Nieuws 2011

Nieuwspagina 2011:



Woensdag 14 december 2011
Een kijkje in de (model)hobbykamer van Bert
In de winterperiode wordt er niet of nauwlijks gevlogen, maar vaak wel aan modellen gebouwd en dan is het wel eens leuk om bij iemand op zijn hobbykamer te komen kijken.
Vanmiddag was ik even bij Bert van Zuilekom en heb eens wat rondgefotografeerd in zijn goed uitgeruste "werkplaats". Bert heeft in een ruimte achter de garage de weelde van een fijne knusse eigen werkruimte voor zijn modelvlieghobby. Alle materialen en gereedschappen heeft hij daar bij de hand en geen wonder, dat hij daar dan ook vaak is te vinden.
Natuurlijk is hij altijd wel wat aan het bouwen. Deze winter betreft het nieuwe vleugels voor zijn Fieseler Storch, die in de originele schuimvleugel-uitvoering wel erg zwaar bleek te zijn. Bert bouwt daar nu lichtere ribbenvleugels voor en zal naar verwachting tussen de 600 en 700 gram besparen.

Bert in zijn hobbykamer. Op de volgende foto's draaien we naar rechts rond. Er is volop ruimte om te bouwen. De wanden hangen vol met gereedschap en modellen.
Zijn grootste model komt hier in zicht. De ASK 16 met 4,50 meter spanwijdte. Rechtsonder zien we zijn huidige winterklus: nieuwe ribbenvleugels voor de Fieseler Storch.
Ook van dichtbij ziet dat er weer keurig uit. De gewichtsbesparing t.o.v. de oude beplankte schuimvleugels gaat waarschijnlijk meer dan 600 gram bedragen.
Niet alle modellen passen nog in Bert zijn hobbykamer. De romp van o.a. de Fieseler Storch ligt op schapdragers in de garage. Een plaatje van Bert zijn Fieseler Storch ruim 12 jaar geleden.

Heb je ook nog wat leuke foto's van bouwprojecten deze winter dan houd ik me aanbevolen voor wat plaatjes op onze website!

Frans Hoppenbrouwer


Vicomte en Ridge Runt
Tot slot nog even een melding over mijn eigen bouwproject(en): ik kan melden, dat mijn Vicomte 1915 helemaal startklaar staat. De eerste proefvlucht zal echter pas in het voorjaar plaats vinden als het weer wat aangenamer en droger is geworden.
De winter duurt echter nog wel even, dus kan er ook nog wel een ander project(je) worden opgepakt: ik ben begonnen aan de bouw van een vijfde(!) Ridge Runt.
zie fotoreportageOok de piloot van de Vicomte is er helemaal klaar voor. zie fotoreportageVan een oud gehavend rompje wordt weer een gloednieuwe Ridge Runt gebouwd met een ASW 19 vleugelprofiel.

Zaterdag 5 november 2011
Nieuwe snelle delta van Nick
Nick heeft er een nieuw en vooral ook snel "deltaatje" bij. Gebouwd door zijn vader, die het kleinood hier op de foto even showt na een prima maidenflight.
Helaas was Nick er vanwege studiedrukte zelf niet bij, maar zijn vader kon het niet laten en maakte deze snelle jongen vliegklaar en liet hem invliegen door Christiaan Knijnenberg, die er lekker strak mee wegvloog op deze zonnige en bijna windstille novembermiddag.
Nick kennende zal hij er straks ook lekker mee kunnen rondflitsen. Succes met de studie, Nick!
 


Zaterdag 5 november 2011
Nieuwe windzak !

In augustus nam ik de linkerfoto van onze windzak, nou ja, windzak... het waren meer losse flarden stof dan dat iemand er nog een windzak van kon maken.
Maar op 5 november is de verrassing groot als ik op het veld kom. Er hangt een prachtige nieuwe zak aan onze tractorstalling! (foto rechts)
Paul Weierink heeft zich er volgens de afspraak op de jaarvergadering keurig over ontfermd om een windzak van het formaat "large" aan onze windpaal te bevestigen. Paul, heel erg bedankt.... of moeten wij je vrouw bedanken?...

Frans Hoppenbrouwer 


Zondag 23 oktober 2011
Modelvliegshow op "De Esch" bij Zenderen
Modelbouwshop Twente had ons uitgenodigd voor een vliegshow ter gelegenheid van de opening van de Esch in Zenderen, nadat daar het een en ander was opgeknapt.
De vliegshow vond plaats van 13.00 tot 17.00 uur op een groot weiland (de Esch) bij de kruising van de Esweg en de Meester Thienweg.
Via een "last minute"-nieuwsbrief kregen we vijf meldingen van piloten, die niet mee konden doen, maar gelukkig ook vier wel-deelnemende piloten: Egbert, Ab, Paul en Nick. Weliswaar een wat "magere" opkomst, maar Sander Leurink van Modelbouwshop Twente was er toch wel blij mee.
Het vliegen ging overigens prima, want er was voldoende ruimte, maar het was bijna niet te doen om van de grond af te starten. Geland moest worden in het hoge gras, op zich geen probleem, maar niet echt bevorderlijk voor de modellen.
Gelukkig was het prachtig nazomerweer en al met al een geslaagde middag.

Foto's: Egbert Hamberg

Het gemaaide weiland is niet erg geschikt om vanaf te starten. Er is erg veel publieke belangstelling, natuurlijk ook door het fraaie weer.
Nick demonstreert zijn vrolijk gekleurde dubbeldekkertje. Egbert en Ab volgen de vlucht met belangstelling.

