Nieuws 2009

Woensdag 16 december 2009
Jan Hoogenraad vanaf zijn vakantieadres

Sommige bofkonten trekken met deze winterse dagen naar het warme zuiden en kunnen tijdens hun vakantie aldaar ook nog eens volop genieten van het modelvliegen.
Jan Hoogenraad is zo'n bofkont en mailde ons het volgende berichtje plus een aantal foto's, waaruit een selectie in dit nieuwsbericht is geplaatst:

Hier even een mail van mij uit Portugal (Algarve).

Ik hoop dat het met U allen goed gaat. Met ons prima. We staan met de camper in het plaatsje Manta Rota, een plaatsje circa 10 km van de Spaanse grens. We staan op een parkeerplaats aan het strand. We zijn hier sinds 10 oktober en tot nu toe prachtig weer gehad. Ik wil toch even laten horen, dat al kom ik nu niet op het veld in Tubbergen, er toch door mij word gevlogen. Hoera, dat ik op de valreep toch mijn brevet heb gehaald. Hier heb ik al aardig wat vluchtjes gemaakt met de Mentor en de Robbe zwever. Zo krijg ik wat meer vliegervaring en durf. Tot nu toe één kleine crash gemaakt met de Mentor, maar dat kon hij gemakkelijk hebben. Niet elke dag is het vliegweer, want we zitten aan de kust en soms waait het behoorlijk, en daar heb ik nog te weinig ervaring voor en wil de boel ook heel houden. Maar bij rustige dagen maak ik wel weer een paar accu's leeg.
Ik heb een langgerekte duinpan tot m'n beschikking, en dat op een paar honderd meter van de camper. Dus erg gemakkelijk, ik kan zo "even" gaan vliegen.
Ik heb ook nog een ander toestel, de "Wildwing" gebouwd, van een tekening van internet, www.jomari.de. Helaas heb ik die al drie keer in elkaar moeten lijmen, maar ik krijg hem niet aan het vliegen. Hij duikt gelijk de grond in. Zal wel aan mij liggen. En nu is de depron op. Dus voorlopig einde verhaal "eigenbouw".

In het begin van het nieuwe jaar is er natuurlijk weer een vergadering, maar helaas kan ik daar dus weer niet bij zijn. Wij komen bij leven en welzijn pas in april terug, dus helaas mijn excuses dat ik er weer niet bij ben. Doe als je wilt aan allen de hartelijke groeten.

Dan rest mij alleen nog U en Uw familie prettige feestdagen en een heel goed en gezond 2010 toe te wensen.

Tot volgend voorjaar, veel groeten van Jan Hoogenraad.



Bij de foto's: Jan start, vliegt en landt zijn electromodel Mentor en toont tot slot zijn "onwillige" Wildwing.


Zondag 29 november 2009
Paul en Nick Weierink met hun nieuwe "Viper"

Na vele, vele avonden noeste arbeid is ons nieuwe zwevertje dan eindelijk klaar.
Dit zwevertje hebben we eigenlijk gekocht naar aanleiding van het leuke zwart-gele electrokistje van Frans Hoppenbrouwer.
Het is een tweedehandsje en komt uit Groningen. Ik zag het op het Modelbouwforum staan en kon het niet laten om het te kopen. Het zwevertje van Frans had zoveel indruk op ons gemaakt, dat wij ook graag zoiets wilden hebben en na lang zoeken kwamen we deze tegen.
Ik weet zo niet hoe het ding origineel heet en waar hij vandaan komt maar wij hebben hem ''Viper'' genoemd.
De spanwijdte is zo'n 1,30 m en als motor hebben we gekozen voor een 25 Amp, 1500 kV.
Er zit een 8 x 3,8 klapprop voor en er komt een 3s Lipo in van 1300 mAh.

Er zit nu een motor in die geschikt is om mee te zweven maar de bedoeling is dat er een grotere in komt, waar echt een beetje mee te stoeien valt. Ik heb daarom de vleugel en romp al flink verstevigd, zodat hij de krachten aankan. Ook is hij nu voorzien van remkleppen, niet dat hij ze nodig heeft, maar ik wilde eens proberen of deze ''zelfbouw''-kleppen werken.

Vliegklaar gewicht zit nu op 700 gram, maar met de andere motor komt er nog 100 gram meer bij verwacht ik. Moet te doen zijn hopen we...

De Viper zal (binnenkort?) in levende lijve op ons veld te zien zijn.
Tot dan,

Paul en Nick Weierink.

(Redactie:
Deze "Viper" blijkt de "Ridge Runt" te zijn, een aileron-trainer voor de helling. Het is een product van het Amerikaanse "Hobby Shack" uit Fountain Valley.
Voor meer info over de Ridge Runts van Frans klik hier.)
 


Het tweedehands model uit Groningen.

Onze "Viper" in aanbouw.

De "Viper" vliegklaar in een nieuw fris jasje!

