdag 13 september 2007
Vijf electropiloten op het veld...

Nu er op woensdag en donderdag met electromodellen gevlogen mag worden zien we op dit soort dagen ook steeds meer van deze "rustige jongens" verschijnen.
Ik had mijn echtgenote deze dag beloofd om een fietstochtje te maken en dus reden we even langs ons vliegveldje.
Daar troffen we Gert jan Leemhuis (hij kan het weer, zij het met "beleid"...), Herman Breukink, Bert van Zuilekom, Ab Schiphorst en Jan Hoogenraad, allen met een electrokist(je).

Op de foto: het is weer tijd om op te breken nadat een ieder zijn vluchten heeft gemaakt bij ideaal windstil weer.

Frans Hoppenbrouwer. 


Zaterdag 11 augustus 2007
Zomaar een zaterdag op ons veldje...




Het was weer eens gezellig druk op ons veldje. De grote ASK-16 van Bert van Zuilekom mag nu ook vliegen, nadat de demper is aangepast en het geluidsniveau keurig binnen de 80 dB(A) ligt. Bij de landing maakte hij een klein "hupje", waardoor het landingsgestel helaas door zijn as ging.
Frans Heerdink was het cockpitkapje van zijn electrozwever vergeten. Frits wist wel raad: gewoon de cockpit netjes dichtplakken met tape... Het model bleek er prima mee te vliegen.

Foto's: Peter Wicherink.


Vrijdag 3 augustus 2007
Weer een electromodel er bij...

Dat het legioen der electromodellen gestaag aan het uitbreiden is moge duidelijk zijn. Ook uw nieuwsbriefredacteur doet daar inmiddels ijverig aan mee.
Na de electro-zwever Papilion, die inmiddels zijn eerste vliegdoop met succes heeft volbracht (ruim een half uur gevlogen), is er begonnen met de bouw van een oude bekende: de "Geier" van Robbe. Ooit heb ik deze "nurflügel" in drie verschillende uitvoeringen gebouwd. Ditmaal in electro en in een geel met zwart jasje gestoken (zie foto hiernaast).
Het was best nog wel een hele klus, want de romp en de motorgondel moest ik zelf bedenken en geschikt maken voor electro inclusief koeling. Gelukkig heb ik vakantie en kon na een aantal weken bouwen de eerste proefvlucht gemaakt worden op een groot weiland van een bevriende boer in de buurt van Ootmarsum (nee, nog even niet op ons eigen veldje... komt binnenkort ook nog wel). Het resultaat was een vlucht van ruim een kwartier, waarbij het electromotortje het model krachtig omhoog "sleurt". Zelfs met half vermogen stijgt de Geier nog steeds. Rustig rondvliegen gaat met een derde van het vermogen uitstekend en ook met de motor "uit" zweeft het model met zijn ruim anderhalve meter spanwijdte strak en stabiel. Met "volgas" wordt het echt scheuren en moet je al je aandacht er bij houden.
Wie meer van dit model wil weten kan een kijkje nemen in de fotoreportage en de technische gegevens

Frans Hoppenbrouwer 


Vrijdagdag 17 juli 2007
Bert maakt proefvlucht met "Relax"



Ook Bert van Zuilekom heeft zijn nieuwe aanwinst, de "Relax" van FVK, met succes ingevlogen.
Dit fraaie electro-model met een spanwijdte van 2.07 meter (gekocht op de modelvliegshow in Harssewinkel - 1e Pinksterdag) vliegt mooi strak en rustig. De zwever is uitgerust met een borstelloze motor, die gevoed wordt door een lipo-accu.
Hier vliegt Bert nog op een groot weiland in de buurt van Ootmarsum, maar binnenkort is deze zwever ook op ons eigen veldje te bewonderen...
Wie is de volgende met een electromodel? 



Zaterdag 16 juni 2007
Een interview op het veld door de RABO-bank
Vanmiddag op het veld meldden zich twee heren van de Rabobank voor een interview voor het personeelsblad met deze keer als thema de vliegclub Ikarus (was geregeld via Martin).
Ik heb de heren samen met Ab en Peter en later Frans te woord gestaan en het een en ander van de club en het modelvliegen verteld.
Men was zeer enthousiast en er werden driftig aantekeningen en foto's gemaakt en natuurlijk hebben we voor de heren een kleine vliegshow gegeven, waarbij het toestel van Ab tijdens de landing een wielpoot afbrak en dus ook die kant van het modelvliegen hebben ze gezien.
Ook het verschil tussen brandstof- en electrovliegen kwam dankzij de Twister goed uit de verf en nadat ook Peter en Frans hun vlucht hadden gemaakt heb ik tenslotte de nieuwe Piper van Peter ingevlogen, waarna de heren tevreden van wat ze hadden gezien vertrokken en zeiden dat ze een mooi stuk over de club zouden schrijven.
Ik ben benieuwd of deze Ikaruspromotie ons nog wat oplevert. Aan ons heeft het in ieder geval niet gelegen.