Zaterdag 15 oktober 2011
Weer een prima vliegdag
Toch nog prachtig vliegweer in deze nazomer van 2011. Er zijn dan ook flink wat piloten op ons veldje aanwezig.
Zelf ben ik niet van de partij, maar kom tijdens het fietstochtje met mijn echtgenote toch even langs om het "sfeertje op te snuiven" en heb meteen even wat foto's gemaakt.

Frans Hoppenbrouwer

Dat is weer eens genieten!
Er is altijd wel wat te sleutelen. Deze vleugel werd in de lucht gekortwiekt door een ander model.
Dit vrolijk gekleurde dubbeldekkertje is een nieuwe aanwinst van Nick. Al met al een heerlijk vliegmiddagje.

Zondag 2 oktober 2011
Wat een heerlijk vliegweekend
We hebben dit weekeind eindelijk weer eens twee prachtige vliegdagen gehad. Ik was zelf zondagmiddag ook van de partij. Het weer was eigenlijk zoals het deze hele zomer had moeten zijn, een goede temperatuur en heel weinig wind. We hebben er dan ook allemaal van genoten.
De volgende piloten waren aanwezig: Ton, Jan, Egbert, Ab, Theo, Arjen, Christiaan en ondergetekende.
Christiaan had zijn brandstofheli meegenomen en heeft ons een aantal mooie vluchten laten zien.
Het kan weleens één van de laatste mooie vliegdagen geweest zijn van dit jaar. Nu maar hopen dat we volgend jaar een zomer krijgen met het weer van dit weekend!

Han Daniëls, tevens fotograaf.

Acht piloten genieten van het fraaie nazomerweer.  
Ab heeft zijn modellen al klaar liggen.
De heli van Christiaan. Christiaan kan met zijn heli prima overweg.
Klaar voor de start. Fraaie landing.
Theo is er ook met zijn Chipmunk en gele Piper Cub. Hadden we maar wat meer van dit soort vliegdagen!

Zondag 11 september 2011
Pteranodon wacht op gunstig weer
Sommigen vroegen zich al af wanneer ik toch eindelijk eens met mijn oervogel een eerste vlucht zou maken. Eind vorig jaar was hij immers al vrijwel vliegklaar.
En inderdaad, dit voorjaar zijn de extra grote stabilisatievinnen toegevoegd aan het model en zou een eerste vlucht gemaakt kunnen worden.
Ik ben echter dit jaar met andere klussen bezig geweest en daardoor kwam de modelbouwhobby even op het tweede plan. Maar nu het klussen aan de woningen van mijn zonen en de verbouwing aan mijn eigen huis afgerond zijn kan ik me weer op de modelhobby richten.
Het wachten is op een geschikte dag met weinig wind, komend vanuit het zuiden en niet te lang gras op de weilanden achter de Kuiperberg, want daar zal de eerste proefvlucht plaats vinden. Helaas wil het KNMI nog niet echt meewerken aan alle voorwaarden. En als het dan een keer geschikt weer is dan blijk ik een andere verplichting te hebben.
Dus... gewoon geduldig afwachten en hopelijk komt het er dit najaar nog van.

Intussen zijn er regenachtige dagen en harde wind genoeg geweest om eens op mijn knutselkamer na te denken over een nieuw (winter)modelbouwproject en zowaar... ik heb wat gevonden.
Het wordt de Vicomte 1915, een model van het helaas ter ziele gegane Belgische bedrijf Svenson, waar ik nog bouwtekeningen van heb.
Bert van Zuilekom en Peter Wicherink hebben dat model ook al eens gebouwd en het vliegt stabiel en ongecompliceerd.
Mijn bedoeling is om het model zo "natuurgetrouw" mogelijk te bouwen met alles "d'r op en d'r aan" en dan ook nog in electro-uitvoering.

Enkele weken geleden ben ik begonnen met het verzamelen van de nodige bouwonderdelen en heb van de bouwvorderingen inmiddels een webpagina gemaakt, zodat geïnteresseerden de voortgang op de voet kunnen volgen.
Klik daarvoor hier op Vicomte 1915.

Frans Hoppenbrouwer


Weekend 9, 10 en 11 september 2011
Bert en Frits van Zuilekom hellingvliegen in Oostenrijk
Een lang gekoesterde wens van Bert en Frits ging dit weekend in vervulling: heerlijk hellingvliegen in de Oostenrijkse bergen.
Aan het Gasthaus/Pension "Tannen Alm" zal het niet liggen, want die heeft alles perfect geregeld voor de modelpiloten. Een mooie helling met een prachtig uitzicht, een grote berging voor de modellen en een uitgebreide werkplaats met oplaadmogelijkheden.
Helaas zat het weer niet zo mee. Het was wel zonnig, maar er was vrijwel geen hellingwind en dus moesten de electromotoren het model omhoog brengen en dat strijkt een beetje tegen de haren van de rechtgeaarde hellingvlieger in.
Maar Bert en Frits hebben zich desondanks goed vermaakt en zullen dit nog wel eens vaker gaan doen.
Wie meer wil weten van deze fraaie accomodatie kan terecht op de website van Pension Tannen Alm.