 


Maandag 16 november 2009
Een nieuw IKARUS-lid stelt zich voor:

Hallo allemaal,

Mijn naam is Rayner Hofhuis en ik ben 15 jaar oud, sinds een tijdje ben ik samen met mijn broer Mathijs (14 jaar) lid van de modelvliegclub Ikarus. Ik zit op de middelbare school in Almelo (St.Canisius, 4VWO) en ik woon in Albergen. Mijn hobby’s zijn Mountainbiken, sporten, BMX, motorcross en modelvliegen.

Ik zou later graag piloot willen worden en vind vliegtuigen erg mooi.
Mijn Opa (Gerard Hofhuis) heeft vroeger ook gevlogen bij Ikarus en wij gingen toen mee kijken! Nu heb ik zelf een modelvliegtuig, een Art-Tech Wingtiger. Het is een trainermodel (Electro) voor beginnende vliegers, onderaan staat een foto. Het vliegtuig is gekeurd en ik heb al verschillende vluchten gemaakt!

Mijn broer Mathijs heeft ook een vliegtuig en samen met Opa en hem gaan we dan naar de vliegclub. Hopelijk weten jullie nu wat meer over mij en tot ziens op het vliegveld!

Groetjes, Rayner Hofhuis.

 


Zondag 8 november 2009

Keuringsdag modellen
Het is koud en mistig op deze keuringsdag. De opkomst is dan ook niet heel erg groot. Toch zijn er een aantal leden met hun modellen naar het veld gekomen om ze te laten keuren.
Arjen Koopman heeft een fraaie zwever meegebracht met een hoogteroeraansturing die de nodige discussies losmaakt. Hij wil weliswaar een degelijke constructie, maar ook een "mooie oplossing".
Iedereen heeft dan natuurlijk "de beste tip" voor hem en er is heel wat geschetst en gepraat. Cees Wester analyseert tenslotte nog even samenvattend het mechanica-probleem, waardoor duidelijk wordt in welke richting de oplossing gevonden kan worden.
We zullen binnenkort wel zien hoe de definitieve oplossing door Arjen gerealiseerd is.

Herman kan het niet laten en moet ondanks de mist toch even een klein rondje vliegen!




Maandag 26 oktober 2009

Alweer een Ridge Runt gebouwd

Misschien kunnen sommigen mijn zwart-geel gestreepte (electro) Ridge Runt nog wel herinneren. Een heerlijk pittig electrozwevertje, waarmee ik inmiddels al vele vluchtjes heb gemaakt.
Eigenlijk is de Ridge Runt een motorloze hellingzwever. Ik had nog een oude (gecrashte) Ridge Runt op zolder liggen en heb die eens goed onder handen genomen. De romp eerst grondig gerepareerd en van nieuwe kleurtjes voorzien en daarna een nieuwe vleugel gebouwd. Die nieuwe vleugel heb ik meteen 32 cm meer spanwijdte gegeven: 157 cm in plaats van de standaard 125 cm. Ben benieuwd hoe dat gaat zweven. Aan het gewicht zal het niet liggen want deze vergrote versie weegt slechts 670 gram "all in", 20 gram meer dan de oude versie.
Straks in het voorjaar zullen we deze rood-zwart gestreepte jongen op de Sauerlandse hellingen eens aan de tand gaan voelen.

Frans Hoppenbrouwer 


Woensdag 30 september 2009

Nieuwe aanwinst: F16D electro
Zoals beloofd hierbij een foto van mijn nieuwste aanwinst. Het is de F16D van de firma RC-Lander. Het model is voorzien van een electro-impeller met een 80 Ampère regelaar en een 4s 14.8 Volt 3600 mAh Lipo-accu.
De eerste vlucht was vrij kort. Wegens een gebrek aan snelheid raakte het model met een vleugeltip de grond en brak er een stuk van de vleugel. Ook de neus liep wat schade op, maar gelukkig is alles te herstellen en dan proberen we het gewoon opnieuw.

Egbert Hamberg 


Zaterdag 26 september 2009

Weer twee vliegbrevetten uitgereikt

Arjen Koopman heeft op deze mooie zonnige zaterdag zijn vliegbrevet gehaald. Hij deed dat met zijn Easy Glider onder het toeziend oog van Egbert Hamberg. Proficiat Arjen!
Cees Wester maakte er een paar mooie plaatjes van.

Maar er is nog een tweede brevet uitgereikt en wel een week eerder aan Paul Weierink.
Eerst leek zijn brevetvliegen op pech uit te draaien, omdat zijn model sneuvelde als gevolg van een vleugelbreuk. Maar gelukkig had hij nog een "Mini Wing" bij zich waarmee hij de verplichte figuren alsnog prima heeft kunnen vliegen en zo kon Egbert hem toch nog die middag het vliegbrevet uitreiken. Ook Paul proficiat! Helaas hebben we geen foto van Paul.