Egbert Hamberg 


Vrijdag 15 juni 2007
De Papilion van FVK
Het gebeurde 3 weken geleden tijdens de modelvliegshow in Harsewinkel op 1e Pinksterdag. We waren daar met z'n vieren: Bert en Frits van Zuilekom, Marinus Tijink en ik. De show was mooi, maar moest de tweede helft van de middag toch afgebroken worden vanwege de regen... helaas.

Echter, zoals bekend is er tijdens de show vanalles te koop, zowel tweedehands van particulieren als nieuw van allerlei bedrijven, die er met hun stands staan.
Bert kwam op een goed moment terug met een prachtige (electro)zwever: de "Relax" van FVK-Modell. De 2.07 meter vleugels waren al geheel bekleed met oracover en ook de epoxy-romp bleek van perfecte kwaliteit, kortom, om van te watertanden! Bovendien werd er die dag korting gegeven op de modellen...

Ik moest er dus ook maar eens even een kijkje gaan nemen en kwam uiteindelijk terug met de "Papilion" een fraaie thermiekzwever met een spanwijdte van 2700 mm. Op de catalogusprijs van € 295,- kreeg ik uiteindelijk € 75,- korting.

Ik was al een tijdje op zoek naar een goeie electrozwever om het modelvlieg-"vonkje" bij mij weer op te laten gloeien, want de afgelopen jaren ben ik nauwelijks meer op ons veld geweest en vlieg ik alleen nog maar één keer per jaar een weekje op de Sauerlandse hellingen. Ik hoop er op, dat ik met deze mooie electrozwever straks weer wat vaker op ons vliegveldje te vinden ben.
Sinds de vliegmogelijkheden op ons veld voor het electrovliegen zijn uitgebreid met de woensdag en donderdag, zie je steeds meer leden zich ook een electrokist aanschaffen.
De Papilion is fantastisch secuur gebouwd en heeft ondanks de ribbenvleugel een enorme stijfheid. De hoofdligger is van Dur-Aluminium en de neuslijst van carbon.
De inbouw van de stuurstangen, servo's, ontvanger, regelaar, accu en motor is nog best een hele klus, maar dat is inmiddels vrijwel helemaal klaar. Compleet en vliegklaar weegt het model nog geen 1500 gram. Het wachten is nog op enkele kleine onderdelen en de bestelde Lipo-lader en dan... kan er een eerste proefvlucht gemaakt worden. 

Technische gegevens:

  • Papilion van FVK-Modell (www.fvk.de)
  • Spanwijdte: 2700 mm
  • Vleugeloppervlak: 61 dm2
  • Vleugelprofiel: SD 70 55 (gemodificeerd)
  • Lengte: 1370 mm
  • Leeg gewicht: 1050 gram
  • Vliegklaar gewicht: 1460 gram
  • Electromotor: Pulso borstelloze buitenloper KA22-20L, 270 Watt, 85 gram
  • Regelaar: Robbe Roxxy BL-Control 835-6, 35 A, (voor 2 - 6 lipo's)
  • Accu: Vislero 3S Lipo, 11,1 Volt, 2100 mAh
  • Spinner/prop: diameter spinner 40 mm, klapschroef 9,5" x 5"
  • Besturing: motor, hoogte, richting en ailerons (dienen tevens als landingskleppen)
         Richting en ailerons kunnen gemixt gebruikt worden. 

    Frans Hoppenbrouwer 


    Donderdag 14 juni 2007
    De witte afstandspalen rondom ons veld geplaatst
    Met 7 man sterk zijn een achttal witte markeerpalen rondom ons veldje geplaatst. Het was een wens van de aanwonende familie Hankamp en vervolgens ook door de gemeente opgenomen in onze milieuvergunning om op zo'n 300 meter rondom ons veldje een aantal markeerpalen te plaatsen om zodoende de grens van het toegestane vlieggebied beter te kunnen inschatten.

    Han Daniels had al voor de steigerpalen gezorgd en Marinus Tijink had ze met veel zorg geschuurd, gemenied, wit geschilderd en van een plastic doppen voorzien.
    Vandaag zijn ze dan geplaatst op de eerder door Herman Breukink en Hankamp bepaalde punten. Marinus ziet daarbij toe op een nauwkeurige teloodstelling!


    Egbert Hamberg kan het daarna niet laten en test zijn nieuwe "speeltje" uit: de Twister van Multiplex, een electrokist met een borstelloze impellormotor, gevoed door een 4100 mAh Lipo-accu.
    Het blijkt fantastisch te vliegen.
    Nog even een close-up, omdat ie zo mooi is!