Donderdag 1 september 2011
Ton Butterhof behaalt twee vliegbrevetten
Heden 1 september 2011 heeft Ton Butterhof met succes voor twee brevetten afgevlogen.
De eerste opdracht is het electro-zweefbrevet, omdat Ton de laatste tijd veel met electro zweefmodellen vliegt. Probleemloos worden met de Easyglider Pro de brevetfiguren voorgevlogen en de verplichte twee vluchten zijn in orde om alle “voldoendes” in de wacht te slepen.
Daarna wordt er even genoten van de gevulde koeken, ook door de gasten die de "receptie" bezoeken, Bert en Ab.
Vervolgens weer serieus aan de slag en zijn de overige drie modellen van de ”stal” gekeurd, de Isola, Aeromaster en tenslotte de Mentor.
Om ook te kunnen vliegen met de electro aangedreven Mentor zijn daarvoor al de extra oefeningen gedaan, loopings, spiraal, de gesimuleerde motorstop in het circuit en doorstart.
Uiteraard is waarneembaar dat Ton al geruime ervaring heeft, want alle figuren voor de “motor”-brevetvluchten worden voortreffelijk voorgevlogen, twee vluchten zijn ook nu voldoende om deze met “V”-kwaliteiten te beoordelen en hem ook het motorbrevet te kunnen overhandigen.
Er zijn een aantal plaatjes geschoten, waarvan we er hier een drietal plaatsen om ook anderen deelgenoot te laten zijn van het gebeuren.
Ton, nogmaals gefeliciteerd en ik wens je veel succesvolle vluchten toe op De Veldhoek van Ikarus.

Cees Wester


Hier zet Ton de landing in van zijn electro Mentor.

Ton poseert even met zijn fraaie Mentor.

Instructeur Cees overhandigt Ton zijn beide brevetten, zweef en motor.
Op de voorgrond links de zwever Aeromaster.

Zondag 21 augustus 2011
Weer eens een lekker vliegdagje
Ondanks de steeds weer veranderde wind is er toch lekker gevlogen. Maar helaas door deze wind moest Egbert zijn B25 en Jos zijn Spitfire aan de grond houden.
De aanwezige piloten waren Egbert, Jos, Ton, Arjen, Cees, Han en Ab met zijn kleinzoon (wie weet, misschien wel een nieuw jeugdlid, jong geleerd oud gedaan).

Han Daniëls, tevens fotograaf.

Zeven piloten zijn er vandaag.  
Arjen en Ton maken hun modellen vliegklaar.
De Spitfire van Jos. Cees met op de voorgrond de B25 van Egbert.
Eventjes proefdraaien met deze fraaie Spitfire. Ton en Cees in een technisch "onderonsje".
Algehele belangstelling voor Egbert's B25. Het is dan ook een prachtige schaalkist.

Dinsdag 16 augustus 2011
"Intakedag" van Ton Butterhof
Op deze heerlijke vliegdag heeft Ton Butterhof met succes de Ikarus intakeprocedure doorlopen.
“Ontgroenen” ging zonder meer goed, hij heeft er echt aanleg voor en we kunnen volgens mij volledig op Ton terugvallen als de maaicombinatie de pijp aan Peter geeft.
Procedure “uitboeken” is eveneens uiteengezet en Ton heeft daarna aangetoond dit deel van formaliteiten volledig onder controle te hebben.
Inboeken van zijn toestelpark dient één dezer dagen nog plaats te vinden, waarbij uiteraard de hoogste zorgvuldigheid in acht genomen dient te worden mede door het feit dat Ton tot voor kort een "wildvlieger" was.
Instructie en brevetvliegen zijn de speerpunten om hem in het gareel te krijgen. Op de intakedag heeft zijn toestel wel al even aan het gras mogen proeven na de eerste vlucht “onder toezicht”.
Om schade te voorkomen had Bert al even wat landingsstippen bijeengeharkt en daarvan is gretig gebruik gemaakt. Zonder manipulatie genomen, echt een foto met stip.
We zullen nog veel van Ton horen.

Cees Wester.


Ton aan het "ontgroenen".

Ton.

Een keurige "stip"-landing.

De vluchtadministratie.

Zondag 31 juli 2011
Midzomerfeest Esbrook in Ambt Delden
Het was erg kort dag, dat we te horen kregen om te komen vliegen op het midzomerfeest Esbrook in Ambt Delden. Het was op uitnodiging van onze clubsponsor Modelbouw Shop Twente, maar we hadden niet veel voorinfomatie gekregen, dus togen we met 5 (vliegende) piloten en enig scepticisme naar het buitengebied van Delden.
Het ons toebedachte terrein bleek niet erg royaal en het binnenkomen voor de landingen moest via een nog smaller gebied over het terrein van de paramotors, die ook kwamen demovliegen.
Veiligheid staat nu eenmaal voorop bij ons, dus werd met de gemotoriseerde paragliders overlegd dat we om beurten zouden vliegen.
Na enige oefenrondjes vliegen bleek bij de rustige weersomstandigheden (het was af en toe bijna windstil) het toch redelijk goed mogelijk om rustig en veilig te landen en dus werd er al gauw volop door ons gevlogen.
Ook oud Ikaruslid Frank Nijboer uit Hengelo was er weer om zijn spectaculaire vliegkunsten met een electrohelicopter te laten zien.
Al met al toch nog een zeer geslaagde vliegmiddag, maar we moeten ons wel eens afvragen of we met zo weinig deelneming van onze clubleden nog wel aan dit soort vliegdemonstaties moeten meedoen, vooral ook omdat er bij dit soort evenementen veel publiek aanwezig is en de organisatoren vaak te gemakkelijk denken aan zaken als veiligheid.
Aanwezige Ikaruspiloten: Egbert, Han, Paul, Nick, Harald en Frans.


De bezoekersbelangstelling begint vroeg in de middag op gang te komen.

Als de paramotors (gemotoriseerde paragliders) met hun sonore geronk van start gaan (zie je ze boven de bomen?) vliegen wij natuurlijk even niet.