Nieuwe tijd voor de Hoppenbrouwer-Trofee
Na een aantal vergeefse pogingen van diverse piloten is het Arjen Koopman gelukt om de enige geregistreerde tijd van dit jaar van 13 minuten en 5 seconden te overtreffen met 13.38!
Hij deed dat "eventjes" met zijn Easy Glider (zie foto hiernaast) nadat hij net zijn vliegbrevet er mee gehaald had, de schurk! Het was namelijk mijn tijd, die hij overtrof en dus moet ik nu ook weer aan de bak!
Maar, gelukkig is dat nou juist de bedoeling, dus Arjen, alvast gefeliciteerd met je mooie tijd, maar pas op, want het jaar duurt nog tot 31 december en wie weet wat voor thermiekdagen er nog komen voor de andere piloten...
Bovendien kun je ook nog je eigen tijd verbeteren. Je hebt de smaak nu te pakken.

Frans Hoppenbrouwer

(Zie ook de pagina van de Hoppenbrouwer-Trofee).


Dinsdag 22 september 2009

Groenonderhoud aan het veld

Peter Wicherink, Bert van Zuilekom en Teun Kooij aan het werk: de bossages worden bijgesnoeid en het gras mooi kort gemaaid. Zelfs het losliggende gras wordt door Peter aangeharkt! 


Dinsdag 15 september 2009

Dornier Merkur
Vandaag ben ik even bij Bert van Zuilekom geweest, want zijn semi-schaalmodel van de Dornier Merkur is klaar. Zo'n twee weken geleden is het model door zijn zoon Frits al ingevlogen en het bleek een zeer stabiel vliegend model te zijn geworden. Binnenkort zal Bert er zelf het luchtruim mee gaan kiezen.

Voor de liefhebbers nog wat gegevens:

  • Spanwijdte: 172 cm
  • Gewicht, compleet met besturing en accu: 2400 gram
  • LiPo-accu: 11,1 Volt 3200 mAh
  • Motor: AXI 2826/12
  • Regelaar: Jeti Advanced+ Jes 40-6-16 

    Frans Hoppenbrouwer



    Dinsdag 8 september 2009

    Een EPP-modelletje van Ab Schiphorst
    Ab heeft eens voor de gein een klein, licht modelletje gebouwd van 3 mm dik Depron (EPP), je weet wel, dat elastische schuimmateriaal dat onder laminaatvloeren gebruikt wordt voor geluiddemping. Ab kocht bij een parketboer een vierkante meter voor € 2,75.
    De bouwtekening van een "Piper-achtig" model vond hij op internet (www.jomari.de) en met wat lijm (UHU-por) en een heel klein beetje hout was het modelletje zo klaar. Wel maakte Ab het rompje wat breder en vergrootte de tekening tot een spanwijdte van 100 cm. Het uiteindelijke totaalgewicht kwam op slechts 314 gram.
    Met de föhn bracht hij er wat Oracover-folie op aan. De ontvanger en regelaar werden bevestigd met klitteband.
    Twee mini-servo's besturen richting en hoogteroer.

    Goedkope onderdelen
    Voor de radiobesturingsonderdelen werd Ab door een ander Ikarus-lid getipt over het bestaan van een internetwinkel in Hong Kong, HobbyKing: www.hobbycity.com. Hier kun je voor weinig geld via het internetbetalingssysteem PayPal je modelbouwspulletjes bestellen. De levertijd bedraagt zo'n 14 dagen.
    Een indicatie van de prijzen van Ab's model:

  • Motor: HexTronic 24 gram Brushless Outrunner 1700kv: $ 7,99
  • Propellor 8 x 3,8: $ 1,20
  • Regelaar: HobbyKing SS Series 15-18A ESC, 30 gram: $ 7,95
  • LiPo-accu: Rhino 1050 mAh 2S 7,4 Volt 20C Lipoly Pack: $ 6,99
  • 2 servo's: Turnigy TG9 9g / 1,6 kg / 0,12 sec Micro Servo: $ 2,99 (per stuk)
  • 4-kanaals ontvanger, incl. kristal (35 MHz) vanaf rond de $ 20,-
  • Verzendkosten van 201-250 gram: $ 9,97; van 251-500 gram: $ 12,12 

    De dollarkoers is momenteel € 1,34 zodat de prijzen in Euro's nog wat lager uitvallen. De micro-servo's komen bijv. op slechts € 2,23 per stuk!
    Op deze manier heb je een leuk compleet modelletje voor minder dan € 50,-. Een tip om eens aan te denken.