    Overigens ligt de grasmat er weer mooi kort bij. Peter Wicherink mag daar wel eens een complimentje voor krijgen. Bedankt Peter!

    Fotograaf ter plekke was uw redacteur, Frans Hoppenbrouwer.


    Zondag 29 april t/m vrijdag 4 mei 2007
    Een weekje hellingvliegen in het Sauerland 
    Het is weer een gezellig weekje hellingvliegen in het Sauerland. De families Tijink, van Zuilekom en Hoppenbrouwer zijn met diverse leden present. Helaas is de wind de hele week oost en daar zijn niet zo veel geschikte hellingen voor.
    We trekken daarom o.a. naar Oberhenneborn, waar ook een aantal Duitse professionals hellingvliegen met hun snelle carbonzwevers. Het blijken aardige jongens en ze zijn dan ook niet te beroerd om ons met raad en daad wat bij te staan.
    Op de tweede foto gaat Frits net landen met zijn grote ASW (zie het rode pijltje). Het is trouwens heerlijk toeven op de fraaie zonovergoten hellingen met fantastische uitzichten!

    Op dinsdag 1 mei zijn er in Bödefeld op loopafstand van ons appartement altijd wat bescheiden "mei-festiviteiten" waar we toch ook even naar willen kijken voordat we weer gaan hellingvliegen.

    Zoon Wouter komt ook nog twee dagen op bezoek en maakt met zijn Domino (2.30 meter spanwijdte) vele vluchten.
    Mij helpt hij bij het vlieggereed maken van de ASW 19, waarmee ik enkele vluchtjes heb gemaakt.
    Al met al niet zo heel erg geschikt weer qua wind, maar wel mooi zonnig en dus hebben we toch nog kunnen genieten!

    Frans Hoppenbrouwer


    Zaterdag 24 maart 2007
    Herman Breukink's Duuk
    Ook Herman heeft weer een leuk elektrokistje gebouwd.
    Voor de liefhebbers hier even wat gegevens:

  • Spanwijdte: 1400 mm
  • Lengte: 1000 mm
  • Gewicht: 900 gram (incl. aandrijving en accu)
  • Vleugeloppervlak: 29,14 dm2
  • Vleugelprofiel: S-3021
  • Stabilo-oppervlak: 6,08 dm2
  • Profiel stabilo: NACA 64-008
  • Aandrijving: elektromotor, fabrikaat: Kontronik Maxi Dancer
  • Regelaar: PIX-3000
  • Accu: Lipo 11,1 V - 1500 mAh, C=15 continu (is 15x1,5 = 22,5 A continue)
  • Gewicht accu: 130 gram
    • Vliegduur: ca. 8-20 minuten (afhankelijk van vol vermogen of 1/4 gas)

    Dit model heeft nu nog alleen richting- en hoogteroer, maar Herman is bezig met een nieuwe vleugel voorzien van ailerons voor dezelfde romp. 


    Vrijdag 16 maart 2007
    (Klik op het krantenartikel voor een uitvergroting.)
    Peter, Bert en Frits in de krant
    Klik hier voor een uitvergroting
    Niet iedereen heeft de Oldenzaalse editie van de Twentsche Courant Tubantia.
    Vandaar dat we het krantenartikel uit het regio-gedeelte hier op onze website plaatsen.
    Frits houdt het nieuwste electromodel van Bert in de hand, een leuk vlot kistje nagebouwd vanaf tekening uit het Duitse modelvliegblad FMT.


    Woensdag 28 februari 2007
    Het Logboek ligt startklaar
    Het logboek op het lessenaartje in onze trekkeroverkapping ligt startklaar. De bundel formulieren is goed voor zo'n 3400 vlucht-noteringen, dus we kunnen even vooruit...

    Ook de oude bijlagen, behorende bij de milieuvergunning, zoals het kaartje van het vlieggebied, de veiligheidsregels en het vliegveld-reglement, heb ik verwijderd en zullen deze week nog vervangen worden door de nieuwe (ze zijn inmiddels al gelamineerd).

    Het is overigens bijna niet meer te doen om zonder een 4-wiel-drive terreinwagen op ons veld te komen. De modderpoelen in het zande-rige deel van de toegangsweg zijn behoorlijk diep en ik heb de auto dan ook maar op het asfalt laten staan en ben het laatste stuk maar gaan lopen.
    Het lessenaartje moest een beetje "verbouwd" worden om het logboek de ruimte te geven. Helemaal klaar is het nog niet, maar het provisorische elastiek wordt binnenkort vervangen door een betere sluiting.

    Hopelijk wordt het snel weer droger, zodat we gewoon op ons terrein kunnen komen. In ieder geval veel vliegplezier toegewenst voor het komend seizoen!