Foto boven:
Hoofdmoot van de activiteiten op dit buurtfeest is deze zondag het beachvolleybaltoernooi op de vele aangelegde speelvelden.

Foto links:
De toeschouwers volgen na onze vliegdemonstratie de rond het feestterrein cirkelende paramotors.
We hadden afgesproken om niet tegelijkertijd te vliegen.

Er is inmiddels ook een video-filmpje te bekijken, gemaakt vanuit de modelzwever Papilion.

Wil je dat zien klik dan hier...

 


Zaterdag 16 juli 2011
Han's nieuwste model
Deze foto werd toegestuurd door Han Daniëls. Hij toont hier zijn nieuwste model, de Easy Fly, gekocht bij Hobby King.
De spanwijdte van deze bekende electro-zwever is 1,90 meter en is uitgerust met een 3s lipo van 2200 mAh.
Het is een "almost ready to fly" model, dus alleen even de besturing inbouwen, accu erin, zwaartepunt controleren en vliegen maar.

Samen met Egbert is alles nog even gecontroleerd en afgesteld en dus zijn er op deze winderige zaterdag toch een paar proefvluchten gemaakt. Alles werkte naar tevredenheid en dus zal het model straks met wat rustiger weer zeker goed vliegen.
Hiermee zal Han danook beslist mee uit de voeten kunnen.
Succes Han!


Dinsdag 12 juli 2011
Een vakantiegroet van Egbert
Bij deze stuur ik een verslag en wat foto`s van onze modelvliegvakantie in Oostenrijk.
In de FMT stond enige tijd terug een advertentie van een hotel in Tirol speciaal voor modelvliegers en omdat ik al lang met het idee rondliep hebben we een weekje geboekt.
Het was in een woord geweldig, een prima hotel in een prachtige omgeving en helemaal afgestemd op het modelvliegen.
De eigenaar en zijn zoon zijn allebei modelvliegers in hart en nieren en hebben zelf ook hun echte brevet en eigen vliegtuig.
De vlieglocatie`s zijn privé bezit van het hotel en mogen alleen door gasten van het hotel worden gebruikt.
Er is een strip voor motorkisten op circa 5 km van het hotel, en op 850 en 950 meter vind je een hangvliegplek en een electro vliegplek. Deze zijn gelegen op een heuveltop en zeer goed onderhouden en zelfs voorzien van een aansluiting om je accu`s te laden.
In het hotel zelf is de kelder ingericht als hangarruimte om je modellen te stallen en eventueel te repareren, waarbij deskundige hulp altijd aanwezig is.
Het toeval wilde dat in de week dat wij er waren er ook een vliegmeeting door de FMT was georganiseerd, dus het hotel zat vol met modelvliegers uit heel Duitsland en iedereen was dolenthousiast over het hotel de vlieglocatie`s en we hadden ook prachtig vliegweer met heel veel thermiek.
Kortom genieten geblazen en dat gepaard met de Tiroolse gastvrijheid geeft een prachtige vakantie.
Wij gaan volgend jaar weer, en mocht er iemand nieuwsgierig zijn geworden kijk maar een op www.edelweiss-berwang.at. Je vindt dan onder de link Freizeit, dan Sommer en dan Specials alle informatie.

Groeten, Egbert.


Zondag 10 juli 2011
"Bio-zender"

Dit weekend , 9 en 10 juli, is er, ondanks de harde wind, toch nog aardig wat gevlogen. Zaterdag met 5 mensen en vandaag twee meer. Vandaag hadden wij een primeur op het veld. Een volgens Cees zogenaamde "bio-zender".
Peter, je weet wel wie, had weer eens wat nieuws.
Nadat het veld gemaaid was, werd de Puma in elkaar gezet. En zoals hem geleerd was, checkte hij dus eerst alles alvorens de lucht in te gaan. Dus Peter pakt zijn zender uit de auto en zet de boel aan. Natuurlijk ook de ontvanger ingeschakeld. Toen zag hij plotseling een witte vloeistof uit zijn zender druppelen! Huh? Wat krijgen we nu? Het bleek melk te zijn.
OOOOh zegt Cees daar hebben wij de eerste bio zender.
Wat bleek: bij het vervoer was een niet goed afgesloten pak melk (voor de dorst) op de zender gevallen en naar binnen gedruppeld.
Het advies van de overige vliegers heeft Peter toen maar voor goed aangenomen. Leg dat ding maar in de zon en ga maar niet vliegen.
Toch nog wel een leuke middag gehad hoor.

Bovenstaand grappig epistel is ons toegestuurd door de "dader" zelf. Hoewel natuurlijk komisch is er ook een les uit te leren: vervoer nooit een zender nabij vloeistoffen! Het kan je zender voorgoed ruïneren.


Dinsdag 5 juli 2011
Herman trakteert op gebak
Op deze fraaie vliegmiddag zijn er 6 piloten op ons vliegveldje: Bert, Cees, Peter, Jos, Herman en ondergetekende. Bij een temperatuur van 25 graden Celsius, nauwelijks wind en een blauwe hemel is het goed toeven op ons veldje. Helemaal als er getrakteerd wordt op gebak. Herman is namelijk de dag ervoor jarig geweest en kan het niet laten ons te verrassen op een heerlijke punt gebak. Nog van harte proficiat, Herman!
Bert heeft zijn punt al bijna op, maar Jos, die op de achtergrond een poging doet om een goede zweeftijd neer te zetten, heeft zijn punt nog tegoed. Jos zet met zijn fraaie Rollo (van Blue Airlines) een tijd neer van 12 minuten en 6 seconden.
Peter maait intussen het gras en ik probeer wat video-opnames te maken. Misschien zet ik ze later nog wel op onze website.
Al met al een heerlijk vliegmiddagje voor de "pensionado's"!