    Frans Hoppenbrouwer


    Woensdag 26 augustus 2009

    Vliegbrevet voor Jan Hoogenraad
    Het zat er op de funvliegdag al aan te komen en enkele dagen later is het dan ook gelukt: Jan Hoogenraad heeft zijn vliegbrevet gehaald.
    Van Egbert kreeg ik een e-mail met de volgende mededeling:
    "Hierbij de melding dat Jan Hoogenraad vanmiddag bij vrije harde wind de figuren voor het brevet prima heeft gevlogen en ik hem na de verplichte drie vluchten het brevet heb uitgereikt. Als getuige bij de laatste vlucht was Jan Bouke Zijlstra aanwezig, maar het vliegen met zijn electrozwever was bij de harde wind een beetje teveel van het goede."
    Jan Hoogenraad feliciteren we in ieder geval met het behalen van zijn vliegbrevet en anderen zullen hem vast nog wel volgen. Jan zelf meldde nog, dat hij de club, maar vooral ook Ab en Egbert erg dankbaar was voor hun inzet.

    Opzegging lidmaatschap
    Hans Nijboer heeft zijn lidmaatschap opgezegd. Hij vindt momenteel niet meer voldoende uitdaging in het modelvliegen en heeft er ook niet meer voldoende tijd voor. Overigens laat Hans weten, dat hij geen definitief afscheid van ons neemt en zeker nog zo af en toe op het veld zal komen kijken. De decibelmeter, die we via hem in gebruik hebben, mogen we, zolang hij die zelf niet nodig heeft, gewoon blijven gebruiken.

    Bedankt Hans en tot ziens dan maar!

    Video-filmpjes
    Zo af en toe worden er (YouTube)videofilmpjes geplaatst (verspreid) op onze nieuwspagina's. Om ze wat makkelijker toegankelijk te maken staan ze nu ook bij elkaar in een overzicht op een aparte pagina. Deze pagina is te bekijken via de knop video's.
    Wie overigens nog leuke (korte) opnames van het modelvliegen heeft kan met mij contact opnemen om die eventueel ook op de website te plaatsen.

    Frans Hoppenbrouwer


    Zondag 23 augustus 2009
    Funvliegdag 2009

    We hebben een prachtige dag uitgekozen voor onze funvliegdag. Lekker warm en een licht briesje, kortom prima vliegweer.
    Des te verwonderlijk is het, dat er maar weinig belangstelling is van onze leden en aanhang. Slechts zo'n 15 man (en vrouw) tel ik op ons veldje, waarvan 8 actief vliegende piloten. We hebben er dus maar een "gewone" gezellige vliegdag van gemaakt, zonder wedstrijdelementen.
    Er wordt naar hartelust gevlogen en ook mijn "FlyCamOne 2" komt in actie, ditmaal met succes! Er zijn een aantal mooie luchtopnames van ons veldje met omgeving gemaakt via dit kleine lichtgewicht (35 gram) videocameraatje. Ik heb het gewoon met klitteband onder de vleugel van mijn electrozwever Papilion bevestigd en filmen maar. Bekijk de opnames maar eens (onder de foto's van dit verslag).
    Helaas zijn er voor enkele piloten ook wat schades en pech-crashes, maar de pechvogels nemen het sportief op, hoewel het best even slikken is als je vele uren noeste arbeid aan een model voor je neus aan diggelen ziet liggen.
    Ondanks enkele verwoede pogingen is het niet gelukt om de eerder genoteerde duurzweeftijd van 13 minuten en 5 seconden te verbeteren. Er is ondanks het mooie weer gewoon geen thermiek te vinden. Maar het seizoen is nog niet afgelopen, dus er is nog steeds kans...
    Jan Hoogenraad maakt van deze vliegdag goed gebruik om onder toezicht van Egbert zich verder te bekwamen in de figuren voor het vliegbrevet en volgens Egbert is hij er aan toe. Helaas zijn Jan zijn accu's uiteindelijk leeg, anders had hij zelfs vandaag zijn brevet nog kunnen vliegen. Maar dat zal dan wel binnenkort gaan gebeuren.
    Al met al een gezellige (fun)vliegdag, wat mij betreft voor herhaling vatbaar, maar dan graag met wat meer deelnemers!

    Frans Hoppenbrouwer

    Cees en Herman vertellen elkaar wat ze allemaal in hun startboxen hebben zitten. Cees gebruikt daarbij een "checklist".

    Herman moest nog weer even "op en neer" naar huis voor zijn vergeten electromotor...

    De familie Mensink heeft zich comfortabel op het veld genesteld.

    Mia en Marinus arriveren per op de fiets op ons veld.

    Ook zelf ben ik van de partij, inclusief "FlyCamOne 2", ditmaal met SD-geheugenkaart. Jan Hoogenraad maakte het plaatje.

    Cees Wester maakt zijn Orion vliegklaar. Op de achtergrond Frans Heerdink en de Tijinks.

    Peter, Frans, Egbert, Marinus en Mia in een gezellig onderonsje.

    De trieste crash van Peter's electro-Vicomte.

    Ook Cees Wester's Orion loopt bij het landen zware averij op, maar "gelukkig" niet onherstelbaar.

    Slechts 5 cm te laag binnengekomen en dan staat deze paal in de weg...

    De sporen op de plek waar de rood-wit geverfde vleugel de paal raakte zijn nog zichtbaar.