    Zondag 25 februari 2007
    Laatste keuringsdag valt in 't water

    Het was een nare natte verregende dag. Toch waren Herman, Egbert en uw nieuwsbriefredacteur naar het veld getogen om eventuele modelkeuringen te verrichten. Maar het bleef alsmaar regenen en aangezien er geen "klanten" verschenen (die waren tenminste verstandig) zijn we rond 15.00 uur toch ook maar vertrokken.
    Gelukkig kwamen we nog net niet vast te zitten op het modderige toegangspad, maar onze auto's zagen er wel als terreinwagens uit!. 
    We hebben nu de 4 aangekondigde keuringsdagen achter de rug en er zijn die dagen totaal 30 modellen gekeurd, waarvan er helaas 3 afgekeurd moesten worden. Zodra de mankementen verholpen zijn, zullen deze modellen herkeurd worden.

    Degenen, die nu nog modellen hebben, die gekeurd moeten worden kunnen daarvoor een afspraak maken met één van de keurmeesters en voor de geluidsmeting met Herman Breukink.


    Zaterdag 24 februari 2007
    Derde keuringsdag
    Het was weer een drukte van belang. Er werden tussen de buien door weer 15 modellen gekeurd.
    Peter Wicherink was er ook bij, met zijn camera, en ik wil niemand zijn plaatjes onthouden:






    Zaterdag 24 februari 2007
    Waarschuwingsborden geplaatst
    Eén van de eisen van de gemeente bij het in werking treden van onze nieuwe milieuvergunning was het plaatsen van een viertal waarschuwingsbordjes op de invalswegen naar ons vliegveldje.

    Han Daniëls heeft zich over deze klus ontfermd en plaatste ze, ondanks de regen en stortbuien van de laatste dagen, keurig op tijd: vóór 1 maart 2007.

    Bedankt Han! 


    Zaterdag 17 februari 2007
    Eerste Modelkeuringsdag
    De eerste modelkeuringsdag is goed verlopen. Frans Heerdink had voor de geluidsmeting van de modellen een prima "bok" gemaakt van 1,20 meter hoog en Herman Breukink had de geluidsmeter en de invulformulieren bij zich. De keuringsrapporten blijven bij Herman in het archief bewaard.
    In totaal zijn er nu 14 modellen gekeurd, waarvan er twee afgekeurd zijn. Echter na aanpassing en herkeuring konden ook deze twee worden goedgekeurd.
    Hieronder een fotoimpressie van Peter Wicherink:





    De geluidsmeting vindt als volgt plaats:

  • Het model wordt op de bok vastgezet.
  • De motor moet op volle toeren draaien.
  • De meting wordt verricht op 7 m afstand, haaks op de uittredende gasstroom van de uitlaat, en dat gedurende 15 seconden. 

    Hoewel het motorgeluid tot aan de 80 dB(A) mag komen, verzoeken we iedere piloot om te proberen daar zo ver mogelijk onder te blijven. Soms is dat bij bepaalde motoren niet mogelijk, maar soms kunnen er met een andere (of zelfgemaakte demper) verrassende resultaten bereikt worden.
    Ook een motorsteun via rubber dempers bevestigd aan het motorschot kan behoorlijk gunstig uitpakken. Experimenteer er gerust eens mee!


    Zaterdag 10 februari 2007
    Modelkeuring
    Zoals bekend wordt onze nieuwe milieuregeling per 1 maart 2007 van kracht. Onderdeel daarvan is dat alle modellen gekeurd dienen te zijn, inclusief een geluidsmeting bij de modellen met brandstofmotor.
    Een goedgekeurd model krijgt een goedkeuringssticker in het model geplakt. Niet gekeurde modellen mogen niet meer vliegen na 1 maart a.s., dus wees er op tijd bij.

    Herman Breukink heeft daarom op korte termijn een viertal data gepland, waarop hij op het veld aanwezig zal zijn met een geëikte geluidsmeter, samen met nog een aantal keurmeesters om de modellen te keuren.
    Frans Heerdink zal een special "bok" met een hoogte van 1,20 meter maken, waarop het model zijn geluidsmeting zal ondergaan.
    De vastgelegde data zijn:

  • Zaterdag 17 februari van 14.00 tot 17.30 uur
  • Woensdag 21 februari van 14.00 tot 16.00 uur
  • Zaterdag 24 februari van 14.00 tot 17.30 uur
  • Zondag 25 februari van 14.00 tot 17.30 uur 

    Na deze data kan er altijd gekeurd worden op aanvraag. De geluidsmeting dient op open terrein te geschieden, bij voorkeur op ons eigen veld. De geluidsmeting zal een waarde moeten opleveren van onder de 80 dB(A). Modellen met hogere waarden worden afgekeurd.
    Laat het niet op het laatst aankomen, want mocht er nog wat aan je model mankeren, dan kun je het nog mooi voor 1 maart a.s. in orde maken en alsnog de goedkeuringssticker in je model krijgen.