Jullie redacteur, Frans Hoppenbrouwer. 


Zondag 3 juli 2011
De "Vintage Glider Group" strijkt neer in Ootmarsum
Zoals al eerder via een nieuwsbrief gemeld is op initiatief van Paul Weierink de Vintage Glider Group uitgenodigd om in Ootmarsum te komen vliegen. Dit keer mochten ze met allerlei soorten modelvliegtuigen komen en hoefden het niet per sé modellen van 20 jaar of ouder te zijn. Wel waren het allemaal stille met electromotoren uitgeruste kisten in allerlei soorten en maten. Ook zwevers zonder motor werden moeiteloos op hoogte gebracht met electrolier of elastieklier. Zo'n 20 piloten gaven "act de presence".

Hoewel de weergoden wel wat kwistiger hadden mogen zijn met een straaltje zonneschijn, bleef het gelukkig droog en hadden we zelfs 's middags ondanks de bewolking heel af en toe een vleugje thermiek.
Het was goed toeven daar achter op de Kuiperberg, met af en toe een stevige bries, maar later ook heerlijk rustig zweefweer.

Vier Ikarusleden (Paul, Nick, Harald en Frans) vlogen zelf mee en verscheidene Ikarusleden kwamen even kijken naar al dat moois op zweefgebied. Zelfs de eigenaar van het weiland kwam even een kijkje nemen en was onder de indruk, vond het prachtig en zou er geen enkel bezwaar tegen hebben als we dit vaker wilden doen op zijn land, aldus Paul, die hem alles van onze hobby heeft laten zien.

Wie meer wil weten over deze Vintage Glider Group kan terecht op www.modelbouwforum.nl, waar de leden onder de categorie "zweefvliegen" allerlei contacten met elkaar onderhouden.


Even een reparatie aan een servo van deze fraaie Minimoa-zwever van Arjan, initiator van de Vintage Glider Group.

De electrolier van Gerrit stond vrijwel niet stil deze dag en slurpte drie loodaccu's leeg. 

Er lagen heel wat modellen klaar voor een vluchtje. Alles heeft gevlogen!

Zondag 26 juni 2011
Oldtimershow Saasveld

Paul Weierink en nog enkele leden van Ikarus hadden zich best wel een last op de schouders gehaald om op zo'n korte termijn (een week) "ja" te zeggen tegen de organisatie van de Oldtimerdag Saasveld en ze uit de brand te helpen.
Hun "vaste" modelvliegclub uit Apeldoorn (?) had op het laatste moment afgezegd om een vliegshow te geven op de Oldtimerdag.
Paul werd uiteindelijk benaderd met de vraag of Ikarus niet in kon vallen en Paul nam die uitdaging samen met enkele Ikarus-leden aan!


Even showen in Saasveld met een aantal modellen: de Ikarus-leden Herman. Han, Egbert, Harald en Cees op de voorgrond en Paul en Nick met enkele VGG-piloten erachter (voor zover ze te herkennen zijn).

Er waren echter te weinig gegadigden voor een complete show, dus riep Paul de hulp in van zijn "Vintage Glider Group", een groep van ervaren piloten met bijzondere belangstelling voor de wat "oudere" modelvliegtuigen. Wat wil je nog meer op een "oldtimerdag"!
Deze Vintage Glider Group is een hechte vriendengroep, verspreid over het hele land, maar komen regelmatig ergens in Nederland samen om met elkaar te vliegen. Er is een grote onderlinge bereidwilligheid om elkaar te helpen en zo hielpen ze Paul ook om de show in Saasveld compleet te maken.
Het is dan ook een prachtige voorstelling geworden, waar ook nog op de valreep aan werd deelgenomen door Frank Nijboer uit Hengelo, die weer een spectaculaire show gaf met zijn electrohelicopter, net als op onze open dag.
We zijn Paul en de andere Ikarusleden dankbaar voor hun inzet en plaatsen hieronder nog even Paul's reactie naar de andere leden van de Vintage Glider Group op Modelbouwforum.nl.

Kijk ook even naar het YouTube-filmpje onderaan Paul's verhaal!

Zo... Nick en ik zijn ook weer thuis.

WAT EEN GEWELDIGE DAG EN WAT ZIJN JULLIE GEWELDIGE MENSEN!!!!!!!

Het was in één woord af!

Ik zal proberen (een beetje moe maar erg voldaan) de dag samen te vatten.

Vanmorgen waren Nick en ik om half 9 op het terrein en we zagen tot onze schrik dat er niet gemaaid was. Snel het een en ander geregeld en 10 minuten later was de tractor op het veld. Toen hij halverwege klaar was hoorden we een stoomfluit en er kwam een hele oude stoomwals van Reef aan. Hij heeft de strip gewalst wat een erg mooi gezicht was.
Dezelfde tijd kwamen de eerste piloten ook al binnen en iedereen zocht zijn stekkie. Nadat de meesten er waren een korte briefing gehouden onder het genot van koffie en Twentse krentewegge.
Al voor 10 uur gingen de eerste toestellen de lucht in en ik heb niet gezien dat het anders werd, werkelijk de hele dag waren er toestellen vliegend te zien.

Alles verliep op rolletjes en iedereen ging prima om met het beperkte veldje dat we ter beschikking hadden.