    Aan het eind van de gezellige vliegdag nog even een plaatje van de vijf piloten, die het laatst vertrekken: Cees, Egbert, Frans, Jan en Herman. Marinus maakte de foto.


    Tot slot dan nog de videobeelden van luchtopnames boven ons veld, gemaakt met de FlyCamOne 2 vanuit de model-zwever Papilion.
    Het filmpje duurt ongeveer 5 minuten.

    Je kunt het via de Windows Media-player hiernaast bekijken en beluisteren.

    Video-filmpje, gemaakt vanuit de modelzwever Papilion boven ons vliegveldje.

    Wil je dat zien klik dan hier...




    Zaterdag 1 augustus 2009
    Gezellige drukte op het veld.

    Het is weer eens lekker vliegweer met temperaturen rond de 28o C. De wind is weliswaar af en toe een beetje verradelijk, maar dat weerhoudt en twaalftal piloten er niet van om toch even een vluchtje te wagen. We begroeten ook twee nieuwe leden: Cees Wester en Jan Bouke Zijlstra.
    Zelf ben ik ook weer eens van de partij en heb de mini-videocamera "FlyCam2" meegenomen. Op mijn eigen zwever blijkt de camera te veel te trillen (folie is geen stevige ondergrond) en dus wordt het 35 gram wegende kleinood onder de vleugel van Ab's zwever geplakt. Ab maakt vervolgens een prachtige vlucht met vele "fly-overs" zodat alles er goed op komt te staan en maakt tot slot een fraaie landing.
    Maar dan komt er een trieste ontknoping: in de camera ontbreekt de geheugenkaart (die heb ik nog thuis in de computer zitten!) en er zijn dus helemaal geen videobeelden gemaakt...
    Terecht wordt ik de rest van de middag met mijn "geheugenmankement" geplaagd, maar we zullen het binnenkort nog wel een keertje overdoen en dan met SD-kaart!

    Frans Hoppenbrouwer 


    Foto linksboven: De modellen uitgestald.
    Foto rechtsboven: Herman Breukink met zijn Duke (electro).
    Foto linksmidden: Cees Wester met zijn Orion (viertaktmotor)
    Foto rechtsmidden: Egbert Hamberg helpt Jan Bouke Zijlstra met zijn Easy Glider.
    Foto linksonder: Jan Hoogenraad met zijn (electro)modellen.
    Foto rechtsonder: Onder de vleugel van Ab's zwever zit de minicamera FlyCam2 (zie inzet)... zonder geheugenkaart!


    Donderdag 16 juli 2009
    Een mooie warme vliegdag... 27o C en een licht briesje.

    Op deze fraaie vliegdag zijn enkele electrovliegers weer eens van de partij. Bert van Zuilekom met zijn zwever Relax en semi-schaalkistje Vicomte en Frans Hoppenbrouwer (zowaar) met zijn zwever Papilion en hellingzwevertje Ridge Runt.
    Later op de middag verschijnen oud-ikaruslid Gerard Hofhuis met zijn kleinzoon Mathijs (sinds kort samen met zijn broer Rayner lid van Ikarus geworden).
    Mathijs heeft een leuk klein electrokistje bij zich, Dark Wing, waar hij al aardig mee uit de voeten kan. Ik heb er even bijgestaan, maar hij vliegt er al goed mee. Nog even wat oefenen op de figuren voor het vliegbrevet en we hebben er weer een jonge piloot bij op de club. Mathijs maakte een prima landing! 

    Foto linksboven: De modellen liggen klaar voor de start.
    Foto rechtsboven: Mathijs Hofhuis (13 jaar) poseert met zijn Dark Wing.
    Foto linksonder: Mathijs en zijn opa Gerard Hofhuis kijken geconcentreerd naar de verrichtingen van Dark Wing.
    Foto rechtsonder: Frans Hoppenbrouwer met de Papilion zette een eerste tijd neer voor de duurzweeftrofee: 13 min 5 sec.
    Wie volgt?


    Zaterdag 13 juni 2009
    Eindelijk weer eens een mooie vliegdag

    Ja, het was 13 juni eindelijk weer eens mooi weer om te vliegen. En dat gebeurde dus ook. Bekende en een paar wat minder bekende gezichten en vliegtoestellen op ons veld.


    Foto linksboven: Frits van Zuilekom druk bezig met de voorbereidingen van een Huckepack-vlucht.
    Foto rechtsboven: Klaar voor de start.
    Foto linksonder: Helaas een foutje bij de rolroer-instelling van Ab Schiphorst zijn AS-08 met wat schade tot gevolg...
    Foto rechtsonder: Egbert Hamberg is ook weer terug en heeft meteen maar een nieuw "speeltje" meegebracht: even meten hoe vol de lipo's nog zijn.