Ik was de vorige week al druk doende geweest om ook een helikopter te regelen maar tot gisteravond leek dit niet te lukken. Er was gisteren en vandaag een wedstrijd en meeting in Venlo en daardoor was er niemand te krijgen... Maar tot mijn verbazing kreeg ik tegen de middag een telefoontje dat er toch iemand onze richting op kwam met een heli. Het was Frank uit Hengelo, die ook al een indrukwekkende show op onze eigen open dag had gevlogen.
Frank liet vervolgens een aantal demonstraties zien die iedereen met open mond deed staan kijken, echt heel mooi. Frank bedankt !!

In de loop van de middag kwamen er nog meer piloten bij en op een gegeven moment waren we met 18 man en ik geloof wel 50 toestellen. Er werd naar hartenlust gevlogen en mede door het schitterende weer ging het geweldig.
Er was genoeg thermiek voor de zwevers en daar onderdoor gingen de snelle f3j zwevers en de hotliners.
Er werd met een grote verscheidenheid aan toestellen gevlogen, van zowat alles was er wel één.
Hendrik met zijn Bunte Huhn (wat een mooi ding), Arjan met zijn Motorspatz (ook erg mooi), een naburige club met bungee en f3j zwevers, 50 jaar oude Taurus motortoestellen, onze eigen mensen van Ikarus Tubbergen met mooie kisten en ga zo maar door... teveel om op te noemen.

De hele dag is er bijzonder verantwoord en veilig gevlogen, er is op geen enkel moment enig risico voor publiek en piloten geweest. Mannen, jullie zijn echte prof's!

Toen iedereen meest vertrokken was en wij alles opgeruimd hadden heb ik nog even met de organisatie gesproken. Ze waren unaniem erg enthousiast en willen ook heel graag dat we de volgende jaren terug komen. Wij hebben er een echte show van gemaakt en op een gegeven moment hebben er rijen mensen staan te kijken naar ons, dit hadden ze nog nooit meegemaakt!

Rest mij alleen nog om iedereen die de oldtimerdag en mij geholpen hebben, heel, heel erg te bedanken. Jullie waren kanjers !!! Toch mooi om te zien dat mensen elkaar belangeloos op zo'n manier helpen, klasse!

Ik zal er volgend jaar op letten dat de catering iets beter gaat, daar was wel wat op aan te merken terwijl mij beloofd was dat het in orde zou zijn. Mijn excuses daarvoor...

Tot de volgende keer !!!

Groeten,
Paul.

Tot slot een video-impressie van één van de Vintage Glider Group-piloten, Jaap Greve uit Raalte:

Bekijk ook de diapresentatie van deze dag.


Zaterdag 11 juni 2011
Terreinonderhoud...
Onze terreinmeester Peter Wicherink had de clubleden opgeroepen om hem deze dag te helpen met het uitvlakken van ons vliegveldje.
Er waren door de jaren heen behoorlijk wat kuilen ontstaan en dus hadden we afgesproken op onze jaarvergadering om die kuilen deze zomer op te vullen met geel vulzand. Martin had een paar kuub laten bezorgen op ons veld en nu moesten wijzelf aan de slag en met "wij" bedoel ik Paul, Nick, Cees, Peter, Egbert, Harald, Han, Frans en Dennis, want acht leden hadden gehoor gegeven aan Peter's verzoek om te helpen.
Paul had zelfs een trekker met laadbak weten te lenen, zodat we de kruiwagens niet hoefden te gebruiken. Met schop en hark gingen we aan de slag en na twee uur scheppen en harken was de klus geklaard.
Hieronder een korte fotoreportage van onze terreinwerkzaamheden:

De eerste "kuilen" op ons veld worden uitgevlakt.
Paul had er plezier in en Egbert had er zelfs zijn Ikarus-outfit voor aangetrokken.
Is nou alleen Cees, de oudste van het stel, aan het ploeteren? Peter staat op zijn maaicombinatie als een ruiter te paard...
...en ziet tot zijn voldoening dat iedereen ijverig werkt. Even een klein technisch probleempje met de aftakas oplossen.
Als alle kuilen zijn gedicht verzorgen Peter en Cees nog een
laatste "finishing touch".
En dan kunnen we die middag om drie uur toch nog even lekker vliegen.

Frans Hoppenbrouwer, tevens fotograaf.


Zondag 29 mei 2011
Onze "Open Dag" is een succes geworden
Ondanks de vrij stevige zuidwesten wind, windkracht 4 tot 5, hebben we de open dag toch door laten gaan.
Er waren gelukkig een aantal piloten, die de harde wind durfden te trotseren en het bezoekend publiek een afwisselend vliegprogramma voorschotelden. Ook onze clubsponsor Modelbouw Shop Twente uit Delden presenteerde een indrukwekkende demonstratie met diverse helicopters.
Het publiek was zeer geïnteresseerd en kwam al gauw in gesprek met de vele clubleden die aanwezig waren. De stemming was erg plezierig en ongedwongen en gezien de reacties van diverse afzonderlijke toeschouwers kon er nog wel eens wat ledengroei gaan plaats vinden.
Wie weet is dit iets dat we de komende jaren kunnen herhalen...

Gelukkig heeft een artikel in de lokale weekkrant "Op en rond de Essen" ook geholpen om het publiek naar ons veldje te trekken. Ook ons verslag van de geslaagde dag hebben zij geplaatst. Wie dit allemaal wil nalezen moet hier even op krantenknipsels klikken.


Meer dan honderd bezoekers trokken naar onze open dag.

Paul en Nick Weierink hadden een heel scala aan modellen meegebracht.

Frits van Zuilekom met zijn 4 meter Alpinazwever.

Zelf had ik ook al mijn electrokisten meegebracht.

Een perfecte heli-show van Modelbouw Shop Twente.

Het laatste uur brak zelfs het zonnetje nog even door.

Frans Hoppenbrouwer.


Bekijk ook de uitgebreide diapresentatie van deze dag.


Dinsdag 24 mei 2011
Egbert promoot onze modelvlieghobby
Het onderstaande artikel verscheen in de regiokrant rond Hardenberg en Egbert heeft er al diverse reacties en vragen over ontvangen.

Opmerking: Helaas is het internetadres onjuist. Dat moet natuurlijk www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/ zijn.


Zaterdag 7 mei 2011
Peter Wicherink zwaait de scepter


Cees overhandigt het scepter-achtige gereedschap aan Peter.


   Peter probeert zijn nieuwe "tool" even uit.


Waar loopt Ab daar zo "heimelijk" mee weg?...

   Aha,... gesnapt!


Behoud begint bij goed onderhoud, vandaar dat de werkzaamheden aan de maaicombinatie afgelopen zaterdag zijn afgerond met de overhandiging van een "special tool" aan Peter.
Doel van het instrument is, eenvoudig de rollen van de maaier te kunnen ontdoen van aangekoekt gras en modder, iets dat bij maaien onder vochtige omstandigheden meermaals dient te geschieden tijdens een maaibeurt. We willen tenslotte allemaal een golfbaan ondanks dat we van modelvliegen houden.
Naar wie de scepter zwaait over de grasmat moet geluisterd worden.
Niet vreemd dat, nadat de werking aan de maaier gedemonstreerd was, we niet veel later de scepter achter in de auto van Ab konden waarnemen.
Het is uiteindelijk allemaal toch nog redelijk goed gekomen. Ab heeft er de slootbodem mee afgeschoffeld op zoek naar de onderdelen van zijn elektrozwever, alles gevonden op de spinnerdop na.

Cees Wester


Zaterdag 30 april t/m vrijdag 6 mei 2011
Hellingvliegen in het Sauerland


De modellen worden vliegklaar gemaakt.


De ASW 19 gaat van start.


Bert gooit de Alpina (ruim 4 meter spanwijdte) en Frits stuurt.


Even later komt de Alpina fluitend langs suizen.


De laatste dag kan volop gevlogen worden op de zuidhelling.

Met z'n drieën in de lucht. Hier wordt genoten!


Ook dit jaar waren een aantal modelpiloten op de Sauerlandse hellingen te vinden. Marinus Tijink en zoon Tom, Bert van Zuilekom en zoon Frits en ondergetekende met zijn beide zonen Wouter en Jeroen. En natuurlijk waren ook alle dames van de partij.
Helaas was de wind deze week nogal wisselvallig, vaak te hard, dan weer te zacht en vooral uit de niet zo gunstige oostelijke hoek. We hadden dan ook regelmatig de electromotor nodig om hogerop te komen.
Pas op de laatste dag draaide de wind en blies vanuit het zuiden, de meest gunstige windrichting voor ons. Die dag hebben we nog uren gevlogen, puur op hellingwind en thermiek, zodat we toch nog met een prettig gevoel huiswaarts konden keren.

Frans Hoppenbrouwer


Zondag 17 april 2011
Arjen Koopman alweer "in de picture" met recordtijd

En daar is inderdaad Arjen alweer met drie foto's in beeld in ons ikarusnieuws en terecht, want hij heeft met zijn zwever Proxima II alweer een fantastische "tijd" gevlogen:

De zweeftijd werd geklokt door Cees Wester, die er het volgende over zei:

Hedenmiddag, 17 april 2011, nadat alle andere leden reeds naar huis waren, heeft Arjen nog een succesvolle vlucht gemaakt met zijn Proxima II electrozwever.
Was de thermiek eerder die dag te vinden op beperkte locaties, tijdens deze vlucht was een groot gebied vrijwel recht boven het veld van de nodige stijgwind begeven.
Arjan kon dan ook zijn toestel hierin moeiteloos boven houden, af en toe moest zelfs ingegrepen worden om te voorkomen dat hij te hoog steeg. De enige hinder die hij uiteindelijk ondervond was van een roofvogel die wat schijnaanvallen deed naar het toestel.
In het toestel is een hoogtemeting aangebracht die de maximale hoogte achteraf aantoont, dit bleek 586 meter te zijn.
Om twee redenen heeft hij rond de 30 minuten uiteindelijk de butterfly erop gezet, ten eerste duurde het hem te lang, maar ook wilde hij het voor de rest van het seizoen voor ons allen nog een beetje attractief houden.
De uiteindelijke tijd die geklokt is: 31 minuten en 51 seconden, de scherpste tijd tot op heden in dit seizoen.

en Arjen zei er zelf het volgende over:

Zoals je al van Cees hebt vernomen heb ik zonder daar direct een aanzet toe te geven een nieuwe zweefvliegtijd neergezet.
Ik was op een gegeven moment zelfs bang om het toestel uit het oog te verliezen. Zolang je als achtergrond een wolk hebt gaat het nog wel maar zodra die weg is dan is het “ins Blaue hinein” en dan verlies je hem snel uit het oog.
Cees heeft wat foto’s gemaakt en de twee mooiste stuur ik je op.
De geklokte tijd is dus voor de duidelijkheid 31 minuten en 51 sekonden.
Groet,
Arjen.
P.S. Het wordt nu wel eens tijd dat de andere clubleden zich in de strijd gaan mengen.