    Peter Wicherink


    Zaterdag 2 mei 2009
    Pech voor Dennis Mensink

    Via een e-mailtje van Dennis kreeg de redactie onderstaande foto's en tekst toegezonden:

    Het was een mooie dag, mooi weer en veel vliegers op het veldje. Er was best veel wind.
    Ik vloog met mijn Taxi 3 met borstelloze motor en plotseling begon deze te ronken.
    Even later reageerde de motor niet meer en moest ik een noodlanding maken. Direct na de landing begon de Taxi te roken. Later bleek dat de regelaar totaal versmolten was.
    Thuis gekomen bleek dat de as door de motor naar voren geschoven was, omdat deze vanaf de fabriek aan de achterzijde onvoldoende geborgd was. Hierdoor kwam de motor in onbalans en liep deze vast.
    Deze week maar even horen wat ze er in de winkel van zeggen.
    Ik heb een paar foto's meegezonden.

    Groeten,
    Dennis Mensink.


    Foto linksboven: Links met zender staat Dennis. Ab kijkt met vertrouwen toe.
    Foto rechtsboven: De Taxi 3 van Dennis. Hier is nog niets aan de hand.

    Foto linksboven: De schade van binnen bekeken. Ook de LiPo-accu's zijn door de verbrande regelaar aangetast. De schroeiplekken in de cockpit zijn nog zichtbaar.
    Foto rechtsboven: Van de verbrande regelaar is niet veel meer over.


    Zaterdag 25 april t/m 1 mei 2009
    Hellingvliegen in het Sauerland.


    Foto linksboven: De dames volgen het hellingvliegen comfortabel vanaf een bankje...
    Foto rechtsboven: De modellen worden vliegklaar gemaakt. In het dal ligt Bödefeld. 
    Foto linksboven: Ook dit kan gebeuren. Frits zijn ASW 24 krijgt een fatale radiostoring en crasht...
    Foto rechtsboven: Bij een dagje zonder wind brengt "elektro" uitkomst.
    Foto rechtsonder: Laatste dag op een nabij gelegen noordhelling.

    Ook dit jaar waren we weer een weekje present in het Sauerland met onze hellingzwevers. Met toestemming van de lokale boer konden we terecht op de berg Buchhagen. Het weer was wisselend, van zonnig naar bewolkt en zelfs af en toe regenachtig, van windstilte tot matige wind uit wisselende richtingen, maar gelukkig ook vanuit het zuiden, de meest ideale windrichting.

    Al met al hebben we toch nog fijn kunnen vliegen al moesten we af en toe van wat "elektro-hulp" gebruik maken.
    Aanwezig waren de vier Ikarus-leden Bert, Frits, Marinus en Frans, de nodige familie-aanhang en op zondag ook nog oud-Ikaruslid Ernst met zijn zoon Jelle. 

    Frans Hoppenbrouwer


    Zondag 19 april 2009
    Een nieuw IKARUS-lid stelt zich voor.

    Beste collega-piloten,

    Het leek me leuk om eens even iets over mijzelf te vertellen als nieuw clublid van Ikarus.
    Ik ben Arjen Koopman, 40 jaren jong of oud (interpretatie laat ik aan jullie over). Ben getrouwd met Mirjam en samen hebben we 2 kinderen, Sebastiaan van zeven en Charlotte van vijf. We wonen in Almelo (wijk Schelfhorst). In het dagelijkse leven werk ik op de enige nog zelfstandige bank van Nederland.

    Waarom modelvliegen?

    Vliegtuigen hebben mij altijd al gefascineerd. Als klein kind ben ik wel eens op het vliegveld van de “Vjennevleigers” geweest en daar spraken vooral de modellen uit de Tweede Wereldoorlog mij aan. Vorig jaar heb ik mijn H.E.A.O. gehaald en als verassing kreeg ik een vlucht van mijn gezin aangeboden in een zweefvliegtuig bij Aeroclub Salland (Lemele). Met één woord: geweldig!!
    Een aantal weken geleden was een “buurman” van een paar huizen verderop met een modelvliegtuig (Easystar van Multiplex) bij ons voor aan het vliegen. Ik heb met hem gesproken over zijn hobby (is nog geen lid van een club overigens). Zijn verhaal in combinatie met mijn “ervaringen” hebben er toe geleid dat ik nu zelf ga vliegen.

    Het model

    Aangestoken met het “virus” op zoek naar spullen, maar hoe begin je?
    Ben me eerst eens gaan oriënteren wat er zoal te verkrijgen is, tjonge wat een keus. Eerst maar eens een budget vaststellen want ook bij deze hobby is "de sky de limit", haha…. Het is de Easyglider van Multiplex geworden, een model dat ook geadviseerd wordt voor de beginnende piloot. Als zender de DX 5 van Spektrum (2,4Ghz) en als lader de Ultramat 14 plus van Graupner. Verder heb ik de beschikking over 3 lipo’s van 2200 mAh (2s1p). 
    Inmiddels is het model klaar (zie foto), nu nog keuren en hopelijk vele uren vliegplezier!!