Een interessant item op de achtergrond is Arjens handige aanhangwagentje achter zijn scooter, waarin hij de modellen naar het veld vervoert. Misschien moeten we daar eens een apart artikeltje aan besteden, want het is mogelijk ook interessant voor andere clubleden.



Donderdag 15 april 2011
Modelbouw Shop Twente wordt onze Sponsor!

Twente is dun bezaaid met modelbouwwinkels, vooral op ons gebied. Eigenlijk was voor de meesten onder ons alleen Advanced Hobby Technics in Almelo bekend.
Maar weten jullie wel dat er ook eentje in Delden zit? Dat is Modelbouw Shop Twente, die een uitgebreid scala aan modellen en toebehoren heeft, en sinds kort door bemiddeling van Han Daniëls sponsor van onze modelvliegclub is geworden.

Wij leveren daarvoor ook een tegenprestatie met o.a wat reclame, deze bekendmaking in ons "Ikarus nieuws" en ook in de toekomst zullen we af en toe wat productnieuws van deze winkel op onze site plaatsen. Verder zal Modelbouw Shop Twente met helicopter-demonstraties (één van hun specialiteiten) aanwezig zijn op onze demonstratie- en informatievliegmiddagen, waarvan we er ieder jaar eentje hopen te organiseren om daarmee wat extra leden te werven.

Onze eerste demonstratie en informatievliegmiddag is gepland op zondagmiddag 29 mei 2011 en er wordt inmiddels al aan een draaiboekje gewerkt. Meer bijzonderheden daarover volgen nog.
Modelbouw Shop Twente is gelegen aan de Sluisstraat 18A in Delden, maar heeft ook een aantal modelbouwwinkels op internet in beheer, waar veel modelbouwspullen te vinden en te bestellen zijn (zie de links onderaan de foto's).
Hieronder nog wat foto's om een indruk te krijgen van wat Modelbouw Shop Twente zoal te bieden heeft:




De internet-modelbouwwinkels van Modelbouw Shop Twente op een rij:
Klik erop en je komt er...

E SKY shop Art-Tech shop Modelfreak shop Silverlit shop Hobby Trade


Maar het leukst is natuurlijk om Modelbouw Shop Twente zelf met een bezoekje te vereren. Delden ligt mooi dichtbij en wie weet zien we elkaar daar nog weleens.
Daarom tot slot het volledige adres:

Modelbouw Shop Twente
Sluisstraat 18A
7491 GA Delden
Tel. 074-3491453
E-mail: 
info@modelbouwshoptwente.nl
Website: www.modelbouwshoptwente.nl


Zondag 10 april 2011
Het seizoen is "losgebarsten"



Het lijkt er al weer aardig op, dat het nieuwe vliegseizoen is "losgebarsten", nog even tussen aanhalingstekens, omdat de harde kern nog wat klein is, maar toch.
Het fraaie voorjaarsweer heeft zijn werk gedaan en een aantal van onze leden verleid om weer eens wat vluchtjes te maken.
Op de foto's (gemaakt door Han Daniëls) zien we Arjen Koopman, Herman Breukink en Cees Wester. En er waren er nog een paar meer. Mooi hoor, want nu is "de kop eraf" en zullen er weldra meer piloten op ons veldje verschijnen.

Hoppenbrouwer Trofee
Arjen heeft meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om met zijn nieuwe zwever Proxima II (foto rechts) een eerste duurzweeftijd neer te zetten. Hij liet door Cees Wester een tijd klokken van 11 minuten en 27 seconden. Gelukkig biedt dit voor andere liefhebbers van het duurzweven nog voldoende mogelijkheden om daar een betere tijd tegenover te zetten, dus heren piloten, kom maar op met jullie tijden!

Maaicombinatie
De maaicombinatie is door Peter Wicherink, Cees Wester en Paul Weierink weer in bedrijfszekere toestand gebracht. Er zijn de nodige afstellingen aan onder andere de messen gedaan en versleten lagerbussen vervangen, zo werd mij verteld. Ons veldje ligt er dus dankzij deze "jongens" weer strak bij! Dank daarvoor.

Pech van jullie redacteur
Zelf kan ik me de komende weken helaas nog niet op mijn modelvlieghobby storten, omdat ik thuis met een verbouwing van de bovenverdieping bezig ben en tot overmaat van ramp er ook nog een computercrash bij kreeg. Deze nieuwsberichten worden dan ook met een 9 jaar oude pc op onze site gezet en dat is toch wel erg behelpen. Morgen hoop ik een nieuwe pc aan te schaffen en dan volgt eerst een periode van alles weer netjes werkend op de nieuwe pc te krijgen.
Er zit een nieuwsbrief in de pen, maar ook die moet dus nog eventjes worden uitgesteld.
Toch hoop ik zo spoedig mogelijk ook weer op ons veldje te verschijnen om wat vluchtjes te kunnen maken. In ieder geval tot ziens!

Jullie redacteur, Frans Hoppenbrouwer. 


Donderdag 24 februari 2011
Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering

En alweer is er een nieuw jaar aangebroken. We hopen, dat het voor al onze leden een voorspoedig, gezond en vliegrijk jaar zal worden.

Zoals gebruikelijk is er ook dit jaar weer een

Algemene Ledenvergadering
gepland en wel op
donderdag 24 februari a.s., aanvang 20.00 uur

Locatie: Het Kulturhus te Manderveen aan de Manderveenseweg 70.

Alle leden en donateurs zijn weer van harte uitgenodigd en we verwachten evenals vorig jaar een grote opkomst.
De agenda van deze vergadering staat in de nieuwsbrief, die alle leden en donateurs inmiddels hebben kunnen inkijken in onze laatste nieuwsbrief.