    Groet,
    Arjen Koopman


    Maandag 30 maart 2009
    Een nieuw bord bij de ingang van het veld

    Zoals op de jaarvergadering beloofd staat er nu een nieuw bord bij de ingang van ons vliegveldje (foto links).
    Het geeft de (onbekende) bezoeker de belangrijkste informatie, zoals vliegtijden en de belangrijkste regels. Bovendien staat er een kaartje met het vlieggebied op aangegeven.
    Voor degenen die het veld verlaten is er ook weer een bordje geplaatst, die hen helpt herinneren aan iets wat nog wel eens vergeten wordt...
    Vele "happy landings" toegewenst dit seizoen!

    Frans Hoppenbrouwer


    Woensdag 11 maart 2009
    De Lightning P-38 van Egbert Hamberg

    Bij zoveel modelbouwnieuws kan ik natuurlijk niet achterblijven en daarom enkele foto`s van mijn laatste project.
    Het is een model van een P-38 Lightning, geheel van schuim en voorzien van twee borstelloze motoren.
    De spanwijdte is 94 cm en ik ga een 3s lipo van 2200 mAh gebruiken.
    Nu alleen nog wachten op beter weer en nu ik als gevolg van een hernia noodgedwongen weer thuis zit ga ik, denk ik, maar weer wat bouwen. Maar wat?
    Wordt vervolgd.

    Egbert Hamberg


    Zaterdag 7 maart 2009
    De gebroeders Knijnenberg

    Na veel regendagen eindelijk een zonnetje op deze zaterdag. Even naar het veld om de oude borden bij de ingang van het veld te verwijderen, omdat deze binnenkort vervangen worden door nieuwe borden. De toegangsweg naar het veld is drassig en vol waterplassen, maar toch zijn Marinus en ik niet de enigen op het veld.
    Marc en Christiaan Knijnenberg zijn zowaar aan het vliegen met hun Declathlons. Ze hebben er allebei eentje, mooie kisten (1,60 meter spanwijdte), de één met een tweetakter en de ander met een viertakter.
    Marc vliegt inmiddels met een 2,4 GHz zender en zegt absoluut storingsvrij te vliegen.
    Natuurlijk even wat foto's geschoten van de beide broers (Christiaan links en Marc rechts) en hun beider modellen.

    Frans Hoppenbrouwer.



    Woensdag 4 maart 2009
    Er wordt druk gebouwd voor het komende seizoen

    Het is een bekend verschijnsel. In de wintermaanden wordt er gebouwd om straks, als de lente aanbreekt, weer lekker te kunnen vliegen.
    Zo zullen er velen van ons nu druk bezig zijn. Van een drietal modellen in aanbouw heb ik wat foto's en beschrijvingen:

    Frits van Zuilekom is bezig met de "Sellin" een snelle hellingzwever uit het Duitse modelblad FMT.
    Het fotootje links toont het kant en klare model uit FMT mei en juni 2008 (bouwer: Klaus Nietzer) en rechts zien we de fase, waarin Frits zijn model verkeert.

    Het model heeft een halfsymmetrisch profiel en is geheel in houtbouw, heeft een spanwijdte van 2 meter en zal vliegklaar ongeveer 1300 gram wegen.

    Straks, eind april, zal deze jongen op de Sauerlandse hellingen moeten laten zien wat hij allemaal presteren kan. Hopelijk is de Sellin dan klaar, anders moet Bert zijn zoon maar even helpen met de afbouw.

    Trouwens, Bert is zelf ook weer druk aan het bouwen. Het betreft een (semi)schaalmodel van de Dornier Merkur uit 1926.
    Het origineel was een geheel uit metaal opgebouwde éénmotorige hoogdekker, die 6 à 7 passagiers in de gesloten cabine kon vervoeren, terwijl de piloot en de boordwerktuigkundige in de openlucht cockpit zaten (zwart/witfoto hieronder).

    Het model staat eveneens in FMT (oktober 2008), compleet met tekeningen en bouwbeschrijving. Bert is er sinds november vorig jaar mee bezig en besteedde er al zo'n 200 uur aan. Een arbeidsintensief model, maar een heerlijke uitdaging voor de houtbouwer!
    FMT adviseert dit model voor de "gevorderde" bouwer, dus geen beginnersmodel.

    Het schaalmodel heeft een spanwijdte van 1,72 meter en zal straks ongeveer 1700 gram wegen.
    Bert gaat dit model uitrusten met een krachtige bors-telloze electromotor, lipo's en BEC-snelheidsregelaar. 
    Vooral de bewerkelijke detailleringen vragen veel tijd, maar juist dat maakt het model de moeite waard om te bouwen.

    Hieronder plaatsen we een tweetal foto's, gemaakt op 4 maart, waarop goed te zien is hoever het staat met de bouw van deze fraaie schaalkist.
    We zijn zeer benieuwd naar de "maidenflight" van deze Dornier Merkur. Volgens FMT heeft het model een zeer goedmoedig en rustig vlieggedrag en is prima geschikt als electrokist.


    Een derde model in aanbouw is er eentje van mezelf. Sommigen zullen weten, dat ik per 1 januari 2009 met (vervroegd) pensioen ben gegaan. Op mijn afscheidsreceptie kreeg ik van een collega het bouwpakket van een klein hellingzwevertje: de Ridge Runt.
    Het model is geen onbekende voor mij, want zowel mijn zoon Jeroen als ik hebben al zo'n model in bezit. Het is een vlot ogend en stabiel vliegend rolroerzwevertje, die op de helling een stevige bries niet schuwt, ja zelfs een "tikkie" meer wind nodig heeft.
    Met dit nieuwe bouwpakket kreeg ik de kans om deze zwever electrisch uit te rusten, zodat er ook op ons veldje mee gevlogen kan worden. Het model heeft een spanwijdte van 1,26 meter, zal vliegklaar ongeveer 650 gram wegen en wordt uitgerust met een borstelloze Robbe BL-outrunner 2827-26 motor, een 11,1 volt 950 mA lipo-accu en een Robbe Roxxy BL-Control 825 regelaar. De motor moet modellen tot 800 gram omhoog kunnen brengen en is uitgerust met een 8 x 4,5 klapprop. De twee mini-servo's zijn van Hitec (HS-81). Zij besturen de rolroeren en het hoogteroer.
    Als het meezit zal deze Ridge Runt ook eind april in het Sauerland vliegen en natuurlijk ook op ons eigen vliegveldje De Veldhoek.



    Heb je ook wat foto's en gegevens van je model in aanbouw? Schroom niet en stuur ze me per e-mail toe. Dan plaats ik ze zo spoedig mogelijk op deze nieuwspagina.

    Frans Hoppenbrouwer.


    Woensdag 18 februari 2009
    Onze herziene "flyer" ligt ter inzage

    Het bleek een goed idee om de inhoud van onze toekomstige flyer te bespreken op de algemene ledenvergadering van 17 februari j.l.
    Er kwamen veel nuttige reacties en tips van diverse leden. Nog bedankt daar voor.
    Ik heb alles zo goed mogelijk verwerkt en heb door een iets ander lettertype te kiezen toch genoeg ruimte kunnen creëren om alle nodige tekst kwijt te kunnen.
    Bekijk het resultaat nog maar eens goed (klikken op de afbeelding) en als er geen reacties meer binnen komen op deze inhoud, gaan we na half maart over tot het drukken van de flyer.

    Frans Hoppenbrouwer.


    Zaterdag 24 januari 2009
    Jongste IKARUS-piloot Dennis Mensink alsnog in het zonnetje!




    Vorig jaar op 30 augustus haalde Dennis Mensink zijn vliegbrevet. De 12-jarige Dennis deed dat met de motorkist Taxi III van Graupner en is daarmee de jongste IKARUS-piloot op dit moment. Een compliment waard!
    Aan Ab Schiphorst had hij een geduldig instructeur en Dennis volbracht tenslotte de vereiste vliegfiguren voor zijn vliegbrevet probleemloos.
    Onze voorzitter Egbert Hamberg reikte de jonge piloot maar wat graag zijn welverdiende brevet uit.

    Dat het bericht nu pas op onze nieuwspagina komt mag u mij als redacteur verwijten. Maar vandaag kreeg ik de 4 bovenstaande foto's en die maken het verhaal natuurlijk wel een stuk completer. Daarom nu alsnog Dennis in het zonnetje gezet. Proficiat, Dennis!

    Bij de foto's:
    - Dennis plakt de goedkeuringssticker van zijn model aan de onderzijde van de cockpit.
    - Ab Schiphorst is een geduldig instructeur.
    - Egbert feliciteert Dennis met het behalen van zijn vliegbrevet.
    - Nog eenmaal de trotse Dennis met model en brevet.

    Fotograaf: Hubert Mensink


    Donderdag 22 januari 2009
    Uitnodiging algemene ledenvergadering

    Hierbij nodigt het bestuur alle leden en donateurs uit voor de jaarlijkse:

    Algemene Ledenvergadering
    die gehouden zal worden op:
    dinsdagavond 17 februari 2009
    om 20.00 uur in het Kulturhus te Manderveen, Manderveenseweg 70 (aan de hoofdweg achter Café Peddemors.
    De agenda van deze avond staat in de nieuwsbrief 27, die iedereen gekregen heeft. We verwachten natuurlijk een goede opkomst en als we na de vergadering nog voldoende tijd over hebben kunnen we misschien, net als vorig jaar, nog een leuke modelvlieg-DVD vertonen.

    N.B. In de nieuwsbrief is een foutje geslopen:
    Bij ledenmutaties staat "... in 2007 nog 3 nieuwe leden ...".
    Dat moet natuurlijk zijn: "... in 2008 nog 4 nieuwe leden ...".
    Sorry voor het foutje.